تعداد بسیار کمی جسم در منظومه شمسی وجود دارد که ستاره شناسان می‌توانند تصور کنند که آن‌ها قابل سکونت هستند. مانند ماه انسلادوس! به راحتی وقتی دریچه‌های حرارتی مواد را از هسته ماه بیرون می‌کشند، با سطح زیرین اقیانوس و آن‌ها را به فضا می‌ریزند و تحقیقات و نشانه‌ها را برای اثبات وجود حیات ایجاد می‌کند. دانشمندان کشف کرده‌اند که تعدادی ترکیب ارگانیک جدید در درون این تکه‌های یخ مخفی شده‌اند و نور بیشتری را بر پتانسیل حاوی میکروب ششمین ماه بزرگ زحل می‌اندازند. و این یعنی چی؟ علائم حیات در ماه انسلادوس زحل …‍! 


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید:


علائم حیات در ماه انسلادوس زحل

این تل‌هایی که یخ و بخار را به فضا منتقل می‌کنند، مدتی منبع فتنه بوده‌اند، و به خصوص از این رو کاوشگر کاسینی در سال 2015 ضخامت آن‌ها را کم کرده است. اطلاعاتی که کاوشگر ناسا در طی این مانور جمع آوری کرده، اطلاعات جدیدی برای کار دانشمندان است. و این کاوشگر، شواهدی از مولکول‌های آلی پیچیده و شرایطی را که محققان آن‌ها را “فروشگاه شیرینی برای میکروب‌ها” می‌نامند، کشف کرد. 

کاسینی در سپتامبر 2017 با فروپاشی روبرو شد، اما تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده همچنان ادامه دارد. دانشمندان به سرپرستی Nozair Khawaja از دانشگاه آزاد برلین داده‌هایی را از آنالیزور فضاپیما بیرون کشیدند و به بررسی آرایش مواد آلی درون دانه‌های یخی که از روی حلقه E زحل، دومین حلقه بیرونی زحل، پرداختند.

با انجام این کار، این تیم به دو ترکیب آلی که قبلاً دیده نشده بود برخورد کردند. این ترکیبات حاوی نیتروژن و اکسیژن بوده و برای اولین بار در اقیانوس زیرسطحی ماه پیدا شده است. دانشمندان معتقدند از آن‌جا، مولکول‌های آلی که از سطح اقیانوس تبخیر می‌شوند، به درون یخچال‌ها در شکستگی‌های پوسته ماه متراکم شده و توسط ستون‌های آن به فضا پرتاب می‌شوند. 

واضح صحبت کن! 

بگذارید خیلی ساده صحبت کنم. چرا این مسئله برای دانشمندان جالب است؟ چون این روند مشابه روندی است که موجب ایجاد حیات در زمین شده بود. در اینجا، مولکول‌های مشابه، بخشی از واکنش‌های شیمیایی کلیدی است که در آن منافذ حرارتی عمیق اقیانوس با ایجاد تعامل با سنگ‌های اطراف و آب گرم، به تشکیل هیدروژن و اسیدهای آمینه کمک می‌کنند. 

Khawaja می‌گوید: “اگر شرایط مناسب باشد، این مولکول‌های حاصل از اقیانوس انسلادوس می‌توانند در همان مسیر واکنشی قرار بگیرند که در اینجا روی زمین می‌بینیم. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا آمینو اسیدها برای زندگی در خارج از زمین مورد نیاز هستند یا خیر، اما یافتن مولکول‌هایی که اسیدهای آمینه را تشکیل می‌دهند، یک قطعه مهم از پازل است. “

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.