اگر درد زیر شکم یا دل درد بعد از رابطه جنسی را تجربه کردید، حتما چگونگی درد و زمان آن را یادداشت کنید. اینگونه می توانید در صورت ادامه دار شدن مشکلتان با پزشک مشورت کنید. البته برای دردهای شکمی دلیلی هست و در این مطلب قصد داریم 13 علت درد زیرشکم بعد از رابطه جنسی را بررسی کنیم. با من و مجله وارونه همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

علت درد زیرشکم بعد از رابطه جنسی


بارداری

بارداری علت درد زیرشکم بعد از رابطه جنسی

علت درد زیرشکم بعد از رابطه جنسی برای بعضی از خانم ها بارداری است. پس اگر شما هم مدتی است این درد را تجربه می کنید امکان باردار بودنتان را بررسی کنید. سونوگرافی می تواند باردار بودن یا نبودتان را نشان دهد.

مرتبط: رابطه جنسی در دوران بارداری ؛ پاسخ تمام پرسش های شما 

علاوه بر این امکان حاملگی خارج رحم هم در این صورت بررسی می شود. لازم به ذکر است که حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در جایی خارج از رحم قرار داشته باشد. یکی دیگر از علت های درد پس از رابطه جنسی سقط پیش از 20 هفتگی است. چرا که علائم بارداری در اولین هفته ها بسیار کمند و سقط هم در این دوران بسیار شایع است.  

اندومتروز (به وجود آمدن بافت های اضافی در رحم)

یکی از شایع ترین علائم اندومتروز، که این روزها 1 زن از هر 10 زن بارور را اسیر خودش کرده، دل درد بعد از رابطه جنسی است. در این بیماری سلول های رحمی در تمام ارگان های بدن شروع به رشد میکنند، مثلا در لوله های تخمدان! همین عامل عملکرد طبیعی بدن را مختل میکند. البته این بیماری علائم شدیدتر دیگری هم دارد. مانند انقباضات قائدگی بسیار دردناک و نازایی. پس اگر تصور میکنید که به این بیماری مبتلا شده اید پزشکی پیدا کنید که در درمان اندومتروز خبره بوده و پیش از این سابقه معالجه این بیماری را داشته باشد.

آدنومیوز

این بیماری بسیار شبیه به اندومتروز بوده، با این تفاوت که غده ها و سلول ها تنها در دیواره رحم رشد میکنند. این غده ها در چرخه ای منحصر به خودشان رشد میکنند و خونریزی هم دارند. رابطه جنسی در بیماران مبتلا به این بیماری موجب می شود درد و احتمالا انقباضاتی مشابه پریود به وجود بیاید. گفتنی است که این بیماری درمان مشخصی ندارد. یکی از راه های درمان هیسترکتومی یا برداشتن رحم است البته در بیمارانی که قصد بارداری ندارند. قرص های خوراکی که هورمون ها را کنترل میکنند هم از سایر درمان های جانبی هستند.

همچنین بخوانید: نکاتی که بعد از رابطه ی جنسی باید رعایت شوند را بشناسید! 

IUD جا به جا شده

IUD جابه جا شده علت درد زیرشکم بعد از رابطه جنسی

IUD از شایع ترین راه های پیشگیری از بارداری است. اگر این دستگاه از نقطه اتصالش در رحم حرکت کند و جدا شود، فرد دردهای شکمی پس از رابطه را تجربه خواهد کرد. این دردها فشار مانند بوده و حرکت دارند چرا که دستگاه IUD در بدن حرکت دارد و می تواند به قسمت های مختلف رحم آسیب رسانده و حتی به سرویکس هم برسد. همین درد و جا به جایی علت درد زیرشکم بعد از رابطه جنسی است. یک بررسی ساده توسط پزشک متخصص، یا حتی سونوگرافی می تواند جایگاه IUD را مشخص کرده و پایانی برای دردهای شما باشد.

فیبروم های رحمی

فیبروم های رحمی که با نام های میوما یا لئومیوما هم شناخته می شوند در واقع تومورهای رحمی هستند که در صورت بزرگ بودن درد بسیار زیادی را در حین رباطه ایجاد میکنند. این تومورهای از جنس بافت رحم بوده و می توانند در لایه های درونی، بیرونی و حتی در بافت موکوزی رحم رشد کنند. متاسفانه علت رشد چنین تومورهای آزاردهنده ای مشخص نیست و درمان هم شامل قرص های مسکن آزاد موجود در بازار می شود. مانند ایبوپروفن، انواع قرص های ضد بارداری و در نهایت عمل جراحی و برداشتن بافت آلوده به تومور یا تمام رحم!

مرتبط: دلایل سوزش بعد از رابطه جنسی در زنان و مردان و نحوه پیشگیری

هیپرتونی در لگن خاصره

این بیماری زمانی اتفاق میافتد که ماهیچه رحم به شدت کشیده و منقبض شود. در این صورت رابطه جنسی سخت و دردناک خواهد بود. چرا که در حین رابطه ماهیچه ها منقبض تر و کشیده تر خواهند شد و البته درد هم بیشتر خواهد شد. سایر علائم این بیماری شامل بی اختیاری ادرار، چرخش لگن خاصره، بی ثباتی عضله باسن، ضعف عضلانی و کاهش توان در قسمت بالاتنه می باشد. تکنیک های ریلکس کردن، تراپی شناختی رفتاری و تراپی درمانی ذهنی-بدنی از راه های درمان این بیماری هستند. ناگفته نماند که استرس تا حد زیادی در این بیماری تاثیر دارد. هر چه آرام تر باشید گسترش بیماری کند تر بوده و دردتان هم کمتر می شود.

تورم لگن خاصره

تورم لگن خاصره علت درد زیرشکم بعد از رابطه جنسی

اگر درد متفاوتی در قسمت زیر شکم و رحمتان حس میکنید، اگر رحمتان بوی زننده ای دارد و در حین رابطه جنسی خون ریزی دارید باید تست بدهید تا مشخص شود به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. فراموش نکنید که این بیماری بسیار شایع بوده و زنان 15 تا 44 سال را درگیر خودش میکند. رابطه جنسی موجب وخامت بیماری شده و درد گنگ زیر شکمتان را هم افزایش میدهد. پس اگر پس از رابطه درد تند و تیزی به سراغتان میاید و به این زودی ها هم خوب نمی شود از پزشکتان مشورت بگیرید. ممکن است نیاز به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک داشته باشید تا بیماری کاملا برطرف شود.

کیست های تخمدانی

بسیاری از زنان کیست های تخمدانی (ساک های پر از مایع رحمی) را تجربه میکنند بدون اینکه حتی کوچک ترین علائمی داشته باشند. در واقع بیشتر این کیست ها بی خطر هستند. البته گاهی این کیست ها دردناک و دردساز می شوند. سایر علائم درگیری با کیست های دردناک شامل ورم زیر شکم، درد در حین حرکت پایین تنه، درد لگن خاصره پیش و پس از سیکل قائدگی، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و بیهوشی است. گفتنی است که تنها 8 درصد از زنان کیست های بزرگ و دردساز دارند . اگر علائم بالا را داشتید با پزشکتان تماس بگیرید ودر اولین فرصت درمان را شروع کنید.

عفوت مجاری ادراری

این بیماری بسیار شایع در بیشتر اوقات بی خطر بوده و در عین حال در حین رابطه جنسی موجب درد زیر شکم می شود. لازم به ذکر است که هر چه قدر رابطه جنسی بیشتر باشد احتمال عفونت این گونه نیز بیشتر است. پس اگر علائم عفونت مجاری ادراری از جمله درد در حین رابطه و سوزش ادرار داشتید به پزشک مراجعه کنید و دوره درمان را آنتی بیوتیک را کامل کنید. در غیر این صورت عفونت بیشتر شده و احتمال دارد به کلیه هم آسیب برساند.

مرتبط: برای جلوگیری از عفونت مجاری ادرار بعد از رابطه جنسی چه باید کرد؟

دردآمیزش یا دیسپارونی

در این بیماری رابطه جنسی بدون لذت و همواره همراه با درد است. علل متفاوتی برای ابتلا به این بیماری هست از مشکلات جسمانی گرفته تا روانی و اجتماعی! یکی از دلایل جسمی ابتلا به این بیماری تنگی بیش از اندازه یا انقباض زیاد واژن است. درد در این بیماری از زیر شکم شروع شده و کم کم بالا می رود. مشورت با پزشک متخصص، تعیین محل و حرکت درد می تواند در تشخیص و درمان موثر باشد.

دخول عمیق

دخول عمیق علت درد زیرشکم بعد از رابطه جنسی

گاهی دلیل دردهای زیر شکمی چیزی جز دخول عمیق به واژن نیست. اگر سرویکس و رحم در حین رابطه دائما تحت فشار و تنش قرار بگیرند این فشار را به تمام عضله رحمی و لیگامان ها منتقل میکنند. اگر درد شما پس از رابطه به این علت باشد خود به خود یا با مصرف مسکن های ساده از بین می رود. در این صورت کیفیت رابطه جنسی تان را تغییر دهید تا دردتان التیام پیدا کند.

وولودینیا

درد در قسمت خارجی رحم که با رابطه جنسی بیشتر و بدتر می شود ممکن است بر اثر بیماری وولودینیا باشد. گاهی این درد در اسکارهای باقی مانده از زخم های گذشته یا جراحی ها تداعی می شود. لازم به ذکر است که هنوز علت این بیماری مشخص نشده. اما درمان هایی ماند تغییر رفتار و تغییر در سبک زندگی که موجب کاهش استرس می شوند در کاهش علائم آزار دهنده بیماری و درد بسیار موثرند. البته ممکن است پزشک متخصص برای درمان روش های متفاوتی در پیش بگیرد مانند ورزش کردن در دوران پریود، تراپی، استفاده از لوبریکانت، حمام آب گرم و حتی مشاوره گرفتن از یک روانشناس خوب!

پارگی بافت رحم

پارگی بافت رحم در اثر رابطه جنسی خود عاملی است برای درد پس از رابطه جنسی! برای جلوگیری از پارگی بافت رحم از لوبریکانت استفاده کنید. حالا این سوال پیش میاید که از کجا بدانیم پارگی بافت رحم داریم؟ درد پارگی رحم از طریق نورون های عصبی به زیر شکم منتقل می شود. البته خون ریزی بعد از رابطه جنسی به صورت فعال و روشن، حالت تهوع و سرگیجه هم از سایر علائم این بیماری است. در این صورت هر چه سریع تر خودتان را به اورژانس برسانید.

در ادامه بخوانید: غذاهای مقوی برای رابطه جنسی که زندگی جنسی تان را تقویت می کنند!