اول از همه باید بگوییم که دلیل تقسیم شدن فصل پنج سریال Money Heist به دو پارت را باید همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های اجتماعی دانست. این موارد باعث شده‌ اند روند کارها با سرعت کمتری نسبت به شرایط عادی انجام شود. در چنین شرایطی، مدیران نتفلیکس دو انتخاب داشتند: انتخاب اول این بود که زمان دیگری برای انتشار انتخاب شود تا دست‌ اندرکاران از زمان کافی برای تکمیل تمامی قسمت‌ ها برخوردار باشند. انتخاب دوم، تقسیم آن به دو پارت بود، تا قسمت‌ های آماده شده در دسترس مخاطبان قرار گرفته و قسمت‌ های باقی مانده در زمان دیگری عرضه شوند. از آنجایی که مدیران نتفلیکس می‌ دانستند مخاطبان چقدر برای تماشای فصل پایانی این سریال مشتاق هستند، گزینه دوم را انتخاب کردند.

نتفلیکس اوایل خرداد ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که فصل پایانی سریال مانی هیست از ۱۰ قسمت تشکیل شده است و در قالب دو پارت پنج قسمتی منتشر می‌ شود. پارت اول در تاریخ ۱۲ شهریور سال ۱۴۰۰ (مصادف با ۳ سپتامبر) عرضه شد و پارت دوم هم در تاریخ ۱۲ آذر سال ۱۴۰۰ (مصادف با ۳ دسامبر) منتشر خواهد شد.

مرتبط: بازیگران سریال مانی هیست چه کسانی هستند؟ 

در پارت اول فصل پنج سریال Money Heist با اتفاقات شوکه کننده‌ی زیادی مواجه می شویم که باعث می شود سوالات زیادی در ذهن بینندگان ایجاد شود. که در این مقاله به آن ها می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

دستگیری پروفسور توسط آلیسیا سیرا (Alicia Sierra)

فصل پنجم با همان سکانسی شروع می شود که فصل چهارم تمام شد. بازرس آلیسیا به مخفیگاه پروفسور راه پیدا می کند و اسلحه را به سمت سرِ او نشانه می رود. او به پروفسور می گوید که “آخرین حرف هایت را به تیمت بگو” و پروفسور هم شروع به عذرخواهی کردن از تیم خود می کند. این سکانس تنها برای احساساتی کردن مخاطب است، چرا که آلیسیا قصد کشتن پروفسور را ندارد که نیاز باشد او از تیمش عذرخواهی کند. در نهایت پروفسور توسط آلیسیا دستگیر می شود. او تصمیم می‌ گیرد که پروفسور را به زندان یا حتی اداره‌ی پلیس منتقل نکند. در نتیجه، او را در همان محل مدیریت سرقت نگه می‌ دارد و بازجویی کردن را آغاز می کند. آلیسیا سعی می کند که از پروفسور اطلاعاتی در مورد نقشه‌ی سرقت، تیم وی و نحوه فرار از بانک کسب کند.

پروفسور در فصل پنج سریال Money Heist

پروفسور ناپدید می شود!

همه چیز بر وفق مرادِ آلیسیا بود تا جایی که بارداری‌‌اش برنامه های او را تغییر می دهد. چرا که مجبور می شود کمک پروفسور را برای به دنیا آوردن نوزادش قبول کند، و این در حالی است که هنوز مشخص نیست که آلیسیا در کدام طرف ماجراست. همراه پروفسور و گروهش؟ یا مامور دولت؟

در حالی که که آلیسیا سیرا قبل از این که مجبور شود برای دنیا آمدن نوزادش از پروفسور کمک بخواهد، قصد داشت که او و تیمش را تحویل دادگاه دهد. اما ناچار می شود او را آزاد کند و پروفسور هم به مکانی نامعلوم پناه می برد.
اگر تریلر پارت دوم فصل پنجم را مشاهده کرده باشید متوجه می شوید که پروفسور ناپدید شده است و کسی از محل اقامت وی اطلاعی ندارد. بنابراین اگر برای پروفسور مشکلی پیش بیاید، آلیسیا مسئول است.

کشته شدن توکیو (سیلن اولیویرا) توسط ارتش

عده ای از طرفداران سریال مانی هیست معتقد بودند که چون از شروع اولین فصل سریال، توکیو (سلین اولیویرا با نقش آفرینی اورسولا کوربیرو) راوی داستان بوده است، پس او تنها کسی است که در فصل پایانی سالم و سلامت از بانک مرکزی اسپانیا خارج خواهد شد.

مرتبط: سوالی درباره سریال مانی هیست ؛ سارقین چرا نقاب سالوادور دالی دارن؟

در اولین سکانس فصل اول، در پس‌ زمینه بعد از شنیدن صدای سلین اولیویرا که بعد از ورود به باند پروفسور نام “توکیو” را برای خود انتخاب می‌ کند، صدای شلیک گلوله شنیده و بعد داستان اصلی آغاز می‌ شود. توکیو بعد از این سکانس داستان ورودش به باند پروفسور و سرقت از ضرابخانه‌ سلطنتی اسپانیا را روایت می‌ کند. از آن جایی که او تنها راوی داستان است و توکیو هم برای روایت داستان از افعال و الفاظ گذشته استفاده می‌ کند، این شایعه مطرح شده بود که او تنها کسی است که از بانک مرکزی اسپانیا زنده بیرون خواهد آمد. به طوری که کل پنج فصل سریال را در قالب اعتراف برای پلیس و نیرو های امنیتی تعریف می‌ کند.

با این حال، در پارت اول فصل پنجم سریال Money Heist شاهد مرگ توکیو توسط ارتش هستیم. با وجود این که Money Heist کارکتر مهم توکیو را حذف کرد، اما زندگی او هنوز می تواند یک راز باشد و انتظار داریم در پارت دوم فصل پنجم در قالب فلش بک شاهد آن باشیم.

بازگشت لیسبون به بانک مرکزی

درحالی که پروفسور با آلیسیا درگیر است ، راکل به عنوان یک سارق با نام مستعار لیسبون به بانک اسپانیا باز می گردد و با استقبال با شکوه تیم سارقین مواجه می شود. او خیلی زود با عنوان «خانم پروفسور» (لقبی که توکیو برای او به کار می برد) اختیارات را به دست می‌ گیرد.

حضور چند چهره‌ی جدید در فصل پنج سریال Money Heist

میگا آنجل سیلوستره (Miguel Angel Silvestre) به عنوان کارکتری به نام “رنه Rene” جلوی دوربین می‌ رود. رنه قبلا معشوقه توکیو (سیلن اولیویرا) بوده و در حین یک سرقت جان خود را از دست داده است. از آن‌ جایی که مرگ رنه پیش از شروع فصل اول سریال رخ داده است، حضور او در فصل پنجم قطعا از طریق فلش بک صورت می گیرد.

مرتبط: فیلم‌های شبیه سریال Money Heist که نباید از دست‌شان بدهید! 

دومین چهره جدید فصل پنجم، پاتریک کریادو (Patrick Criado) است. او ۲۵ سال سن داشته و حالا قرار است به عنوان “رافائل Raphael” پسر برلین (آندرس د فونویوزا)، در فصل پنجم ایفای نقش کند. رافائل بنا به دلایلی تصمیم دارد مسیر متفاوتی نسبت به پدر خود در پیش بگیرد تا به سرنوشت او دچار نشود.

چهره جدید دیگری که در فصل پنجم خواهید دید، خوزه مانوئل سدار (Jose Manuel Sedar) است که “ساگاستا Sagasta” فرمانده نیروهای ویژه ارتش را به تصویر می‌ کشد. ساگاستا فردی خونسرد و بی‌ رحم توصیف شده که می‌ خواهد یک بار برای همیشه از شر پروفسور و تیم آن خلاص شود. او برای رسیدن به هدف خود نه تنها سربازان زیادی را به صحنه درگیری می‌ آورد، بلکه حتی یک تیم مخصوص از افراد ماهر تدارک دیده است.

در غیاب پروفسور، اعضای تیم چگونه برنامه سرقت را پیش می برند؟

از آن جایی که تماس های راکل موریلو (که با نام ‘لیسبون’ در بین سارقین حضور دارد) بی جواب می ماند، متوجه می شود که اتفاقی برای پروفسور افتاده است. و سپس این خبر را با دیگر اعضای تیم سارقین در میان می گذارد و می خواهد بداند که حالا با طلای ذوب شده در بانک چه باید کرد. در حالی که تمامی اعضای باند شوکه شده اند و در سکوت به سر می برند، دنور (ریکاردو) تنها کسی است که سخن می گوید و می پرسد که “پروفسور کجا می تواند باشد؟ در مثلث برمودا؟”

با وجود اینکه راکل (لیسبونِ سارق) می تواند دلیل قانع کننده ای برای ناپدید شدن پروفسور ارائه دهد، اما هیچ توضیحی نمی دهد و سکوت می کند. در نبود پروفسور تیم با شرایط سختی رو به رو می‌ شود؛ آن‌ ها سعی می‌ کنند با لوئیس تامایو (با نقش آفرینی فرناندو کایو) مذاکره کنند، چراکه تامایو قصد دارد نیرو های نظامی (ارتش) را به آن‌ جا بفرستد.

مرتبط: موسیقی متن سریال Money Heist: چرا بلاچاو را انتخاب کردند؟ 

همچنین در تریلر پارت دوم فصل پنجم می بینیم که؛ پالرمو، راکل موریلو (لیسبونِ سارق)، دنور و اعضای باقی مانده‌ی تیم نمی دانند که در نبود پروفسور باید با طلای ذوب شده در بانک مرکزی اسپانیا چه کار بکنند. پالمرو می خواهد طلا را طبق نقشه از بانک خارج کند. اما باقی اعضای تیم مطمئن نیستند، زیرا فکر می کنند در نبود پروفسور کنترل اوضاع سخت می شود و ممکن است حین فرار توسط پلیس دستگیر شوند.

اما متاسفانه، پالمرو علاقه ای به “دموکراسی” ندارد و اصرار دارد که نقشه ی آن ها حتی در نبود پروفسور هم باید طبق برنامه پیش برود. سارقان ناگزیر وارد یک جنگ دو طرفه می شوند. از یک سو آن ها باید بدون راهنمایی و نظارت پروفسور ادامه دهند ، از سوی دیگر باید در جنگی شرکت کنند که می دانند ممکن است منجر به مرگ‌شان شود.

گم شدن پروفسور در پارت دوم یک نقشه است؟

از آن جایی که سریال Money Heist به طرفداران خود آموخته است که پروفسور همیشه برنامه ای دارد و تمامی کارهای خود را با برنامه ریزی پیش می برد؛ ممکن است ناپدید شدن پروفسور در پارت دوم بخشی از یک نقشه باشد.

همچنین در تریلر پارت دوم فصل پایانی، می بینیم که دنور (دنیل راموس) می پرسد “پروفسور در مثلث برمودا است؟” پروفسور در پارت اول فصل پنجم به مثلث برمودا اشاره کرده بود. پروفسور و اعضای تیم، قبلا در مورد نحوه مخفی کردن مارسی (لوکا پروش) و یک هلیکوپتر پلیس گفته بود که : “مادرید مثلث برمودا نیست.” این نقشه شامل فریب قابل توجهی بود و احتمال دارد که ناپدید شدن پروفسور نیز یک نقشه و فریب باشد.

پس از اتمام فصل پنجم نتفلیکس چه برنامه ای برای سریال Money Heist دارد؟

شایعاتی وجود دارد که ممکن است مانند مجموعه‌ های سریع و خشن (Fast and Furious) اسپین‌ آف‌های موفقی از سریال سرقت پول با محوریت کاراکترهای فرعی آن ساخته شود. دست‌ اندر کاران سریال از این احتمال استقبال کرده‌ اند.

همچنین الکس پینا (Alex Pina) تهیه کننده سریال Money Heist در مصاحبه‌ ای در این باره اعلام کرده است که:
“احتمال ادامه پیدا کردن سریال سرقت پول به صورت اسپین آف با محوریت کارکتر های فرعی زیاد است و فکر می‌ کنم این به لطف شخصیت های قوی و قدرتمند کاراکتر هاست. ما همیشه سعی کردیم کاراکترها هویتی پیچیده و چند لایه داشته باشند. بنابراین می توان‌ گفت که تقریبا تمام کارکترهای Money Heist دارای شخصیتی دوگانه هستند که دوست داریم زندگی هر کدام آن‌ ها را در قالب اسپین‌ آف ادامه دهیم.”

در ادامه بخوانید: بهترین سریال های شبیه سریال Money Heist که باید ببینید؛ عشق است و آتش و خون!