ماه سرخ را امشب در آسمان ایران رصد کنید

امشب (پنجم مرداد 1397) طولانی ترین ماه گرفتگی قرن رخ خواهد داد. این ماه گرفتگی کامل خواهد بود و از ساعت 21 و 45 دقیقه با قرار گرفتن ماه در نیم سایه زمین شروع و در ساعت 22 و 53 دقیقه گرفت کلی ماه آغاز خواهد شد. با خروج ماه از نیم سایه زمین در ساعت 3 و 58 دقیقه بامداد شنبه ششم مرداد 1397، این ماه گرفتگی به طور کامل پایان می یابد.

این خسوف متفاوت تر از همه ماه گرفتگی هایی که تاکنون در زندگی خود مشاهده کرده اید خواهد بود و ماه 103 دقیقه به رنگ قرمز در می آید و به مقابله با خورشید برمی خیزد و با زیبایی تمام از همیشه درخشنده تر خواهد بود.

اوج این ماه گرفتگی موسوم به ماه سرخ (Blood moon) در 51 دقیقه بامداد به وقت تهران، زمانیکه قمر زمین به رنگ قرمز یا قهوه ای دیده می شود، اتفاق خواهد افتاد.

علت رنگ قرمز ماه در ماه گرفتگی امواج بلند نور خورشید است که به رنگ قرمز بوده و با عبور از جو زمین موجب قرمز دیده شدن ماه می شوند.

تلسکوپ اسلوه در انجمن رصدخانه اسلوه (Slooh community observatory) امکان رصد آنلاین را برای کاربران فراهم کرده است.  تلسکوپ اسلوه یک تلسکوپ رباتیک است که امکان اتصال کاربران از طریق اینترنت و انجام رصد را فراهم می کند. شما می توانید آرشیو رویدادهای مهم نجومی را که توسط این تلسکوپ گرفته شده است در سایت آن مشاهده کنید.

شما می توانید پخش زنده این رویداد را از شبکه آموزش تلویزیون دنبال کنید.

  • طولانی ترین ماه گرفتگی قرن امشب رخ می دهد. این پدیده 103 دقیقه به طول می انجامد و به راحتی با دوربین یا چشم غیر مسلح قابل رویت است. برخلاف خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی را می توان بدون هیچ عینک و آسیب به چشم مشاهده کرد.
  • ماه گرفتگی بعدی 7 سال بعد رخ می دهد، اما تا سال 1484 ماه گرفتگی کامل که به این میزان طولانی باشد نخواهیم داشت.
  • تبریز بهترین نقطه جهان برای رصد طولانی ترین خسوف قرن است.
  • هنگام وقوع طولانی‌ترین خسوف قرن، سیاره مریخ به مقابله با زمین می‌رسد و در نزدیک‌ترین فاصله با سیاره ما قرار می‌گیرد و به همین دلیل در پرنور‌ترین حالت خود قرار دارد به همین دلیل افزون بر ماه گرفتگی می‌توان سیاره مریخ را در پایین ماه رصد کرد.