چرا پارت اول فصل آخر انیمه اتک آن تایتان موجب نارضایتی شد؟

چرا تعداد قابل توجهی از طرفداران سری اتک آن تایتان – یا حمله به تایتان – از نیمه اول فصل چهارم این انیمه راضی نیستند و آن را اثر ضعیف تری نسبت به سه فصل قبلی می دانند؟ چرا برخی مخاطبان نیم فصل اول فصل آخر انیمه اتک آن تایتان را دوست نداشتند؟ پاسخ این سوال، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ که در این مطلب، قصد داریم آنها را مورد بررسی قرار دهیم. با مجله وارونه همراه باشید.

هشدار: توصیه می شود که پیش از تماشای پارت اول فصل آخر انیمه اتک آن تایتان این مطلب را نخوانید.

همانطور که می دانید، آغاز این فصل، با یک جهش زمانی همراه است. و وقایع آن، مربوط به چهار سال بعد از حوادث فصل سوم، و آرک “بازگشت به شیگانشینا Return to Shiganshina” میشوند. در چند قسمت ابتدایی این فصل، ما شاهد زندگی مردم خارج از دیوارها، و جنگجویان مارلی بودیم. سپس، با حمله پارادایس به مارلی، داستان مسیر جدیدی را به خود گرفت.

*همچنین بخوانید: حقایقی جالب درباره میکاسا اکرمن

شخصا از نیمه اول فصل 4 انیمه Attack on titan لذت بردم و آن را دوست داشتم. اما همزمان، متوجه شدم تعدادی از طرفداران این سری، رضایت چندانی از این نیم فصل نداشته اند. و حتی برخی از آنها، بعد از تماشای چند قسمت، دیگر فصل چهارم را ول کرده اند! (واقعا انصاف نیست!) به هر حال، نمی شود گفت که “انتخاب های سازندگان” در نیمه اول فصل چهارم بی نقص بوده. و این ناراحتی ها، بی دلیل هستند.

عوامل بسیاری وجود داشته اند که باعث شده اند هیجان و شور و اشتیاق زیادی که بین طرفداران اتک آن تایتان بوده، با انتشار نیم فصل اول، از بین بروند. در ادامه، همراه ما باشید تا نگاهی به این عوامل داشته باشیم.

بررسی علت نارضایتی طرفداران انیمه Attack on titan

انتخاب آرک نامناسب؛ دلیل اصلی

فصل آخر انیمه اتک آن تایتان

گاهی اوقات، وقتی در حال گشتن در اینترنت هستم، با نظراتی روبرو می شوم که افراد مختلف، هفت، هشت سال پیش درباره انیمه اتک آن تایتان داده بودند. کلیت این نظرها، چنین چیزی بود: «این انیمه، جذاب است و اکشن های خوبی دارد. اما کلیشه های آثار شونن در آن زیاد دیده می شوند.» بله، فصل اول این انیمه، چنین تصوری را در مردم ایجاد کرده بود. و هرچه بیشتر می گذشت، این تصورات، بیشتر دچار تغییر می شدند.

بنابراین، قطعا هیجان و انتظار طرفداران، بین فصل اول و دوم، و فصل دوم و سوم، قابل مقایسه نیست! همانطور که بعد از نیمه دوم طوفانی فصل سوم، شور و هیجانی که برای فصل چهارم به وجود آمد، آنقدر بزرگ بود که شخصا می توانم با توجه به اوضاع در فضای مجازی، بگویم که اتک آن تایتان، سهم بزرگی از شهرتش را، مدیون همین هایپ طرفداران برای فصل چهارم است. جدی می گویم. قطعا شهرت اتک آن تایتان، در حال حاضر، نسبت به یکی، دو سال گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است. و حالا، ناامیدی برخی طرفداران از فصل چهارم، می تواند ضربه بزرگی به این سری بزند.

مطلب پیشنهادی: بهترین والپیپرهای انیمه Attack on Titan

اما چرا بعضی از مخاطبان، دیگر به اندازه قبل، هیجان زده نیستند؟ می شود یک پاسخ کلی داد: به خاطر اینکه نیمه اول این فصل، آرک های اشتباهی از مانگا را برای پوشش انتخاب کرده بود.

هرچقدر هم که عاشق فصل چهارم باشید، باز هم نمی توانید از این قضیه بگذرید. انتخاب آرک مارلی به عنوان شروع داستان، و پایان نیم فصل، آن هم دقیقا در نقطه ای که می توانست دوباره کاری کند طرفداران بال در بیاورند… واقعا تصمیم اشتباهی بود.

به هر حال، انیمه باید تمام آرک های مانگا را پوشش دهد. پس مشکل چیست؟ در ادامه دقیق تر درباره این موضوع صحبت می کنم.

نیم فصل اول انیمه Attack on titan نقاط اوج زیادی ندارد

همانطور که قبل تر گفتم، انتظار بین فصل سوم و چهارم، در بیشترین حد خودش قرار داشت. همه منتظر بودند که دوباره، با حقایقی میخکوب کننده، پیچش های داستانی نفسگیر، و مهم تر از همه، با اکشن هایی فوق العاده روبرو شوند. اما در عوض، فقط قسمت پنجم، ششم، و هفتم بودند که می توانستند قلب طرفداران را مچاله کنند و شاید بشود گفت که فقط بخش هایی مثل مرگ ساشا، یا صحبت ارن با میکاسا و آرمین بودند که داستان را به اوج می رساندند. و بقیه اپیزودها، صرفا دیالوگ محور بودند.

مرتبط: پایان انیمه اتک آن تایتان چگونه خواهد بود؟

اگر یک سریال عادی بود، این نکته اصلا مشکل خاصی محسوب نمیشد. حتی همین اپیزودهای دیالوگ محور، بالاتر از استانداردهای معمول قرار دارند. اما… بلاخره ما داریم درباره اتک آن تایتان صحبت می کنیم! سریالی که طرفدارانش عادت کرده اند در هر قسمتش از شدت هیجان بالا و پایین بپرند. و حالا، وجود نقاط اوج نه چندان زیاد و در عوض دیالوگ های فراوان، باعث ناامیدی تعدادی از تماشاگران شده است.

دیالوگ ها و کنایه های پارت اول انیمه Shingeki no kyojin نمی توانند همه مردم را به وجد بیاورند

فصل آخر انیمه اتک آن تایتان

در حالی که منتقدان و طرفداران جدی، با شنیدن دیالوگ های کنایه آمیز و همچنین تم سیاسی اتک آن تایتان، ذوق زده می شوند، به نظر می رسد که این سری، فراموش کرده است که طیف مخاطبان بسیار گسترده ای دارد.

یکی از اشتباهاتی که به نظر نمی رسد فقط تقصیر اقتباس انیمه باشد و مانگا هم در این میان نقش پر رنگی دارد.

انیمه Attack on titan فقط برای منتقدان نیست. از همان فصل اول، این سری، موفق به جلب رضایت هم منتقدان و هم مخاطبان عادی شده بود. هر کسی، می توانست از اتک آن تایتان لذت ببرد و حرف های آن را درک کند. فصل سوم، نقطه اوج این قضیه بود. در حالی که تعدادی از منتقدان و مخاطبان، که قبلا عقیده داشتند اتک یک شونن معمول است، در فصل سوم به خاطر تم سیاسی به وجد آمده بودند، تماشاگران عادی هم می توانستند به نوبه خود، پیام های این انیمه را درک و دریافت کنند. و همزمان از تماشای لحظات نفسگیر لذت ببرند.

* شباهت های انیمه اتک آن تایتان با جنگ های جهانی چیست؟

* آیا انیمه Attack on titan حاوی اشارات فاشیستی و ضد یهود است؟

اما حالا به نظر می رسد که دسته دوم، دیگر دل خوشی از این سری ندارند. چون علاوه بر اینکه فضای انیمه، دچار دگرگونی های بسیاری شده، دیگر از تم سیاسی اش هم مثل قبل استفاده نمی کند. و برعکس فصل سوم، که با همین تم، به عالم و آدم نشان داد که در مسیرش جدی است، در حال حاضر این تم واقعا حوصله برخی مخاطبان را سر می برد.

خلاصه بگویم: صحنه ها و دیالوگ های متعددی از پارت اول انیمه Attack on titan وجود دارند که باعث خستگی و بی حوصلگی طرفداران این سریال شده اند. به عبارت دیگر، همین دیالوگ ها که خیلی اوقات با مفاهیم جنجالی خود، باعث شهرت این انیمه میشده اند، حکم شمشیر دو لبه ای را داشته اند که باعث نارضایتی تعداد قابل توجهی از طرفداران این سری هم شده اند.

راه حل چه بود؟

همانطور که در بالا گفتم، انتخاب آرک نامناسب، علت اصلی نارضایتی برخی بینندگان بوده است. اما سازندگان فصل چهارم باید چه کار می کردند تا هم رضایت منتقدان و هم رضایت مخاطبان را به دست بیاورند؟ پاسخ، کوتاه اما تاثیرگذار بر روی سرنوشت این انیمه است:

آرک های فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان باید طور دیگری انتخاب می شدند

فصل آخر انیمه اتک آن تایتان

“به هر حال همه آرک ها باید پوشش داده شوند.” به نظرتان بهتر نمیشد اگر آرک مارلی، در قالب فیلم، در مدتی نه چندان طولانی قبل از آغاز فصل چهارم، منتشر میشد؟ در این صورت، مخاطبان در حالی که طرف دیگر جنگ را دیده اند، با مرگ ساشا روبرو شده اند و اکشنی فوق العاده را تماشا کرده اند، در انتظار فصل چهارم می مانند تا تازه با اصل داستان روبرو شوند. (علاوه بر اینها، در لحظات پایانی فیلم هم می توانستند آنی را ببینند. این خودش خیلی هیجان انگیز است.)

در این صورت، فصل چهارم، مثل سه فصل قبلی، همچنان با نمایش افراد گروه شناسایی آغاز میشد. و پارت اول، می توانست به جای اینکه تا حدودا چپتر 115 جلو بیاید، تا چپتر 122 را پوشش دهد. آیا بی صبرانه منتظر تماشای سرنوشت پارادایس پس از حمله مارلی و راینر هستید؟ مانگا ریدرها خیلی خوب متوجه این حرف می شوند: اگر پارت اول، تا چپتر 122 را پوشش میداد، انتظارات چندین برابر حالا بیشتر میشد. به طوری که اگر در شرایط کنونی، بعد از چند روز پس از قسمت شانزدهم، موفق شدید تا از فکرش بیرون بیایید. در صورتی که داستان انیمه تا چپتر 122 جلو می آمد، شب های بیشتری را به بیخوابی و فکر و خیال می گذراندید.

* همچنین بخوانید: جزئیات جالب انیمه اتک آن تایتان که احتمالا متوجه شان نشده اید!

اما متاسفانه به علت انتخاب آرک نامناسب برای پوشش در فصل چهارم، شاهد نقاط اوج زیادی نیستیم. پایان بندی این پارت، در باشکوه ترین حالت ممکن قرار نداشت. (اما باز هم در حد مرگ باشکوه بود!!) و از آنجا که طرفداران مدت ها منتظر دیدن روی ماه افراد گروه شناسایی بوده اند، آرک مارلی برای تعداد زیادی از آنها ناخوشایند به نظر می رسید. و حکم پرستاری حوصله سربر را داشت که وقتی در حال ضعف زدن هستید، همچنان به شما اجازه برداشتن شکلات را نمی دهد.

در صورتی که آرک مارلی در قالب فیلم سینمایی منتشر میشد، همگان با آگاهی کامل از اینکه این فیلم به مارلی اختصاص دارد، به سمتش می رفتند. همچنین اطلاعات مهمی که در این آرک داده شده بودند را، صرفا دریافت نمی کردند؛ بلکه آنها را به دندان می کشیدند!

بعد از انتشار فیلم، آنها منتظر دیدن شخصیت های مورد علاقه شان در فصل چهارم می شدند. و به خواسته شان هم می رسیدند. در صورتی که حالا بعد از چند هفته و چند قسمت، تعدادی از بینندگان با برآورده نشدن خواسته شان، حس می کردند که اتک آن تایتان به آنها خیانت کرده است. و متاسفانه حتی برخی بینندگان عجول تر، دیگر ادامه سری را دنبال نکردند.

در پارت اول انیمه Attack on titan هیچ چیزی از خواسته و هدف ارن نمی فهمیم

مشکلی دیگر که اگر داستان پارت اول انیمه اتک آن تایتان تا چپتر 122 جلو می آمد، حل میشد.

درست است که “زودجوش نبودن” ارن در فصل چهارم، مایه آرامش بسیاری از بینندگان شده است. و همچنین تغییرات در رفتار او، تحسین و توجه آنها را برانگیخته است. رشد روبه افزایش فن گرل ها را هم نباید فراموش کرد! اما به هر حال، از آنجا که در پارت اول، تقریبا هیچ چیزی از خواسته، انگیزه و اهداف ارن، نمایش داده نمی شود، پروتاگونیست سری اتک آن تایتان، از خیلی از مردم دور شده است. و دیگر مانند قبل، برای همه قابل درک نیست.

* مطلب پیشنهادی: یوکی کاجی ؛ نگاهی به برخی از جالب ترین نقش های صداپیشه ارن یگر

خب… این موضوع نسبی است. شما می توانید انیمه اونلی باشید اما از همین حالا، ارن را به شدت درک کنید. این کاملا طبیعی است. اما باید حواسمان باشد که دلیل محبوبیت انیمه اتک آن تایتان، توجه به “همه” است. اینکه شما از همین حالا ارن را درک کنید، کاملا طبیعی است؛ اما اینکه با توجه به نبود توضیحات کافی، ارن را درک نکنید… باز هم کاملا طبیعی است.

و حالا فکرش را بکنید اگر یک سری عظیم، نتواند پروتاگونیستی قابل درک را به “همه” معرفی کند، چه بلایی سرش می آید.

و آنی همچنان در کریستال به سر می برد!

آنی! حتی اگر جزء ده شخصیت منفور اتک آن تایتان باشد، همزمان جزء ده تای محبوب هم هست! (این نکته، وصف سه شخصیت اصلی، و همینطور شخصیت هایی مثل هانجی هم است.) حتی اگر از آنی متنفر باشید، باز هم نمی توانید منکر محبوبیت زیاد او و “خفن” بودنش شوید!

دیدن آنی، یکی از وقایع مورد انتظار در فصل چهارم بود. شخصا خیلی زیاد منتظر این اتفاق بودم. اگر بگوییم که شما به عنوان طرفدار آنی، از همان سال 2013 انیمه اتک آن تایتان را دنبال می کرده اید، الان حدودا هشت سال منتظر دیدن آنی هستید! هشت سال! غیبت آنی در انیمه اتک آن تایتان، یکی از اتفاقات آزاردهنده ای است که می تواند حسابی اعصاب طرفداران این شخصیت را خرد کند. غیبت آنی آنقدر طولانی شده که حتی برخی تماشاگران باور دارند که دیگر باید آنی را مرده فرض کرد!

* بررسی انیمه Attack on titan: Lost girl ؛ بخش اول آنی

* 17 بار که آرمین آرلرت از مرگ فرار کرد!

 اگر شما هم موقع تماشای تریلر، با دیدن تصویری از آنی در کریستال که آرمین جلویش نشسته است، ذوق زده شده اید، اما بعد از پارت اول، شور و شوقتان کور شد، باید بگویم که تنها نیستید!

(البته غیبت آنی، به هیچ وجه اشکال انیمه اتک آن تایتان محسوب نمی شود! بلکه بیشتر اتفاقی ناراحت کننده است.)

تفاوت در طراحی های فصل چهارم انیمه AoT

فصل آخر انیمه اتک آن تایتان

طراحی استودیو Wit با MAPPA به شدت متفاوت است. باید این را به عنوان یک واقعیت پذیرفت. همین موضوع، باعث شده اعتراضات زیادی به استفاده از CG در انیمیشن، و سایر تفاوت های موجود در طراحی این دو استودیو شود. علاوه بر آن، تایم اسکیپ موجود در داستان، حکم یک قوز بالا قوز برای Mappa بخت برگشته را داشته است. به هر حال، چهار سال از آرک بازگشت به شیگانشینا گذشته؛ و طبیعی است که چهره شخصیت ها تغییر کند! به خصوص با توجه به اینکه در سه فصل قبلی، ما اکثر شخصیت ها را در سنین نوجوانی مشاهده کرده بودیم.

همچنین نورپردازی هم تفاوت هایی داشته است که با توجه به تغییر شرایط داستان، کاملا طبیعی است.

علاوه بر آن، فشار اسپانسرها روی کارکنان ماپا برای تحویل اثر در حداقل زمان ممکن، باعث شده تعدادی از بخش های پارت اول، مشکلات ریز و درشتی داشته باشند. که طبیعتا در نسخه بلوری رفع می شوند!

* مرتبط: مقایسه مانگا و انیمه Attack on titan قسمت هفتم فصل چهار

نکته دیگری که نباید از یاد برد، این است که حتی اگر نسخه بلوری ویت را با نسخه تی وی ماپا مقایسه کنیم، همچنان متوجه می شویم که ماپا یک سر و گردن در انیمیشن جلوتر است! باور نمی کنید؟ کافی است یکی از قسمت های فصل اول را با بالاترین کیفیت ممکن دانلود کنید و بعد، روی یک نقطه زوم کنید. (خیلی اوقات همان زوم کردن هم لازم نیست!) از جزئیات طراحی شگفت زده خواهید شد!

فصل آخر انیمه اتک آن تایتان
شما فقط به قیافه میکاسا در نسخه بلوری نگاه کنید!!!

همه این را قبول دارند که ویت، چندان به جزئیات نپرداخته است. اما کسی اعتراض نمی کند. بلکه همین طراحی های جالب ویت، باعث فراهم شدن موجبات خنده و شادی طرفداران می شود!

اما ماپا چطور؟ از جزئیات لباس گرفته، تا طراحی محیط، ماپا از ویت خیلی جلوتر است. منتهی از آنجا که همه با آغوش باز، تغییرات را نمی پذیرند، خیلی ها چندان از انیمیشن فصل چهارم لذت نمی برند.

یک کلام؛ قبلا طرفداران زندگی را خیلی راحت تر از حالا می گرفتند! در حالی که قبلا اشتباهات ویت، باعث خنده میشد، و با این وجود، این استودیو کاملا مورد احترام بود، کارکنان ماپا به خاطر کوچکترین اشتباهات در انیمیشن، از طرف طرفداران به قتل تهدید می شوند! (این یک شوخی نیست.)

شخصا فکر میکنم انیمیشن ماپا، در حالت عادی، راضی کننده ظاهر میشود. اما طرفداران، نه به دلیل بد بودن انیمیشن، بلکه به خاطر مشکل دیگری از آن لذت نمی برند: نبود اصالت. ویت کاملا برای همه قابل احترام است. چون حتی اگر ضعف هایی در کارش دیده میشد، همچنان میتوانست احساس “اصل بودن” را به مخاطبانش منتقل کند. اما ماپا یک بدشانسی بزرگی سر این پروژه آورده است. و آن هم، اجبار به حمل کردن یک نام دیگر روی پروژه خودش است. و بدین ترتیب، بدون اینکه واقعا تقصیری داشته باشد یا در کارش کم گذاشته باشد، نمی تواند آن احساس ارجینال بودن را به برخی مخاطبانش منتقل کند.

به هر حال، اگر اشتباهات ریز و درشت ماپا، یا عوامل دیگر، خیلی اذیتتان می کند، دو راه دارید:

اول اینکه به جنبه های خوب کار ماپا نگاه کنید. و تغییرات را بپذیرید.

و دوم اینکه منتظر نسخه بلوری بمانید.

سخن پایانی “چرا بعضی از طرفداران فصل چهارم انیمه Attack on titan را دوست نداشتند؟”

تماشای فصل آخر انیمه اتک آن تایتان Shingeki no kyojin تا اینجا، برای بسیاری از طرفداران، مثلا خودم، لذت بخش بوده است. اما همزمان، این پارت، باعث ایجاد نارضایتی هایی هم شده است. این نارضایتی ها، به عوامل گوناگونی بستگی داشته اند. که امیدوار هستیم در پارت دوم، مشکلات موجود، رفع شوند و همگی در کنار هم، از تماشای پایان این اثر پر سر و صدا و ماندگار، لذت ببریم.

در ادامه بخوانید:

بررسی قسمت به قسمت فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان

تاریخ انتشار پارت دوم فصل پایانی انیمه Attack on titan مشخص شد!

پایان انیمه اتک آن تایتان احتمالا با مانگا متفاوت خواهد بود! (بدون اسپویل مانگا)

ترتیب تماشای سری Attack on titan

بررسی تیزر قسمت هفدهم فصل آخر انیمه Attack on titan