یائسگی در مردان یا آندوپوز چگونه رخ می دهد؟

در این مطلب شما را با علائم یائسگی در مردان و دلایل و درمان آن آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید. یائسگی مردانه اصطلاح رایج تر برای آندوپوز است. یائسگی مردانه تغییرات مربوط به سن در سطح هورمون های مردانه را توصیف می کند، یعنی کمبود تستوسترون، کمبود آندروژن و هیپوگنادیسم دیررس.



یائسگی مردانه شامل افت تولید تستوسترون در مردان 50 ساله یا بالاتر است. این وضعیت غالباً شبیه به هیپوگنادیسم است. هر دو بیماری شامل کاهش سطح تستوسترون و علائم مشابه است.

اگر مرد هستید، تستوسترون هورمونی است که در بیضه شما تولید می شود. و در تامین میل جنسی تان نقش مهمی دارد. همچنین باعث تغییر در دوران بلوغ می شود، انرژی ذهنی و جسمی شما را تامین می کند، توده عضلانی تان را حفظ می کند، پاسخ جنگ یا گریز و سایر ویژگی های کلیدی تکاملی را تنظیم می کند.

یائسگی مردان از جهات مختلف با یائسگی زنان تفاوت دارد. اما مهم ترین آنها:

  • همه مردان آن را تجربه نمی کنند.
  • خاموش کردن کامل اندام های تولید مثل را شامل نمی شود.

با این وجود، ممکن است عوارض جنسی در نتیجه کاهش سطح هورمون ها ایجاد شود.

علائم یائسگی در مردان

یائسگی مردان می تواند باعث مشکلات جسمی، جنسی و روانی شود. این مشکلات احتمالا با افزایش سن بدتر می شوند. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

همچنین ممکن است دچار کاهش اندازه بیضه، ریزش موهای بدن یا گرگرفتگی شوید. سطح پایین تستوسترون مرتبط با یائسگی مردان به پوکی استخوان نیز مرتبط است. این شرایطی است که استخوانهای تان را ضعیف و شکننده می کند. این علائم نادر است و به طور معمول در همان سنی که زنان دچار یائسگی می شوند بر مردان تأثیر می گذارد.

تغییرات در تستوسترون در طی سالها

قبل از بلوغ، سطح تستوسترون پایین است. سپس با رسیدن به بلوغ جنسی افزایش می یابد. تستوسترون هورمونی است که تغییرات معمول در دوران بلوغ مردان را تحریک می کند، مانند:

  • رشد توده عضلانی
  • رشد موهای بدن
  • بم شدن صدا
  • تغییر در عملکرد جنسی

با افزایش سن، سطح تستوسترون به طور معمول شروع به کاهش می کند. طبق گفته های Mayo Clinic، پس از 30 سالگی سطح تستوسترون هرساله به طور متوسط 1 درصد نسبت به سال قبل کاهش می یابد.

تشخیص و درمان یائسگی در مردان

پزشک می تواند یک نمونه از خون شما را آزمایش کند تا سطح تستوسترون تان را اندازه بگیرد. در صورتی که یائسگی در شما باعث تحمل سختی شدید نشود یا زندگی تان را مختل نکند، احتمالاً می توانید علائم تان را بدون درمان و مداخله پزشکی، مدیریت کنید. بزرگترین مشکل در درمان یائسگی مردان، می تواند صحبت کردن فرد با پزشک در مورد علائم اش باشد. بسیاری از مردان برای گفتگو در مورد مباحث جنسی با پزشکان بسیار خجالتی هستند.

متداول ترین نوع درمان علائم یائسگی مردان، انتخاب شیوه زندگی سالم تر است. به عنوان مثال، پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • به اندازه کافی بخوابید
  • استرس خود را کاهش دهید

این عادات سبک زندگی سالم می تواند برای همه مردان سودمند باشد. پس از اتخاذ این عادت ها، مردانی که علائم یائسگی را تجربه می کنند، ممکن است شاهد تغییر چشمگیر در سلامت کلی شان باشند.

اگر دچار افسردگی هستید، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی، روان درمانی و تغییر شیوه زندگی را تجویز کند.

درمان جایگزینی هورمون، یکی دیگر از گزینه های درمانی است. با این حال، این روش بسیار بحث برانگیز است. مانند استروئیدهای تقویت کننده عملکرد، تستوسترون مصنوعی می تواند عوارض جانبی مخرب داشته باشد. به عنوان مثال، اگر مبتلا به سرطان پروستات باشید، ممکن است باعث رشد سلولهای سرطانی شود. اگر پزشک درمان جایگزینی هورمون را پیشنهاد کرده است، قبل از تصمیم گیری، تمام جوانب مثبت و منفی را سبک سنگین کنید.