وداع با یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های سینمایی جهان !

شینوبو هاشیموتو فیلنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده برجسته، که بیشتر بخاطر همکاری بلند مدت با آکیرا کوروساوا شهرت داشت. در سن 100 سالگی و به دلیل التهاب ریه در توکیو روز پنجشنبه درگذشت. در دوران جنگ شینوبو مهارت فیلنامه نویسی را از مانسوکو ایتامی، پدر  بازیگر و کارگردان جوزو ایتامی فرا گرفت.

فیلنامه In a Grove که از روی داستان کوتاه ریونوسوکه آکوتاگاوا نوشته شده بود نظر کوروساوا را جلب کرد. همین فیلنمامه باعث همکاری آنها و خلق شاهکار راشومون/ Rashomon شد. این فیلم که محصول 1950 بود موفق به دریافت جایزه شیر طلایی ونیز شد. از همین رو شینوبو که یک کارمند عادی بود از شغل خود استفاء داد تا بتواند بصورت تمام وقت به فیلنامه نویسی بپردازد.

او در فیلم های نظیر Ikiru ،Seven Samurai ،Throne of Blood، و Dodes’ka-den با کوروساوا همکاری داشتند او همچنین با سایر کارگردانان مطرح ژاپن نظیر ماساکی کوبایاشی (در هاراکیری) و کیهاچی اوکاماتو (در شمشیر محشر) همکاری داشت.

در سال 1958 او فیلنامه I Want to Be a Shellfish یک فیلنامه پساجنگی که یک سال بعد از آن اولین فیلم خود را بر اساس همین فیلنامه و با همین نام ساخت که باعث شهرت فراوان او شد. در 1973 شینوبو هاشیموتو ، کمپانی فیلمسازی خود را با نام هاشیموتو پروداکشن (Hashimoto Production) تأسیس کرد.

در سال ۲۰۰۶ شینوبو کتابی را با عنوان Compound Cinematics: Akira Kurosawa and I را به یادبود آکیرا کوروساوا منتشر کرد. در سال ۲۰۰۸ نیز فیلمنامهٔ I Want to Be a Shellfish را بازنویسی کرد.

 

در ادامه بخوانید