فرق بین حساسیت و سرماخوردگی چیست؟ چطور بفهمیم که دچار حساسیت شده ایم یا سرما خورده ایم؟ در این مطلب ما 10 تفاوت حساسیت با سرماخوردگی را برایتان شرح خواهیم داد با ما همراه باشید. علائم تقریبا یکسان هستند، بنابراین از چندین دکتر برتر آمریکا در مورد چگونگی تشخیص دادن سرماخوردگی از حساسیت سوال شده و نتایج به شرح زیر هستند.


همچنین بخوانید:


1. خارش دارید: آلرژی

آلرژی حساسیت یا سرماخوردگی

Amy Shah، پزشک متخصص آلرژی مستقر در آریزونا، توضیح داده است: بارزترین فرق بین حساسیت و سرماخوردگی خارش است. وی می گوید: خارش چشم ها، بینی، گوش و گلو مرتبط با آلرژی به دلیل هیستامین ترکیبی است که بدن هنگام فعال شدن سلولهای حساسیتی آزاد می کند و باعث خارش می شود. اگر وقعا سرماخورده باشید، از خارش رنج نخواهید برد.

2. علائم از بین نمی روند: آلرژی

سرماخورردگی و حساسیت

اگر علائم تان بیش از سه تا پنج روز باقی ماندند، احتمالاً از حساسیت رنج می برید، نه سرماخوردگی. دکتر Matthew Mintz متخصص داخلی در بتسدا مریلند می گوید: در سرماخوردگی، التهاب معمولا بعد از چند روز و پس از آنکه عفونت با موفقیت در بدن شکست خورد، فروکش می کند. سرماخوردگی یک یا دو هفته طول نمی کشد. اما در آلرژی، علائم تا زمانی که آلرژن وجود داشته باشد می تواند ادامه یابد.

3. آب بینی تان سبز است: سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی و حساسیت

بله این حال بهم زن است، اما زمانی که بینی تان را با دستمال می گیرید، عاقلانه است که رنگ و قوام آنچه از بینی تان بیرون می آید را بررسی کنید.  دکتر Mintz می گوید: به طور کلی، ترشحات بینی در آلرژی ها شفاف و آبکی است. اگرچه سرماخوردگی هم می تواند باعث ترشحات شفاف بینی شود، اما اغلب باعث ترشحات زرد یا حتی سبز می شود.

اما از طرفی، آلرژی ها مانند سرماخوردگی، می توانند باعث عفونت سینوس شوند که یک عفونت ثانویه است، و به نوبه خود می تواند باعث ترشح بینی زرد یا سبز شود.

4. چشمهایتان خیس هستند: آلرژی

علائم حساسیت و سرماخوردگی

اگر چشم هایتان مدام خیس می شوند و می خارند شما از آلرژی یا حساسیت رنج می برید. خارش یا خیس بودن چشم ممکن است شما را وسوسه کند که مدام به چشم هایتان دست بزنید، اما دکتر Shah توصیه می کند که تا جایی که می توانید چشم هایتان را تمیز نگه دارید و آنها را دست مالی نکنید. او می گوید: “سعی کنید چشمان خود را با آب شستشو داده و از قطره های حساسیت استفاده کنید.”

5. تب دارید: سرماخوردگی

تشخیص حساسیت از سرماخوردگی

آلرژی ها معمولا با بالا رفتن دمای بدن همراه نیستند، و این یک فرق بین حساسیت و سرماخوردگی است. البته بجز حساسیت های بهاری که همراه با “تب یونجه” هستند. افراد مبتلا به آلرژی تقریباً هیچ وقت تب ندارند. در مقابل، هنگامی که به عفونت ویروسی دچار می شویم، یکی از راههای اصلی کمک به بدن در مبارزه با عفونت، افزایش دمای بدن برای از بین بردن ویروس است. اگر درجه حرارت شما بالاتر از 101 درجه فارنهایت باشد، به احتمال زیاد سرماخوردگی دارید.

6. علائم با تغییر فصل ایجاد شدند: آلرژی

تفاوت حساسیت با سرماخوردگی

سرماخوردگی و آلرژی هر دو می توانند فصلی باشند، اما پیش بینی آلرژی به مراتب آسان تر از سرماخوردگی است. دکتر Ian Tong استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد می گوید: آلرژی ها تقریباً در زمان مشخصی از سال یا هر زمان که عامل تهاجمی مثل گرد و غبار، چمن، گرده یا حیوانات خانگی در محیط اطراف شما باشد، به طور قابل پیش بینی اتفاق می افتد.

7. علائم به محیط وابسته اند: آلرژی

سرماخوردگی یا حساسیت

در حالی که ممکن است سرماخوردگی هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید یا شب که می خواهید بخوابید، بدتر به نظر برسد، اما تمام روز از آن رنج می برید. دکتر Gary Gross متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در تگزاس توضیح می دهد: آلرژی بیشتر به مکان وابسته است، مثلا در حضور حیوانات و یا گرد و خاک یا تغییر فصل.

8. سابقه ی خانوادگی دارید: آلرژی

آلرژی یا حساسیت

دکتر Mintz می گوید: آلرژی فقط در افرادی مشاهده می شود که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری های آلرژی هستند. به این وضعیت ” آتوپیک ” گفته می شود و افراد آتوپیک معمولاً دارای سابقه خانوادگی در زمینه بیماریهای آلرژیک، مانند رینیت آلرژیک، آسم یا اگزما هستند. همچنین، وی اضافه می کند که بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک اغلب بیش از یک بیماری آلرژیک دارند – برای مثال، رینیت آلرژیک در بیماران مبتلا به آسم بسیار شایع است.

9. درد عضلانی دارید: سرماخوردگی

آلرژی یا سرماخوردگی

دکتر shah توضیح می دهد که آلرژی ها معمولاً راه های هوایی مثل بینی را هدف قرار می دهند و نه چیز دیگری. ریشه ی درد در عضلات شما می تواند در سلول های ملتهبی باشد که مورد حمله ی عفونت قرار گرفته اند. و این نشان دهنده ی سرماخوردگی است. “آلرژی به دلیل حساسیت شدید در بدن ایجاد می شود.”

10. گلودرد دارید: سرماخوردگی

حساسیت یا سرماخوردگی

یکی از بهترین راه های تشخیص فرق بین حساسیت و سرماخوردگی ، وجود یا عدم وجود گلودرد است. دکتر Tong توضیح می دهد: سرماخوردگی ویروسی است که در مجاری هوایی فوقانی تأثیر می گذارد، این ویروس می تواند به کل دستگاه تنفسی از جمله گلو گسترش یابد و باعث ایجاد درد شود. اما، حساسیت بیشتر یک احساس عجیبی در قسمت پشت گلو ایجاد می کند، نه درد.

11. التهاب پوستی دارید: آلرژی

تفاوت حساسیت با سرماخوردگی

آیا این به اگزما مرتبط است؟ اگزما یک التهاب پوستی است که با قرمزی پوست و خارش و پوسته پوسته شدن مشخص می شود. اگر دچار اگزما هم شده اید یا سابقه ی آن را داشته اید، احتمالاً آلرژی داربد. سرماخوردگی هرگز نباید التهاب پوستی ایجاد کند مگر اینکه تب دچار تب شده باشید و اینهم فرق بین حساسیت و سرماخوردگی است.

12. سرفه می کنید: سرماخوردگی

فرق حساسیت با سرماخوردگی

دکتر Tong توضیح می دهد که سرفه های خلطی نشان دهنده ی سرماخوردگی هستند. به زمانی که در روز با سرفه درگیر هستید توجه داشته باشید: اگر شبها بیشتر از روزها سرفه شما را آزار می دهد، ممکن است آلرژی مقصر باشد.

13. همیشه احساس بدی دارید: آلرژی

حساسیت و سرماخوردگی

به گفته ی دکتر Purvi Parikh متخصص آلرژی بزرگسالان و کودکان: اگر علی‌رغم اینکه با افراد کمی در روز در ارتباط هستید، مدام مریض می شوید به احتمال زیاد از آلرژی رنج می برید نه سرماخوردگی. در نظر داشته باشید که افراد معدودی را که با آنها در ارتباط بوده اید، پیگیری کنید و از آنها سؤال کنید که آیا آنها هم برخی از علائمی که احساس می کنید را احساس می کنند یا خیر.