همگی خیلی خوب می دانیم که ورزش کردن بدنمان را سالم نگه می دارد. اما آیا با فواید ورزش برای سلامت روان آشنا هستید؟ خب! هر کسی که تا به حال ورزش کردن را تجربه کرده باشد خیلی خوب میداند که از اولین نشانه های ورزش سلامت بدن و البته روان است.

فواید ورزش برای سلامت روان

اکثر ما، تنها بر پیشرفت های فیزیکی بدنمان تمرکز میکنیم و نشانه های پیشرفت روانی پس از ورزش کردن را دسته کم میگیریم. اما باید بدانید که ورزش متناوب و مناسب، به میزان قابل توجهی روانمان را هم قوی تر می کند. به همین دلیل این بار تصمیم گرفتم از 5 فایده ورزش برای سلامت روان برایتان بنویسم. با من و مجله وارونه همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

مطلب مرتبط: چگونه انگیزه ورزش کردن را در خود تقویت کنیم؟ 

فرقی ندارد ورزش روزانه تان را کجا انجام می دهید

باشگاه، پارک، استخر یا حتی تردمیل های خانگی تان! ورزش کردن تاثیر بسیار مثبتی بر روانمان دارد. به زندگی مان نظم، هدف و انرژی می بخشد. ورزش کردن حتی بر عکس العمل های احساسی ما هم تاثیر دارد. با ورزش کردن می توان بیش فکری را کنترل کرد و به ثبات احساسی رسید. به همین خاطر است که متخصصان باور دارند ورزش علائم افسردگی مانند استرس و اضطراب را کاهش میدهد.

موجب می شود رفتارمان تغییر کند، عزت نفسمان را بالا می برد. و در نهایت موجب می شود تنهایی را کنار بگذاریم و وارد اجتماع شویم.روان شناسان ورزشی معتقدند 20 دقیقه ورزش روزانه چنان تاثیری در زندگی افراد دارد که خودشان هم تعجب میکنند. در این قسمت به هر کدام از این تاثیر ها به صورت جداگانه اشاره میکنم.

فواید ورزش برای سلامت روان

ورزش کردن علائم افسردگی را کاهش می دهد.

خیلی ها تجربه افسردگی را داشته اند و تقریبا همگی خیلی خوب میدانیم که کنترل کردن افسردگی کار بسیار دشواری است. این بیماری در بازه های کوتاه مدت حال و هوایتان را در دوران پریود بدتر میکند. اما اگر طولانی مدت باشد بر کیفیت کلی زندگی تان تاثیر دارد و موجب می شود امید به زندگی تان را از دست بدهید. و در نهایت به انواع و اقسام بیماری های مزمن دچار خواهید شد.

این را هم خیلی خوب میدانیم که داروهای شیمیایی موجود در داروخانه تقریبا 50 درصد اوقات جواب گوی درمان  این بیماری نیستند. اما ورزش کردن می تواند یکی از بهترین روش های غیر دارویی برای درمان این بیماری باشد. ورزش موجب می شود افسردگی دوران پریود دیگر به سراغتان نیاید. تحقیقات جالبی در مورد فواید ورزش برای سلامت روان انجام شد. این تحقیقات بر 33000 نفر انجام شده و مشخص شد که تنها با هفته ای یک ساعت ورزش کردن 12 درصد از موراد ابتلا به افسردگی کاهش خواهد یافت.

ورزش کردن حتی برای کسانی که افسردگی شان تشخیص داده شده هم مفید خواهد بود. متخصصان معتقدند علائم افسردگی های متوسط و شدید هم با این روش کاهش پیدا خواهد کرد. جالب است که میزان کاهش این علائم در کنار مصرف داروهای ضد افسردگی 70 درصد اعلام شده است که البته میزان قابل توجهی است. این در حالی است که مصرف داروها به تنهایی چنین تاثیری ندارد.

اضطراب را کاهش میدهد

افسردگی و اضطراب دو دوست جدا نشدنی هستند. افرادی که افسردگی را تجربه میکنند اکثر اوقات اضطراب هم دارند. و هر دوی این بیماری ها با ورزش کردن قابل درمان هستند. البته در تحقیقات هم ثابت شده که افرادی که ورزش میکنند اضطراب کمتری در زندگی شان دارند. اگر بخواهید علتش را بدانید باید بگویم که ورزش کردن سیستم تهدید مغز را تحت تاثیر قرار میدهد.

قسمتی از دستگاه لیمبیک که با نام هسته آمیگدال شناخته می شود مسئول پردازش احساسات است. این قسمت دائما در حال بررسی تهدیدها است و اگر موردی پیدا کند بدنمان را لبریز از آدرنالین و کورتیزول میکند. هدف از اینکار کمک به بدنمان در مواجهه با شرایط خطرناک است. نوعی پاسخ ایمنی ناخودآگاه برای فرار کردن از موقعیت خطر آفرین.

در این صورت ضربان قلبمان بالا می رود، فشار خونمان افزایش پیدا میکند، معده مان تمایل دارد هر چه خورده ایم بالا بیاورد و البته ماهیچه هایمان هم منقبض می شوند. اینجاست که ورزش کردن وارد می شود. ورزش کمک میکند و این عضلات را آزاد میکند، سیستم بدنمان را دوباره تنظیم میکند و با پرت کردن حواسمان علائم اضطراب را کاهش میدهد.

رفتارمان را تغییر می دهد

یکی از جالب ترین تحقیقاتی که در مورد تاثیر ورزش بر سلامت روان شده نمونه ای است که از این تاثیر بر بچه ها پرده برداری میکند. البته تغییر رفتار بارزترین تاثیر ورزش کردن در کودکان است. ورزش موجب می شود بچه ها همکاری بسیار خوبی با والدینشان داشته باشند؛ پرخاشگری شان را کم میکند و در نهایت موجب می شود مسئولیت پذیرتر باشند. البته این تغییر رفتار در تمام گروه های سنی دیده می شود. به خصوص برای کسانی که از بیش فعالی رنج می برند.

اجتماعی ترمان میکند.

انسان امروز به بودن در کنار عزیزانش نیاز دارد. کافی است به دیگران حس تعلق داشته باشید؛ تا امید و هدف به زندگی تان باز گردند. در غیر این صورت با تنهایی، و البته بی توجه شدن به محیط اطرافتان دست و پنجه نرم خواهید کرد که اصلا حس خوبی نیست. چون از زمین و زمان بیزارتان میکند و در نهایت تمام ارتباط تان با دنیای بیرون را از دست خواهید داد.

ورزش کردن بهترین راه ممکن برای برقراری ارتباط است. چرا که به زندگی تان نظم و هدف می بخشد و به شما حس ارزشمند بودن میدهد. در این صورت دیدتان به زندگی تغییر میکند و وارد فاز جدیدی خواهید شد. تاثیرات ورزش کردن و ارتباط گرفتن با دیگران در بازه های زمانی طولانی مدت شگرف است. چرا که کیفیت کلی زندگی تان را بهبود بخشیده و عمرتان را هم طولانی تر میکند.

مرتبط: عادت هایی در زندگی روزمره که باعث کاهش طول عمر می شود

بهبود عزت نفس

عزت نفس یعنی ارتباط بین آنچه آرزو داشتید باشید و آنچه در واقع هستید. هر چه به خود رویایی تان نزدیک تر باشید عزت نفستان هم بالاتر می رود. عزت نفس در کسانی که ورزش می کنند بالاتر است. علتش هم این است که این افراد توان بالاتر، بدن ورزیده تر و تفکر مثبت تری نسبت به خودشان دارند. تمامی این فاکتور ها در کنار هم موجب می شوند شما به خود رویایی تان نزدیک تر شوید و در نهایت عزت نفس بالاتری داشته باشید.

فراموش نکنیم که هر چه عزت نفسمان بالاتر باشد، سلامت کلی روانمان هم بالاتر خواهد بود. چرا که تصور ذهنی مان از خودمان زیباتر است. اگر دختران 5 ساله از صورت و اندامشان گلایه میکنند مشکل از عزت نفسشان است نه صورت و اندامشان. بهتر است هر چه زودتر این بدبینی درمان شود و البته حالا همگی خوب میدانیم که درمانش ورزش کردن است.

ایمان داشته باشید که تاثیر ورزش کردن خیلی بیشتر از آن چیزی است که تصور میکنید و البته زمانش هم خیلی کوتاه تر از آن چیزی که انتظار دارید! 30 دقیقه ورزش روزانه که در 5 ست انجام شود تاثیرات مثبت روانی و فیزیکی ورزش را به ارمغان خواهد آورد. این تاثیرات خیلی زود به سراغتان میایند. اما اگر می خواهید ادامه دار باشند باید ورزش را جزوی از برنامه های روزانه تان قرار دهید.   

در ادامه بخوانید: چطور اعتماد به نفس داشته باشیم؟