فکر می کنید همه چیز را درباره ی عادت ماهانه (پریود) می دانید؟ خانوم ها به طور متوسط حدود 450 دوره ی عادت ماهانه را در طول عمرشان تجربه می کنند. و این به این معناست که شما وقت زیادی برای دانستن همه ی اطلاعات درباره ی پریود دارید. با این حال، عادت ماهانه می تواند بازهم شما را متعجب کند. آیا شما حقایق زیر را درباره ی مهمان هرماه تان می دانستید؟

در دوران پریود امکان باردار شدن وجود دارد!

وقت آن رسیده است که این باور قدیمی را کنار بگذارید:عادت ماهانه (پریود)   از شما در برابر بارداری محافظت نمی کند. دو دلیل برای این ادعا وجود دارد. اول اینکه بعضی زنان ممکن است هنگامی که تخمدان هایشان در حال آزادسازی تخمک (تخمک گذاری) هستند، خونریزی داشته باشند و آن را با پریودشان اشتباه بگیرند. در زمان تخمک گذاری شما در اوج باروری خود هستید. بنابراین اگر در طول این مدت رابطه جنسی داشته باشید، احتمالا باردار می شوید.


همچنین بخوانید: پریود و سلامتی ؛ الگوی پریودتان درباره سلامتی شما چه می گوید؟ 


دوم اینکه، ممکن است قبل از اتمام دوره ی پریودتان یا چند روز پس از توقف خونریزی، تخمک گذاری کنید.از آنجایی که اسپرم میتواند تا 3 روز در بدن شما زنده بماند، داشتن رابطه جنسی در طول دوره ی پریود ممکن است منجر به بارداری شود.از کاندوم یا سایر روشهای کنترل برای جلوگیری از بارداری غیرقابل پیش بینی استفاده کنید، مهم نیست که در چه زمانی از ماه قرار دارید.

این یک پریود واقعی نیست، اگر در زمان مصرف قرص ها پریود می شوید!

اگر دارونما یا همان قرص شکر استفاده کنید، مطمئنا تا آخر هفته عادت ماهانه (پریود) می شوید. اما از لحاظ فنی این خونریزی ناشی از عادت ماهانه نیست. و کمی متفاوت از یک دوره منظم پریود است.به طور معمول، شما در وسط سیکل قاعدگی خود تخمک گذاری می کنید. اگر تخمک آزاد شده شما بارور نشود، سطح هورمون تان کاهش می یابد و باعث می شود که دیواره ی رحم تان ریزش پیدا کند و دوره ی پریودتان را داشته باشید.


همچنین بخوانید: راهکارهای کاهش درد پریود یا نشانه های PMS ؛ ارائه شده توسط متخصص زنان


هرچند قرص های جلوگیری از بارداری، مانع تخمک گذاری می شوند. با استفاده ی این قرص ها مقدار زیادی هورمون دریافت می کنید و مانع ریزش دیواره ی رحم تان می شوید.خونریزی که مشابه پریود است، واکنش بدن شما در برابر عدم وجود هورمون های ناشی از قرص در هفته ی چهارم است.

روتین پریودتان در طول زندگی تان تغییر خواهد کرد!

دقیقا زمانی که پیش بینی می کنید ممکن است پریودتان آغاز شود، همه چیز می تواند تغییر کند و این امر بخاطر تغییرات هورمونی است که در طول عمر برایتان رخ می دهد. زمانی که نوجوان هستید و به تازگی پریود شده اید و دوره های اولیه ای تان را می گذرانید، سیکل هایتان طولانی تر است (سیکل به معنی فاصله ی زمانی بین پریودهاست).یک سیکل معمول برای یک دختر نوجوان ممکن است 21 تا 45 روز باشد. با گذشت زمان، سیکل ها کوتاه تر و قابل پیش بینی تر می شود، و به طور متوسط در حدود 21 تا 35 روز به طول می انجامد .


همچنین بخوانید: عادت هایی در زندگی روزمره که هر چه سریعتر باید آن ها را ترک کنید !


تغییرات هورمونی در سالهای قبل از یائسگی (بدن شروع می کند به کاهش استروژن) می تواند زمان بین پریودهایتان را کوتاه تر و یا بلندتر و یا شدت پریودهایتان را بیشتر و کمتر کند.این فاز می تواند 10 سال قبل از شروع دوره یائسگی شروع شود.تغییرات گاه به گام طبیعی هستند، اما مسائل ناگهانی و غیر معمول مانند خونریزی بسیار سنگین و یا دوره های خالی از پریود، اصلا طبیعی نیست. اگر با چنین مشکلاتی مواجهه شدید حتما با پزشک خود صحبت کنید.

سندرم قبل از قاعدگی هنوز یک معماست!

سندرم قبل از قاعدگی 1 یا دو 2 هفته قبل از شروع پریود ظاهر می شود و شامل علائمی مانند: تغییر اشتها، تنبلی، ضعف و تغییرات خلق و خو و… می شود. آشنا بنظر می رسند؟ هر زن متفاوت است، اما برای بسیاری سندرم قبل از قاعدگی، واقعیت زندگی است. پزشکان دقیقا نمی دانند که این تغییرات چرا رخ می دهند. به نظر می رسد ترکیبی از تغییرات هورمون در طول چرخه قاعدگی و تغییرات شیمیایی در مغز و سایر مشکلات عاطفی مانند افسردگی است که می تواند سندرم قبل از قاعدگی را بدتر کند.


همچنین بخوانید: پرخوری عصبی قبل از پریود را با این راهکارها کنترل کنید! 


یک مطالعه نشان داد که درد های مرتبط با پریود مانند گرفتگی، التهاب، درد پشت و سردرد می تواند تفکرتان را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا درد، تمرکز بر کارهایی که باید انجام دهید را سخت تر می کند. نه اینکه نتوانید آنها را انجام دهید، ولی احساس می کنید که وقت و تلاش بیشتری برای انجامشان باید صرف کنید.

ایجاد تغییرات در شیوه ی زندگی تان بهترین روش برای مدیریت علائم قبل از قاعدگی است. هدف این است که 30 دقیقه در روز ورزش کنید و 8 ساعت در شب بخوابید و سیگار نکشید. رژیم غذایی تان هم می تواند موثر واقع شود، در نتیجه میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را اضافه کنید و همینطور نمک، الکل، شکر و کافئین را محدود کنید.

اگر این نشانه ها و علائم شما را از آنچه که به طور معمول انجام می دهید باز داشته است، یا اگر شما علائم افسردگی یا اضطراب را دارید. ممکن است به یک بیماری جدی تر به نام اختلال افسردگی قبل از قاعدگی (PMDD) مبتلا شده باشید که به مراقبت بالینی نیاز دارد.

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید: