با مرور 9 مورد از فواید رژیم کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای بدن در خدمت شما هستیم. رژیم های کم کربوهیدرات برای ده ها سال بحث برانگیز بوده اند. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل داشتن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری قلبی می شوند. با این حال، در اکثر مطالعات علمی، رژیم های کم کربوهیدرات ارزش خود را به عنوان رژیم سالم و مفید نشان می دهند.



در اینجا 10 مورد از فواید رژیم کم کربوهیدرات و کتوژنیک ارائه شده است، که با هم مرورشان می کنیم.

1. اشتها را کاهش می دهد!

گرسنگی بدترین عارضه رژیم های غذایی است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که بسیاری از افراد احساس بدبختی می کنند و سرانجام تسلیم می شوند. اما، خوردن رژیم کم کربوهیدرات منجر به کاهش خودکار اشتها می شود. (1)

مطالعات به طور مداوم نشان می دهد وقتی افراد کربوهیدرات ها را قطع کرده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند، در نهایت به خوردن کالری کمتری می پردازند.

2. در ابتدا منجر به کاهش وزن بیشتری می شود!

حذف یا کاهش کربوهیدرات یکی از ساده ترین و موثرترین راه های کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد که افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات دارند، نسبت به کسانی که رژیم های کم چربی دارند، سریعتر وزن کم می کنند، حتی اگر رژیم کم چربی به طور فعال کالری را محدود کند. (2)

این امر به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات در جهت خلاصی از آب اضافی بدن، کاهش سطح انسولین و کاهش سریع وزن در هفته اول یا دو هفته عمل می کنند.

3. تری گلیسیریدها به شدت کاهش می یابند!

تری گلیسیریدها مولکولهای چربی هستند که در جریان خون گردش می کنند. کاملاً شناخته شده است که تری گلیسیریدهای ناشتا عامل خطر بیماری قلبی هستند. یکی از محرکهای اصلی تری گلیسیرید بالا در افراد کم تحرک، مصرف کربوهیدرات، به خصوص فروکتوز قند ساده است.

هنگامی که افراد کربوهیدرات ها را حذف می کنند، می توانند کاهش چشمگیر تری گلیسیرید خون را تجربه کنند. از طرف دیگر، رژیم های غذایی کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیریدها می شوند. (3)

4. باعث افزایش سطح کلسترول HDL ‘خوب’ می شود!

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) اغلب کلسترول “خوب” نامیده می شود. هرچه میزان HDL در مقایسه با LDL “بد” بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی پایین می آید. یکی از بهترین راهها برای افزایش سطح HDL “خوب”، خوردن چربی است – و رژیم های کم کربوهیدرات شامل مقدار زیادی چربی است. (4)

5. سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهد!

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک می تواند به ویژه برای مبتلایان به دیابت و مقاوم به انسولین، که میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهند، کمک کند. مطالعات ثابت می کنند که حذف کربوهیدرات ها قند خون و انسولین را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

در یک مطالعه در مبتلایان به دیابت نوع 2، 95٪ افراد داروهای کاهش دهنده قند را در مدت شش ماه کاهش داده یا حذف کرده بودند. اگر داروی قند خون مصرف می کنید، قبل از ایجاد تغییر در میزان مصرف کربوهیدرات، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است برای جلوگیری از هیپوگلیسمی، دوز دارویتان تنظیم شود.

6. ممکن است فشار خون را پایین بیاورد!

فشار خون بالا یک عامل خطر قابل توجه برای بسیاری از بیماری ها از جمله، بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات یک روش مؤثر برای کاهش فشار خون است، که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش دهد و به شما در داشتن زندگی طولانی تر کمک کند. (5)

7. در برابر سندرم متابولیک موثر عمل می کند!

سندرم متابولیک وضعیتی است که با خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی ارتباط دارد. در حقیقت، سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکم
  • فشار خون بالا
  • سطح بالای قند خون ناشتا
  • تری گلیسیرید بالا
  • سطح پایین کلسترول HDL کم “خوب”

 رژیم غذایی کم کربوهیدرات در درمان هر پنج مورد از این علائم فوق العاده مؤثر است و می تواند تقریبا این علائم را از بین ببرد. (6)

8. سطح کلسترول LDL ‘بد’ را کاهش می دهد!

افرادی که مبتلا به سطح بالای LDL “بد” هستند، بیشتر احتمال دارد دچار حملات قلبی شوند. با این حال، اندازه ذرات مهم است. ذرات کوچکتر با ریسک بالاتر بیماری قلبی مرتبط هستند، در حالی که ذرات بزرگتر با خطر کمتری مرتبط هستند. به نظر می رسد رژیم های کم کربوهیدرات باعث افزایش اندازه ذرات LDL “بد” می شوند و از طرف دیگر تعداد کل ذرات LDL در جریان خون را کاهش می دهد. به همین ترتیب، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند سلامت قلب را تقویت کند. (7)

9. درمانی برای چندین اختلال مغزی است!

مغز به گلوکز احتیاج دارد، زیرا سوخت برخی از قسمت های آن فقط همین نوع قند است. به همین دلیل اگر هیچ کربوهیدراتی نخورید، کبدتان از پروتئین گلوکز تولید می کند. با این حال، در هنگام گرسنگی یا مصرف کربوهیدرات بسیار کم، بخش بزرگی از مغزتان می تواند کتون بسوزاند. 

این مکانیسم رژیم کتوژنیک است، که برای ده ها سال در درمان صرع در کودکانی که به درمان دارویی پاسخ نمی دهند، استفاده می شود. در بسیاری از موارد، این رژیم می تواند کودکان صرع را درمان کند. در یک مطالعه، بیش از نیمی از کودکان در رژیم غذایی کتوژنیک بیش از 50٪ کاهش تعداد حملات خود را تجربه کردند، در حالی که تشنج در 16٪ آنها از بین رفت.

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر برای سایر شرایط مغز نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند، از جمله بیماری آلزایمر و پارکینسون. (8)