بسیاری از افراد به پهلو، به حالت جنینی یا روی شکم می خوابند. با این حال، امروزه مشخص شده که خوابیدن به پشت می تواند یک راه حل ساده و مقرون به صرفه برای بسیاری از بیماری ها باشد، از اختلالات خواب گرفته تا بیماری‌ های جسمی.

ممکن است به پشت خوابیدن برای شما سخت به نظر برسد، اما عادت کردن به این شکل خوابیدن ارزش تلاش کردن را دارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره فواید خوابیدن به پشت کسب کنید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

شواهد علمی درباره فواید خوابیدن به پشت

به پشت خوابیدن مزایای زیادی برای سلامتی دارد که ممکن است تا به حال به آن‌ ها توجه نکرده باشید. به پشت خوابیدن می تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

  • حفظ ستون فقرات در یک وضعیت صاف و یکنواخت
  • پیشگیری از سردردهای تنشی
  • کاهش فشار روی قفسه سینه
  • جلوگیری از تجمع مخاط در داخل سینوس ها

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که شیرخواران به پشت بخوابند تا خطر سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار (SIDS) کاهش یابد. هنگامی که کودک روی شکم می خوابد میزان باکتری های بینی، فعالیت سیستم تنفس و ترشحات مجاری هوایی فوقانی افزایش پیدا می کند.

در سال 2019، نتایج یک مطالعه روی بزرگسالان نشان داد که خوابیدن به پشت و پهلو در مقایسه با خوابیدن روی شکم با کاهش درد ستون فقرات همراه است.

اگرچه خوابیدن به پشت ممکن است مفید باشد، اما قطعا محبوب ترین پوزیشن خواب محسوب نمی شود. با توجه به نتایج حاصل از مطالعه ای که سال 2017 انجام شد، بیشتر افراد با نزدیک شدن به دوران بزرگسالی ترجیح می دهند که به پهلو بخوابند. جالب است بدانید که در این مطالعه مشخص شد که کودکان به نسبت مساوی به پهلو، پشت و روی شکم می خوابند. در حالی که 60 درصد بزرگسالان تمایل دارند به پهلو بخوابند.

فواید خوابیدن به پشت

دلایل زیادی وجود دارد که بهتر است حتی اگر به پهلو یا روی شکم می خوابید، پوزیشن خود را تغییر دهید، از جمله:

1. کاهش درد کمر و گردن

خوابیدن به پشت مشابه صاف ایستادن بوده و باعث کاهش فشار روی ستون فقرات می شود. خوابیدن روی شکم در حالی که سر شما به یک سمت چرخیده شبیه این است که ساعت ها در حالت نشسته یا ایستاده سر خود را به یک جهت بچرخانید. این موضوع به بروز درد منجر می شود.

شما می توانید با به پشت خوابیدن، استفاده از بالش مناسب و حفظ انحنای طبیعی بدن به ستون فقرات خود استراحت دهید. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که خوابیدن به پشت در حالی که هر دو دست در طرفین بدن قرار گرفته، بهترین راه برای جلوگیری از بروز درد است.

مطلب مرتبط: قبل از خواب چی بخوریم؟ 9 خوراکی و نوشیدنی برای افزایش کیفیت خواب

2. بهبود تنفس

اگر روی شکم یا به پهلو دراز بکشید، عضله دیافراگم که وظیفه نفس کشیدن را بر عهده دارد، فشرده می شود. فشرده شدن این عضله عمق تنفس را کاهش می دهد. مطالعات مختلف نشان داده اند که تنفس دیافراگمی عمیق به کاهش استرس، بهبود خلق و خو، بهبود دامنه توجه و افزایش تولید ملاتونین منجر می شود. ملاتونین، یک هورمون آرامش بخش است که به القا و حفظ ادامه خواب کمک کرده و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می دهد.

خوابیدن به پشت و بهبود تنفس

3. کاهش آکنه

شستشوی صورت، لمس نکردن صورت با دست و کاهش مصرف قند به شفافیت پوست کمک می کند. روبالشی سبوم پوست و مو و همچنین بقایای محصولات آرایشی را جذب می کند. در هنگام خواب، این مواد به راحتی به پوست صورت شما منتقل می شوند. این موضوع باعث بروز مشکلات پوستی مثل جوش های سر سیاه یا سر سفید و قرمزی و سوزش پوست می شود.

اگرچه استفاده از روبالشی های ساتن و ابریشم می تواند مفید باشد، اما بهتر است به طور کامل از تماس بالش با پوست صورت خود جلوگیری کنید. به پوشت خوابیدن با دور نگه داشتن صورت از بالش از تحریک پوست و ابتلا به آکنه و جوش جلوگیری می کند.

مطلب مرتبط: دلیل آکنه در بزرگسالان چیست و چگونه درمان می شود ؟

4. پیشگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست صورت

خوابیدن روی صورت به دلیل کشیده شدن و تحریک پوست باعث چین و چروک پوست می شود. هنگامی که صورت شما مستقیما در تماس با بالش قرار دارد، اصطکاک به بروز چین و چروک منجر می شود. این موضوع هنگامی که روی شکم می خوابید، در مورد گردن هم صدق می کند. 

خوابیدن به پشت یک مزیت دیگر هم دارد. هنگامی که به پشت می خوابید، محصولات مراقبت از پوستی که استفاده کرده اید روی صورت باقی مانده و به روبالشی منتقل نمی شود.

مطلب مرتبط: تهیه ماسک ماست برای از بین بردن چین و چروک صورت!

5. کاهش پف صورت

روی هر قسمتی از صورت که بخوابید، مایعات در آن ناحیه جمع می شوند. تجمع مایعات باعث پف دور چشم و تورم صورت می شود. با دراز کشیدن به پشت، می توانید از جمع شدن مایعات جلوگیری کرده و پف صورت خود را کاهش دهید.

کاهش پف صورت

6. پیشگیری از تجمع مخاط در سینوس ها

اگر هنگام خواب سر نسبت به قلب در ارتفاع بالاتری قرار داشته باشد، از گرفتگی مجاری بینی جلوگیری می شود. پایین بودن سر باعث جمع شدن مخاط در سینوس ها می شود. در صورتی که سر بالا باشد، نیروی جاذبه به تخلیه مخاط و باز نگه داشتن مجاری تنفسی کمک می کند.

نتایج حاصل از مطالعه ای که سال 2016 منتشر شد نشان داد که خوابیدن به پشت و افزایش ارتفاع سر در درمان ریفلاکس اسید که به آن بیماری ریفلاکس معده-مری (GERD) هم می گویند، موثر است.

مطلب مرتبط: چگونه سحرخیز باشیم؟ 10 روش برای زودتر از خواب بیدارشدن

7. پیشگیری از سردردهای تنشی

به پشت خوابیدن همانند تاثیری که روی گردن و ستون فقرات دارد، از وارد آمدن فشار روی سر هم جلوگیری می کند. سردردهای سرویکوژنیک یا سردردهایی که به دلیل وجود مشکلاتی در مهره گردنی ایجاد می شوند، اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شوند. علائم این نوع سردردها عبارتند از:

  • درد ضربان دار در یک طرف سر یا صورت
  • سفتی گردن
  • درد در نزدیکی چشم ها
  • درد هنگام سرفه یا عطسه
  • حساسیت به نور و صدا
  • تاری دید
  • ناراحتی معده
  • گیرافتادگی عصب

با نگه داشتن سر، گردن و ستون فقرات در حالت خنثی، فشار کاهش یافته و از بروز درد جلوگیری می شود.

مطلب مرتبط: تفاوت میگرن و سردرد و راهکارهایی برای درمان هریک از آنها

8. بیدار شدن همراه با طلوع خورشید

هنگامی که به پشت می خوابید، به راحتی متوجه تغییرات نور می شوید. با تابش نور خورشید به درون اتاق خواب، می توانید سیگنال خورشید را دریافت کنید. ممکن است این روش بیدار شدن از صدای زنگ ساعت خوشایندتر باشد. علاوه بر این، نور به تنظیم ریتم سیرکادین (ریتم شبانه روزی) کمک کرده و در نتیجه می توانید در زمان های مطلوب تری بخوابید و بیدار شوید.

بیدار شدن با طلوع خورشید از فواید خوابیدن به پشت است

ابزار لازم برای تغییر پوزیشن خواب

اگر می خواهید به پشت بخوابید، یک بالش را زیر زانوها یا یک پارچه لوله شده را زیر کمرتان قرار دهید. این کار از بدن شما در نواحی دارای انحنای طبیعی محافظت کرده و فشاری را که روی کمر وارد می شود، کاهش می دهد.

محصولات زیادی در بازار وجود دارند که می توانند به خوابیدن شما کمک کنند. بالش های گوه ای به بالا بردن سر کمک می کنند و بالش های بالستر (استوانه ای شکل) که زیر زانو گذاشته می شوند از کمر محافظت می کنند.

مصرف یک نوشیدنی گرم، کاهش میزان نور در ساعات پایانی شب، مدیتیشن، استفاده از رایحه های آرامش بخش مثل اسطوخودوس و کاهش استفاده از تلویزیون، کامپیوتر و موبایل قبل از خواب، از راهکارهایی هستند که می توانند به بهبود کیفیت خواب کمک کرده و تغییر پوزیشن خوابیدن را برایتان راحت تر کنند.

مطلب مرتبط: چرا نمی‌توانم بخوابم؟

کلام پایانی

روش های مختلفی برای خوابیدن وجود دارد. اما خوابیدن به پشت مزایای زیادی برای سلامتی دارد که نمی توان آن ها را نادیده گرفت، از جمله:

  • بهبود تنفس
  • کاهش درد کمر
  • شفافیت پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک

اگر می خواهید پوزیشن خواب خود را تغییر داده و از این به بعد به پشت بخوابید، می توانید از ابزارهایی که این تغییر را برای شما آسان تر می کنند مثل بالش های گوه ای و بالستر، کمک  بگیرید.