عمر طولانی دایناسورها را مرهون چه هستیم؟؟؟؟

عمر دایناسور ها طولانی بوده یا کوتاه!!! تا به حال به این فکر کرده اید که عمر دایناسور ها با توجه به زمان آن موقع چقدر بوده است؟ اصلا به این فکر کرده اید که مفهوم زمان در آن دوره ها چگونه بوده است!!!

زمان به آن اندازه که فکر می کنید ثابت نیست!!! گردش زمین در حال تغییر است!!! همین عامل ساعت هایی که روز را تشکیل می دهند و روز های که 1 سال را تشکیل می دهند را تغییر می دهد!!!

حالا پارینه شناسان به دستاورد های جدید دست یافته اند!!! امروز محققان می توانند بگویند که روز ها و سال ها در زمان دایناسور ها چقدر طول می کشید!!! همه ی اینها را هم مدیون فسیل ها هستیم!!!



یک روز و یک سال…

تعریف هر روزه ما از زمان بسیار ساده است! یک روز یعنی یک دور گردش زمین به دور خودش ! یک سال هم یعنی زمین یک بار به دور خورشید بچرخد! اما روز و سال همیش به یک اندازه زمان نداشته اند! مسائل ستاره شناسی این جور چیز ها را خیلی پیچیده می کند!

وقتی پیر می شویم روز ها کند تر می گذرند و وقتی سرمان شلوغ است روز ها سریع تر می گذرند ! اما در واقع هر چه که می گذرد روز ها طولانی تر می شوند، البته خیلی کم!

اگر بخواهید بدانید چقدر باید بگویم که امروز شما نسبت به همین روز در 100 سال گذشته 1.8 بیلیون ثانیه طولانی تر است!

همچنین بخوانید » مرکز کهکشان راه شیری کجاست؟ 

علت این است که ماه سالانه 3.8 سانتی متر از زمین دور تر می شود! تغییرات جذر و مد هم هر ساله سرعت گردش زمین را کمتر می کند! سرعت گردش کمتر هم یعنی روز های طولانی تر!!!

تحقیقات نشان داده اند که در حدود 1.4 بیلیون سال قبل روز ها تنها 18 ساعت طول می کشیده اند! چرا که ماه به زمین نزدیک تر بوده و همین هم باعث میشد زمین با سرعت بالاتری بچرخد!

70 بیلیون سال قبل روز ها و سال ها چه بوده اند؟؟

در تحقیقاتی که به تازگی انجام شد، تیمی از مححقان موفق شدند روز های را در حدود 70 بیلیون سال قبل اندازه گیری کنند!

این زمان درست زمانی است که دایناسور ها در آن زندگی می کردند! 5 بیلیون سال بعد تحولات عمده ی جوی اتفاق افتاد و دایناسور ها را از زمین محو کرد!

در ادامه بخوانید » بازسازی دایناسورها از روی DNA آنها ممکن خواهد بود؟

در نتیجه دستاورد های این تیم مشخص شد روز  ها در آن زمان 23.5 ساعت طول داشته است! به دلیل اینکه هر روز نیم ساعت کوتاه تر بود، روز های بیشتری یک سال را تشکیل می دادند!

در واقع 372 روز در یک سال وجود داشت و این یعنی سال ها در آن زمان یک هفته طولانی تر از حالا بود!!!

این اطلاعات از کجا آمد؟؟؟

اگر می پرسید محققان چطور به این نتیجه دست یافتند باید بگویم : با بررسی مردن یک حلزون که هزاران سال قدمت دارد!!!

Torreites sanchezi یک حلزون دو کپه ای منقرض شده است که بسیار کم حرکت بوده و درست قبل از حمله ی شهاب سنگ ها به زمین در اقیانوس ها زندگی می کرد!!!

همچنین بخوانید » حیات از چه زمانی آغاز شد؟

این جانوران با سرعت بسیار زیادی رشد می کردند! یعنی هر روز لایه ای جدید به بدنشان اضافه می شد! محققان با بررسی این لایه ها می توانند به تغییرات محیطی که حلزون ها در آن زندگی می کردند پی ببرند!

دقیقا شبیه به لایه های یک سنگ یا دایره های درون تنه ی یک درخت! اما نکته این جاست که این حلزون ها تفاوت را بسیار دقیق تر ، در حد ساعت به ساعت نشان می دهند!

هر روزه 4 تا 5 مورد اطلاعات جدید از این حلزون به دست می آید و این اتفاق چیزی نیست که هر روز اتفاق بیافتد!

با این روش می توانیم به روز مورد نظرمان در 70 بیلیون سال گذشته برگردیم و این یعنی یک اتفاق فوق العاده!!!

صدف استوایی در کف دریا …

عمر دایناسور ها

این تیم روی نمونه ای از این جانوران تمرکز کرده که 9 سال درون یک صدف استوایی در کف دریا زندگی کرده است!

همچنین بخوانید » هوش فرازمینی بیولوژیکی است یا مصنوعی؟ 

آنها با استفاده از لیزر قسمت بسیار کوچکی از صدف را بریده و به لایه های درونی دست پیدا کردند! با استفاده از این روش به دما و ترکیب شیمیایی که حلزون در آن زمان زندگی کرده دست پیدا کردیم! تغییرات هم در این زمان نشان داده می شود!!!

آنالیز ها نشان داد که ترکیب هر لایه با لایه ی قبلی متفاوت است! در طول روز سرعت ساخت لایه ها در حضور خورشید بالاتر است!!

یک سری از لایه ها به طور متناوت تکرار می شدند و این یعنی تکرار فصل ها!!! با شمردن این لایه ها و تناوبشان مشخص شد که 372 روز در یک سال بوده است!!!

اطلاعات بیشتر…

البته اطلاعات بیشتری هم در مورد مکان زندگی این جانوران به ما داده می شود!!!

برای مثال اقیانوس ها در آن زمان 40 درجه ی سانتیگراد در تابستان و 30 درجه سانتیگراد در زمستان دما داشته است!

تابستان ها در آن زمان گرم تر از حال حاضر بوده است! در واقع بسیار گرم تر آن چیزی که تا به حال تصور می کردیم!!!