صرع چیست؟

آیا صرع مانع اشتغال است ؟ برای فهمیدن جواب این سوال ابتدا باید بیماری صرع را درست بشناسیم. اکثر مردم شناخت کاملی به صرع و حمله های آن ندارند و تنها شناخت آنها از صرع، حمله های تشنجی فرد مصروع است که در فیلم ها دیده اند. در تصور ما صرع یک بیماری غیر قابل پیش بینی و خطرناک است که در ترکیب با فعالیت های شغلی نتیجه ای نامطمئن و نه چندان مناسب را ایجاد می کند.

تاثیر صرع بر فرد مبتلا می تواند گستره ای متغیر از حرکات تشنجی شدید و اختلال های هوشیاری، تا یک احساس خفیف یا قطع شدن کوتاه مدت تفکر طبیعی باشد که در حالت خفیف آن، به سختی قابل تشخیص است.

اکثر بیماران با مصرف دارو و آشنایی با بیماری خود، حمله های خود را کنترل کرده و شرایط زندگی نزدیک به نرمالی را تجربه می کنند.

انواع صرع

  1. کاهش هوشیاری خفیف و موقتی بدون افتادن و دست و پا زدن
  2. یک حمله ساده کاهش هوشیاری همراه حرکت اندام ها (دست و پا زدن)، بیشتر این حمله ها در جریان خواب یا هنگام بیدار شدن از خواب اتفاق می افتند.
  3. مواردی که قبل از حمله، بیمار با علائمی باخبر می شود و می تواند کار خود را متوقف کند، بنشیند یا دراز بکشد و به جای مناسبی خود را منتقل کند.
  4. حمله تشنجی شدید و مکرر که با وجود درمان چندان قابل کنترل نیستند (درصد بسیار کمی از بیماران در این دسته قرار می گیرند)

صرع و اشتغال

اکثر حمله های تشنجی با مصرف دارو کنترل شده و فرد می تواند به کار مناسب و مورد علاقه خود مشغول شود. در عین حال این تفکر هم اشتباه است که تصور کنیم صرع هیچ مشکلی را در شغل فرد ایجاد نمی کند.

مهم این است که با بیماری صرع آشنا باشیم تا اگر بیماری صرع داریم بهتر زندگی کنیم و اگر در محیط کار خود همکار مبتلا به صرع داریم، بتوانیم رفتار و تفکر مناسب بیماری او را داشته باشیم.

آموزش و راهنمایی در مورد طبیعت حمله ها، تعداد و مدت آنها، نشانه های اعلام قبلی، اثرات بعدی و همچنین شغل مناسب فرد با توجه به شدت بیماری، می تواند امنیت و سلامت فرد مبتلا و همکاران او را در محیط کار تامین کند. لازم است بدانیم که نیازی به مخفی کردن بیماری صرع در محیط کار، محیط دوستان و یا جمعی که با آنها در ارتباط روزانه هستیم وجود ندارد. اطلاع نداشتن اطرافیان فرد مبتلا خطرات بیشتری برای خود او و اطرافیانش ایجاد می کند.


همچنین بخوانید:با بیماری های سیستم عصبی آشنا شوید


بسیاری از افراد مبتلا هیچ علائمی از بیماری ندارند، زیرا حمله های آنها به خوبی کنترل شده است. افراد مبتلا در مسئولیت های شغلی متفاوت پذیرفته می شوند و با توانایی های خود در کار پیشرفت می کنند. پژوهش ها نشان داده که صرع مانع کار نمی شود و با درمان ها و آموزش های درست و رعایت ضوابط و مقررات ویژه، بیمار می تواند در اکثر مشاغل کار کند. مهم این است که در مورد افراد مبتلا به صرع (و حتی همه انسان ها)، کار و فرد به دقت همتا شوند. یعنی فرد به اندازه توان خود در آن کار مفید و تواناست.

داشتن خوش بینی، دقت و توجه و بویژه حمایت از طرف کارفرمایان و همکاران فرد مبتلا به صرع کمک می کند تا نیازها و مشکلات این افراد کمتر شود و با کار خود نیازها و مشکلات جامعه را نیز برطرف کنند.

حمله های صرع در شرایط استرس زا افزایش پیدا می کند. به همین دلیل مهم است که بویژه در اولین روزهای کاری یا در محیط های جدید، فرد مبتلا به صرع شرایط مناسب و حمایت خوبی را از اطرافیان خود دریافت کند تا دچار حمله نشود.

اغلب اوقات مشکل صرع را پیش از این که خطر فیزیکی آن را تشدید کند، درک اشتباه و نداشتن اطلاعات کافی اطرافیان آن را شدت می بخشد. بنابراین آموزش مردم و جلوگیری از مداخله های بی مورد، کمک خوبی به بیمار می کند.


همچنین بخوانید :چه عواملی سبب استرس کاری خواهند شد؟


 در زمان حمله تشنجی چه کنیم؟

راهنمایی های لازم برای جلوگیری از عوارض بعدی حمله تشنج :

  • فرد را در موقعیت امنی قرار بدهید.
  • موانع و لباس های دور گردن را باز کنید تا راحت نفس بکشد.
  • مایعادت داده نشود و او را تحریک نکنید (سیلی زدن، پاشیدن آب اشتباه است).
  • هیچ چیز سفت یا نرمی را در دهان او نگذارید، زیرا خطر شکستن دندان ها یا بسته شدن راه تنفسی وجود دارد.
  • سعی نکنید در جریان حمله جلوی حرکت های غیر ارادی را بگیرید، زیرا ممکن است باعث شکستن اندام ها شود.
  • بطورکلی نیازی به پزشک نیست، مگر آنکه شخص به خود صدمه رسانده باشد و زخمی شده باشد. اگر حمله ها پشت سر هم تکرار شد، درخواست پزشک کنید.
  • بیمار پس از یک حمله سخت نیاز به استراحت دارد. قبل از بازگشت به سرکار، به او زمانی برای استراحت بدهید تا هوشیاری کامل پیدا کند و بدن نیز از حالت کرختی در بیاید.
  • مصرف مرتب داروها و زمان مناسب مصرف به او یادآوری شود.

آسیب پذیری

توصیه می شود بیماران مبتلا به صرع حتی پس از کنترل بیماری، در مشاغل حساس یا خطرزایی مانند کار در ارتفاعات و کنار پرتگاه، کار در کنار دستگاه ها و ماشین های خطرناک ، یا از کار در کنار آب و آتش و برق و مواد شیمیایی خودداری کنند. این موارد حداقل هایی است که در مورد تمام افراد با شرایط مختلف ممکن است محدودیت هایی برای اشتغال ایجاد کند. اما اینها به معنای محدودیت در داشتن زندگی شغلی و روزمره مناسب و با کیفیت برای مبتلایان به صرع نیست. فعالیت های این افراد با افراد عادی قابل رقابت بوده و توجه و دقت آنها در زمان کار می تواند باعث پیشرفت مناسب کاری آنها شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری صرع به انجمن صرع ایران iranepi.org مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید :