به دنبال راهی برای افزایش عمر باتری گوشی خود هستید؟ پس در ادامه با ما همراه باشید! این روزها مبحث عمر باتری برای دارندگان گوشی های هوشمند بسیار اهمیت دارد. اسمارتفون ها امروزه به لطف فناوری شارژ سریع به سرعت شارژ می شوند و دیگر همچون قبل نباید ساعت ها منتظر ماند گوشی را شارژ کرد.

اگر بیش از یک سال از یک گوشی استفاده کرده باشید، احتمالا متوجه کاهش عمر باتری گجت خود نسبت به روز اول آن شده‌اید. بعد از ۲ سال، باتری بسیاری از گوشی‌ها به‌سختی تا یک روز دوام می‌آورند. بعد از سه سال استفاده، شاید باتری موردنظر مشکلاتی را برای عملکرد گوشی ایجاد کند.

در این مطلب قصد داریم شما را با چند نکته درباره افزایش عمر باتری گوشی آشنا سازیم.

نگذارید شارژ کمتر از 30 و بیش تر از 80 درصد شود

عمر باتری گوشی


نحوه فعال سازی دارک مود در دستگاه های مختلف


یکی از افسانه‌های پرطرفدار مربوط به شارژ باتری از این قرار است که گفته می‌شود برای پاک کردن «حافظه‌ی باتری»، ابتدا باید شارژ آن کاملا خالی شود و سپس برای شارژ به برق وصل شود. این موضوع که برای دوران باتری‌های اسیدی صدق می‌کرد، ارتباطی به باتری‌های لیتیوم یونی امروزی ندارد و در ضمن چنین روشی برای شارژ باتری‌های مدرن اصلا توصیه نمی‌شود.در همین زمینه، کارشناسان توصیه می‌کنند که برای شارژ باتری گجت خود از روش شارژ جزئی بهره ببرید که منجر به افزایش عمر آن هم می‌شود. با توجه به مباحث مربوط به ولتاژ و تأثیر آن بر عمر باتری، گفته می‌شود همواره شارژ باتری را بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نگه دارید زیرا چنین کاری تأثیر زیادی در افزایش عمر باتری دارد. 

طولانی مدت گوشی را شارژ نکنید

اول از همه چنین کاری منجر به تشکیل ورقه‌های فلز لیتیوم در محل قطب مثبت باتری می‌شود که در طولانی مدت می‌تواند عملکرد باتری و کل سیستم را دچار اختلال کند. در ضمن باید به گرمای ایجاد شده هم اشاره کنیم که برای باتری بسیار مضر است. به‌صورت ایدئال، زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد می‌رسد، سیستم باید فرایند شارژ را به‌طور کامل قطع کند و فقط هر از گاهی میزان شارژ را دوباره بررسی کند تا اگر میزان شارژ کاهش یافته بود، دوباره به ۱۰۰ درصد برسد. اگر هم بعد از رسیدن شارژ به ۱۰۰ درصد هنوز جریان برق روانه‌ی باتری می‌شود، این جریان باید بسیار کم و جزئی باشد.


شش ویژگی پنهان اندروید که میتوانید از آن‌ها استفاده خوبی داشته باشید! 


یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم، شارژ و مصرف زیاد هم‌زمان است؛ مانند مواقعی که گوشی در حال شارژ است ولی هم‌زمان مشغول تماشای ویدیو یا انجام بازی هم هستیم. چنین کاری چرخه‌ی شارژ را مختل می‌کند و زمانی هم که باتری کاملا شارژ شده ولی هنوز به برق وصل است، موجب اختلال ولتاژ و در ضمن داغ شدن باتری می‌شود.

گوشی را از گرما دور دارید

 

عمر باتری گوشی

اگر یک باتری عمدتا در وضعیت شارژ ۱۰۰ درصدی قرار داشته باشد و در عین حال در محیط گرمی هم باشد، پس بدترین وضعیت ممکن برای باتری محقق شده است. به همین خاطر گوشی را در حین شارژ شبانه در زیر بالشت نگذارید یا در روزهای گرم گوشی را در داخل داشبورد ماشین به حال خود رها نکنید.


5 ترفند برای خالی کردن فضای حافظه گوشی اندرویدی


یکی دیگر از مواردی که منجر به کاهش عمر باتری می‌شود، فناوری شارژ سریع است. در این فناوری، ولتاژ بالایی وارد باتری می‌شود که این موضوع دمای باتری را افزایش می‌دهد. به همین خاطر اگر گوشی شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند، بهتر است برای افزایش عمر باتری فقط ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گوشی را به شارژر وصل کنید زیرا در طی این مدت گرمای زیادی ایجاد نمی‌شود و آسیبی به باتری نمی‌رسد.

نتیجه گیری

روی‌هم‌رفته، باید بگوییم بهره‌گیری از شارژهای جزئی و خنک نگه داشتن باتری منجر به افزایش عمر باتری می‌شود. هرچند بیشتر این کارها در میان‌مدت تأثیر زیادی بر عمر باتری ندارند، اما از آنجایی که گوشی‌های امروزی از باتری‌های قابل تعویض بهره نمی‌برند، پس بهتر است با رعایت نکات ساده تا آنجایی که می‌توانیم از باتری‌های اصلی گوشی‌های خود بهره ببریم.

پس به صورت خلاصه می گوییم که باتری را نباید کاملا شارژ کنید. سعی کنید شارژ در همان 80 درصد باقی بماند. در شارژ شبانه از فناوری شارژ سریع بهره نگیرید. گرما دشمن باتری است و سعی داشته باشید آن را از گرما دور دارید. در هنگام شارژ فعالیت سنگینی با گوشی نداشته باشید.