شاید استفاده از غذا برای بالا بردن روحیه به نظرتان عجیب و نا سالم برسد. وقتی خلق و خو و روحیه تان پایین است، احتمالا وسوسه خواهید شد که با خورد غذا حالتان را بهتر کنید. با این حال، غذاهای قندی با کالری زیاد که بسیاری از افراد به آنها متوسل می شوند، عواقب منفی خود را به دنبال دارد. اما بهتر است بدانید که غذاهای سالم هم می توانند روحیه تان را بالا ببرند. 

اخیراً تحقیقاتی در مورد رابطه بین تغذیه و سلامت روان پدید آمده است. با این وجود، توجه به این نکته مهم است که خلق و خوی می تواند تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله استرس، محیط، خواب نامناسب، ژنتیک، اختلالات خلقی و کمبودهای تغذیه ای باشد.



بنابراین، تشخیص دقیق اینکه آیا مواد غذایی می توانند روحیه شما را بالا ببرند یا نه دشوار است. با این وجود، برخی از غذاها برای بهبود سلامت کلی مغز و انواع خاصی از اختلالات خلقی مفید هستند.

9 غذا برای بالا بردن روحیه

1. ماهی چرب

ماهی های چرب مانند سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند خطر افسردگی را کاهش دهند.

2. شکلات تلخ

شکلات تیره سرشار از ترکیباتی است که می تواند مواد شیمیایی مسئول “احساس خوب” را در مغز شما افزایش دهد. مانند کافئین، تئوبرومین و N-acetlethanolamine که از نظر شیمیایی مشابه کانابینوئیدهاست.

3. غذاهای تخمیر شده

از آنجا که حداکثر 90٪ سروتونین بدن در روده تولید می شود، داشتن روده سالم با روحیه خوب در ارتباط است. غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کفیر، کیمجی، کامبوجیا، خیارشور و … سرشار از پروبیوتیک ها هستند که از سلامت روده حمایت می کنند.

4. موز

موز منبع خوبی از قند طبیعی، ویتامین B6 و فیبر پربیوتیک است که در کنارهم سطح قند خون و خلق و خوی تان را ثابت نگه می دارند.

5. جو دوسر

جو دوسر فیبر مورد نیاز بدن را فراهم می کند که می تواند سطح قند خون را تثبیت کرده و روحیه را تقویت کند. جو دوسر همچنین سرشار از آهن است، که می تواند علائم خلقی را در افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن بهبود بخشد.

6. انواع توت

انواع توت ها سرشار از آنتوسیانین های مقابله با بیماری هستند که می توانند خطر ابتلا به افسردگی را در شما کاهش دهند.

7. آجیل و دانه

برخی آجیل ها و دانه ها مثل بادام، بادام زمینی، پسته و گردو و همچنین تخم کدو تنبل، کنجد و تخمه آفتابگردان سرشار از تریپتوفان، روی و سلنیوم هستند که می تواند عملکرد مغز را پشتیبانی کرده و خطر افسردگی را کاهش دهد.

8. قهوه

قهوه ترکیبات بی شماری از جمله کافئین و اسید کلروژنیک را داراست که باعث تقویت روحیه می شود. تحقیقات نشان می دهد حتی قهوه بدون کافئین هم می تواند تاثیر گذار باشد.

9. لوبیا و عدس

لوبیا و عدس منبع غنی از مواد مغذی تقویت کننده خلق و خو، به ویژه ویتامین های گروه B است.

در ادامه بخوانید: