با غذاهایی که باعث تشدید حساسیت میشوند آشنا شوید!

غذاهایی که باعث تشدید حساسیت میشوند مانند بال مرغ ادویه دار علائم حساسیت شما را بیشتر میکنند. به همین علت باید در فصل هاى آلرژى زا از خوردنشان اجتناب کرد.

آیا غذاهایی که باعث تشدید حساسیت می شوند میتوانند موجب وخامت آلرژى شود؟ بدترین اتفاق ممکن در فصول گرده افشانی خوردن غذاهایى است که موجب تشدید حساسیت میشوند.

بر اساس گفته های دکتر تانیا الیوت، متخصص سخنگوی کالج آمریکایى آلرژى ، آسم و ایمنى شناسى، با خوردن و نوشیدن غذاهایی که باعث تشدید حساسیت می شوند، مشکلات آلرژى بیشتر میشود.

لیست زیر غذاهاى تهدید کننده ای است که در فصل های آلرژى زا باید از بشقاب خود حذف کنید.



شراب

شراب و حساسیت

 

شراب سرشار از هیستامین است. یکى از مواد شیمیایى که بدن شما در حین آلرژى آزاد میکند. در طول فصول آلرژی زا بدن شما مواد شیمیایى تولید میکند که موجب ایجاد حساسیت میشود.

هیستامین به عنوان بیشترین ماده تولید شده، بیشترین تاثیر را در قرمزى ،خارش، ورم و گرفتگى دارد.

مصرف زیاد غذاهای هیستامین دار موجب افزایش هیستامین موجود در بدن و افزایش ناگهانى علائم میشود.
علاوه بر این ،شراب مواد دیگرى دارد که موجب میشود شما احساس ناخوشى و بی اشتهایى کنید. LTP (پروتئین انتقال چربی) یک نوع پروتئین موجود در پوست انگور است.

این پروتئین موجب تشدید گرفتگى میشود. این حالت در تمامى مواد تولید شده توسط باکتری ها، قارچ ها و سولفیت وجود دارد.



پنیر کهنه شده

پنیر کهنه باعث تشدید حساسیت

پنیر کهنه شده از جمله غذاهایی است که باعث تشدید حساسیت میشوند. بر اساس گفته هاى دکتر الیوت، اگر پس از خوردن انواع پنیر هاى کهنه مانند گودا ، پارمیزان و ناچو دچار گرفتگى و آبریزش بینى شده اید رویا پردازى نکرده اید.

علتش هیستامین های موجود در پنیر است نه لبنیات. این مساله که لبنیات موجب غلیظ تر شدن مخاط و موکوز میشود هرگز ثابت نشده است.

میوه های تازه

غذاهای حساسیت زا

میوه ها از جمله غذاهایی هستند که باعث تشدید حساسیت میشوند.ممکن است پس از خوردن حتى مقدار کمى هلو ، سیب یا یک مشت آلبالو ناگهان احساس خارش در دهان داشته باشید. علت چیست؟ آیا این یک حساسیت غذایى است؟ امکان دارد شما به سندروم حساسیت دهانى مبتلا باشید.

این حساسیت واکنشى به پروتئین هاى موجود در پوست میوه است. که عملکردى مشابه گرده ها دارند. مثال ابتلا به حساسیت خارش دهانى درست مانند جویدن برگ درخت است.

این همان اتفاقى است که برای افراد مبتلا به این بیمارى پس از خوردن میوه ها میافتد. خوشبختانه پختن میوه ها پروتئین ها را میشکند. به شما امکان میدهد بدون حساسیت میوه بخورید.

این روشی تشخیصى برای این بیمارى است. بسیارى گفته اند وقتى هلو میخورند احساس خارش دهان دارند. ولى وقتى کمپوت هلو میخورند این علائم را ندارند.

اگر شما هم همینگونه هستید حساسیت غذایى ندارید . نیازى نیست نگران واکنش هاى شدید حساسیتى باشید. هرچند دکتر الیوت پیشنهاد میکند با پزشک متخصص آلرژى مشورت کنید.

انواع کوکتل ها

مشروبات الکی باعث تشدید حساسیت می شوند

انواع نوشیدنى هاى الکلى موجب گرفتگى بینى و تشدید حساسیت میشوند . ولی این یک آلرژى نیست. الکل موجب اتساع رگ های خونی میشود . همین عامل موجب گرفتگی و برافروختگی پوست میشود.

بدترین کار ممکن در هنگام بروز آلرژى خوردن موادی آلرژی زاست . که علائم گرفتگی و خارش را بیشتر میکنند. علاوه بر این، افراط در مصرف مشروبات الکلى موجب حساسیت بیشتر به مواد غذایی میشود.

غذاهای پر ادویه

غذاهای پر ادویه باعث تشدید حساسیت میشوند

تا به حال متوجه شده اید که پس از خوردن فلفل تند چهار آتیشه آبریزش بینى میگیرید؟

بر اساس گفته هاى دکتر الیوت خوردن غذاهاى پر ادویه موجب تمیز کردن سینوس ها میشود. مجای بینی را تمیز کرده و باعث رقیق شدن موکوز میشود.

این بسیار خوب است. ولى اگر علائم شما زیاد و آزار دهنده هستند ممکن است مساله دیگرى در میان باشد.
سندروم چششی ورم غشا بینی در کسانی که غذاهاى ادویه دار میخورند موجب ایجاد علائم ناراحت کننده ی آلرژى میشود. از جمله این علائم عطسه و آبریزش بینى است. بهترین راه حل مشکل برای این افراد کنار گذاشتن مواد غذایى تند است.

چای گیاهی

غذاهایی که باعث حساسیت میشوند

آیا میدانید چه موادى در این ترکیب خوش بو وجود دارد؟ گل و گیاهانى که موجب میشوند عطسه کنید . خیلى ها تفاوت بین طبیعى و غیر حساسیت زا را نمیدانند.

چاى گیاهى از گیاهان به دست میاید. گیاهان و درختانى که موجب بروز تب میشوند هم از همین دسته هستند. بنابراین اگر چاى گیاهى مصرف میکنید ممکن است برگ هاى آن پر از گرده هاى گیاهى باشند.

برای مثال آویشن و بابونه پر از گرده هاى گیاهى مگوورت است. عمده گرده هایى گیاهى آزاد شده در تابستان مگوورت هستند. گونه ى دیگرى از گرده ها که موجب آلرژى زایى میشوند اکیناسه ها هستند. اگر لیوان چاى شما موجب ایجاد علائم حساسیت میشوند از نوشیدنی دیگرى استفاده کنید.



گوشت قرمز

تشدید حساسیت

گوشت قرمز از غذاهای حساسیت زا در رژیم غذایی شماست. آلفا گل یک نوع حساسیت ناگهانى به گوشت قرمز است. این حساسیت به وسیله کنه و سایر حشرات منتقل میشود.

کنه ها مولکول هاى شکر موسوم به آلفا گل را از طعمه میگیرند. در مرحله بعدی به قربانی منتقل میکنند.

اگر آن قربانى شما باشید بدن شما به آلفا گل واکنش نشان میدهد. شما به گوشت قرمز حساسیت پیدا میکنید.  حساسیت غذایى معمولى از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد، حساسیت غذایى آلفا گل تا چند ساعت و حتى روزهاى بعد به طول مى انجامد.

این نوع حساسیت در حال زیاد شدن است. ابتلا به این بیماری نه تنها در آمریکا بلکه در اروپا و استرالیا هم گزارش شده است. تحقیقات انجام شده توسط متخصصین کالج پزشکى و سلامت تنسى به این نتیجهایج زیر رسیده است. آلفا گل عامل درصد زیادى از حساسیت هاى شناخته نشده به پروتئین است.

اگر پس از خوردن گوشت قرمز علائمى مانند تجمع توده، استفراغ و مشکلات تنفسى دارید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. دستگاه اپى نفرین به همراه داشته باشید.