آیا عوارض چت جنسی افسردگی و اضطراب خواهند بود؟ مطالعه ی جدیدی که در ژورنال سایبرسایکولوژی، رفتار و شبکه های اجتماعی منتشر شده است، نشان می دهد که چت های جنسی ناخواسته و بدون رضایت، که اغلب شامل تصاویر است، با افسردگی، اضطراب و استرس مرتبط است.

چت های جنسی در حال تبدیل شدن به یکی از متداول ترین راههای ارتباط برقرار کردن آنلاین است. چت جنسی شامل ارسال، دریافت و فوروارد کردن پیام ها، عکس ها یا تصاویر صریح جنسی است. برخی از محققان، چت های جنسی را یک رفتار جنسی طبیعی می دانند، در حالی که برخی دیگر آن را یک عامل خطر بالقوه برای سلامت روان، از جمله عزت نفس پایین می دانند. 

آیا عوارض چت جنسی افسردگی و اضطراب خواهد بود؟

محققانی که چت جنسی را یک عامل خطر می دانند، خاطرنشان می کنند که این امر می تواند منجر به آزار و اذیت احتمالی، انتشار بدون اجازه ی تصاویر و حتی خشونت شود. اگرچه چت جنسی در بزرگسالان بسیار متداول است، بیش از نیمی از بزرگسالان جوان گزارش می دهند که نمی خواهند اینکار را انجام دهند و این کار را تا حد زیادی به دلیل فشار پارتنرشان انجام می دهند.



مطالعه جدید به طور خاص تأثیر روانشناختی منفی احتمالی چت جنسی ناخواسته و بدون رضایت را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه 444 شرکت کننده با میانگین سنی 20 سال داشته است.

محققان در مورد این که آیا شرکت کنندگان تاکنون چت جنسی ناخواسته را تجربه کرده اند، سوال پرسیدند: آیا تاکنون تصاویر صریح جنسی از شخص دیگری را از طریق پیامک دریافت کرده اید که ناخواسته یا ناخوشایند بوده اند؟

چت جنسی ناخواسته با این سوال ارزیابی شد: آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که به چت جنسی رضایت دهید در حالیکه واقعا نمی خواستید اینکار را انجام دهید؟

عوارض چت جنسی افسردگی و اضطراب

حدود سه چهارم شرکت کنندگان در چت هایشان محتوای جنسی دریافت کردند و نیمی از آنها این نوع محتوا را ارسال کردند.  36 درصد از آنها چت جنسی ناخواسته را تجربه کرده و 26 درصدشان گزارش کردند که برای انجام آن ناگریز بوده اند.

محققان دریافتند که دریافت چت های جنسی ناخواسته یا ارسال آن تحت فشار، هر دو با افسردگی، اضطراب، استرس و کاهش عزت نفس در ارتباط است. مشابه نتایج مطالعات دیگر، مردان بیشتر از زنان تمایل به دریافت محتوای جنسی در چت هایشان داشتند. با این حال، زنان بیشتر از مردان ناخواسته محتوای جنسی دریافت می کردند.

برخلاف باور عموم، مردانی که به طور ناخواسته محتوای جنسی دریافت می کردند بیشتر از زنان به طور منفی تحت تاثیر قرار می گرفتند.

این مطالعه نشان می دهد که یکی از اصلی ترین عواملی که باعث می شود چت جنسی به طور روانشناختی مضر باشد، نبود رضایت، مطلوبیت و داوطلبانه نبودن است. 

نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: