آیا احساس می کنید که در تابستان نسبت به بقیه ی سال خلق پایین تری دارید؟ آیا علائم هشدار دهنده افسردگی فصلی تابستان را می شناسید؟ اختلال افسردگی عمده با الگوی فصلی (MDD-SP)، که قبلا به عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می شد، نوعی افسردگی است که معمولا در زمستان زمانی که نور خورشید کاهش می یابد رخ می دهد، اما در تابستان نیز ممکن است رخ دهد.

در حالی که MDD در ماه های آفتابی معمول نیست، اعتقاد بر این است که در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، قسمت های مانیک می توانند در بهار و تابستان اوج بگیرند. علاوه بر این، تغییر در برنامه و ساختار روزانه و نور بیش از حد خورشید می تواند ریتم روزانه و سطوح هورمون های افراد را برهم بزند، که این می تواند منجر به اضطراب و استرس شود.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به SAD دارای مشکلات تنظیم کننده سروتونین هستند، که یک انتقال دهنده عصبی و مسئول ایجاد تعادل خلقی است. در فصل زمستان، بدن شما ممکن است SERT بیشتری تولید کند – پروتئینی است که به انتقال سروتونین کمک می کند – اما در تابستان نور خورشید می تواند به سطح پایین تر SERT منجر شود و در نتیجه می تواند باعث افسردگی شود.



علاوه بر این، در صورتی که نور درمانی در پایان زمستان ادامه یابد، علائم SAD ممکن است در بهار و تابستان رخ دهد. درمان MDD-SP شامل نور درمانی، داروهای ضد افسردگی یا مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI) و روان درمانی است.

متخصصان همچنین پیشنهاد می کنند که برای درمان اختلال افسردگی عمده با الگوی فصلی (MDD-SP) باید برنامه ریزی داشته باشید. این بدان معنی است که به طور مثال اگر این الگو برای شما در پاییز و زمستان رخ می دهد، بهتر است از اواخر تابستان بیشتر ورزش کنید و از مهر ماه به روان درمانی بروید و از آبان که روزها کوتاه تر می شوند از جعبه ی نور استفاده کنید.

در ادامه 7 مورد از عمده ترین علائم هشدار دهنده افسردگی فصلی تابستان را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

1. الگوی خواب تان بهم ریخته است!

علائم هشدار دهنده افسردگی فصلی تابستان

ارتباط بین خواب و افسردگی پیچیده است، زیرا انواع مختلفی از شرایط سلامتی مانند کم کاری تیروئید، دیابت و بیماری های قلبی می توانند باعث خواب زیاد شوند. اما در افراد مبتلا به MDD-SP، نور بسیار زیاد خورشید می تواند تولید ملاتونین را دچار اختلال کند – هورمون هایی که خواب را تنظیم می کنند – به این معنی که آنها در روزهای طولانی تابستان نیاز دارند چند ساعتی بخوابند و در نتیجه در طول روز بیشتر احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند. و این یکی از علائم هشدار دهنده افسردگی فصلی تابستان است. 



البته از طرفی، بیش از حد خوابیدن می تواند به نوعی میزان مواجهه شما با نور خورشید را کاهش دهد و منجر به اضطراب و افسردگی شود. همچنین افسردگی می تواند باعث شود که به خواب رفتن یا ماندن در خواب برایتان سخت شود، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی بی خوابی دارند. در مطالعه 2019 از Heliyon نشان داده شده که بی خوابی با اضطراب و افسردگی در ارتباط است و این اضطراب اغلب به عنوان پیشرو برای بی خوابی عمل می کند.

2. جشن ها یا رویدادها شما را مضطرب می کنند!

در طول تابستان، روزها ممکن است پراز جشن ها و مهمانی ها، مانند مراسم عروسی و فارغ التحصیلی باشند. الزام شرکت در این مراسم ها می تواند شکاف بزرگی بین توقعات شما و واقعیت ایجاد کنند. در این مهمانی ها یا جشن ها ممکن است احساس کنید فقط شما هستید که به اندازه ی بقیه خوشحال و شاد نیستید. و این می تواند منجر به ایجاد احساس بی ارزشی و شکست – نشانه های رایج از افسردگی- در شما بشود.



3. دوست دارید بیشتر تنها باشید!

علائم هشدار دهنده افسردگی فصلی تابستان

در عین حال، فشار و شلوغی فعالیت های تابستانی می تواند باعث شود که در وقتی در کنار دیگران هستید احساس اضطراب کنید و بیشتر مایل باشید که وقت تان را تنهایی بگذرانید. به عنوان مثال ممکن است از ترس اینکه مبادا دیگران شما را قضاوت کنند، خودتان را آز آنها جدا کنید.  مطالعات نشان داده است که انزوای اجتماعی از علائم اولیه MDD-SP است.

4. انرژی کمتری دارید و نمی توانید تمرکز کنید!

طبیعی است که وقتی دوستان یا همکاران تان در تعطیلات تابستانه و مسافرت ها خوش می گذرانند، شما احساس خوبی نداشته باشید، اما اگر این احساس بد شما را از انجام کارهای روزمره در خانه و محل کار عقب بیاندازد، می تواند نشانه ای از افسردگی فصلی باشد.



به گفته موسسه ملی سلامت روان، داشتن انرژی کم یا خستگی، و یا احساس کسلی و پریشان بودن، نشانه های رایج افسردگی اساسی هستند. افسردگی می تواند موجب کاهش انرژی و همچنین مشکلات حافظه و تمرکز شود.

5. مدام آشفته و بداخلاق هستید!

علائم هشدار دهنده افسردگی فصلی تابستان

آیا چیزهای کوچکی که معمولا ناراحت تان نمی کنند، به تازگی باعث تحریک پذیری تان می شوند؟ گرمای هوا می تواند باعث آشفتگی شود، اما اگر به مشکلات جزئی می چسبید و بدخلق می شوید نمی توانید خلق تان را تغییر دهید، این می تواند یک پرچم قرمز برای افسردگی فصلی باشد. 

6. وزن تان تغییر کرده است!

بسیاری از افرادی که مبتلا به افسردگی هستند با خوردن غذا می خواهند ناراحتی شان را پنهان کنند و احساس بهتری بگیرند. ممکن است هرشب بستنی بخورید و یا متوجه نشوید که هنگام تلویزیون دیدن چطور با ولع همه ی چیپس را می خورید!



خوردن غذا می تواند سطح سروتونین را افزایش دهد و برای آن لحظه احساس خوبی در شما ایجاد کند، اما در طول زمان غذا خوردن عصبی و هیجانی می تواند منجر به افزایش وزن و احساس شرم از خود شود. البته افسردگی همچنین می تواند اشتها را کاهش دهد و باعث کاهش وزن شود.

7. افکار مکرر خودکشی یا مرگ دارید!

علائم هشدار دهنده افسردگی فصلی تابستان

افسردگی کاملا ناتوان کننده است و شکل های شدید آن می تواند افراد مبتلا را به فکر خودکشی بکشاند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد افرادی که افسردگی دارند ممکن است اندیشه های خودکشی را تجربه کنند و خطر ابتلا به علائم روان پریشی را افزایش دهند که می تواند منجر به خودکشی شود.

اگر شما افکار خودکشی را تجربه کرده اید، با یک درمانگر صحبت کنید، که می تواند نیازهای شما را ارزیابی کند و فرم مناسب درمان را برای شما تجویز کند. درمانگر شما ممکن است رواندرمانی را پیشنهاد کند که یک نوع درمان است که به شما کمک می کند افکار و رفتارهای منفی را شناسایی کنید و راه های سالمی برای مقابله با آنها پیدا کنید.

هر روز برای خودتان وقت بگذارید و کاری را انجام دهید که موجب آرامش و خوشحالی تان می شود، فرقی ندارد که آیا از استخر خوشتان می آید و یا می خواهید یک کتاب خوب بخوانید یا غذای خوشمزه و سالم بپزید. خودتان را فراموش نکنید 🙂

در ادامه بخوانید: