فواید و مضرات آفتاب گرفتن

در این مطلب شما را با فواید و مضرات آفتاب گرفتن آشنا خواهیم کرد. آفتاب گرفتن، نشستن یا دراز کشیدن در زیر نور خورشید است. آفتاب گرفتن اغلب برای برنزه کردن پوست انجام می‌شود ولی این کار دارای خواص درمانی نیز هست. درواقع باید در مورد آفتاب گرفتن کمی احتیاط کنید چون آفتاب گرفتن زیاد می‌تواند باعث ملانوما شود. اول‌ازهمه باید بدانید که هر فرد در هر شبانه‌روز باید حدود ۱۰ دقیقه در معرض نور خورشید باشد تا حداقل نیاز بدنش به ویتامین D تأمین شود. برای همین در معرض نور آفتاب بودن، بسیار حیاتی و ضروری است.


همچنین بخوانید:

هر آنچه که باید درباره تاثیر هورمون‌ها بر پوست بدانید!

غذاهای مفید برای پوست که به شما پوستی سالم و با طراوت می بخشند!


فواید و مضرات آفتاب گرفتن

فواید آفتاب گرفتن برای بدن

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد؛ آفتاب گرفتن باعث تأمین ویتامین D بدن می‌شود که ویتامین D ویتامین‌های محلول در چربی است. مصرف اضافی این ویتامین از طریق مکمل‌ها باعث بیماری می‌شود ولی تأمین ویتامین D از طریق نور خورشید مشکلی به وجود نمی‌آورد. درواقع بدن به‌صورت خودکار تنها میزان لازم ویتامین D را می‌سازد. ماهی‌ها و زردی تخم‌مرغ از منابع دیگر ویتامین D هستند.


همچنین بخوانید:

10 راه مفید برای دریافت ویتامین D بدون نیاز به نور خورشید

صحیح ترین روش برای آبرسانی پوست چیست ؟


فواید آفتاب گرفتن و ویتامین D:

  • کاهش افسردگی: نور خورشید باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود هورمون سروتونین روحیه را تقویت می‌کند و باعث آرامش می‌شود و این باعث از بین رفتن افسردگی می‌شود حتی اگر افسرده نیستید آفتاب گرفتن می‌تواند باعث شادابی شما شود.
  • خواب بهتر: تأثیر نور خورشید بر هورمون‌های بدن می‌گذارد باعث تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن می‌شود در این موقع شما می‌توانید خیلی راحت‌تر به خواب بروید.
  • استحکام استخوان‌ها: ویتامین D در جذب کلسیم نقش ویژه‌ای دارد و کلسیم نیز باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود عدم وجود مقدار کافی ویتامین D در بدن باعث پوکی استخوان و آرتروز می‌شود.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا به بیماری‌های قلبی، عضلانی و خود ایمنی مبتلا نشوید.
  • کاهش خطر زایمان زودرس: ویتامین D در خانم‌های باردار جلوی زایمان پیش از موعد را می‌گیرد و عفونت‌های مرتبط با زایمان را کاهش می‌دهد.

عوارض آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن ممکن است با عوارضی همراه باشد یکی از این عوارض بثورات پوستی است که باعث قرمزی پوست و خارش می‌شود علاوه بر این آفتاب گرفتن طولانی‌مدت بدون استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب، باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود. آفتاب‌سوختگی نیز در برخی مواقع باعث تاول می‌شود که بسیار دردناک است.

در برخی افراد حساسیت‌هایی در پاها به بازوها نیز به وجود می‌آید.

مدت‌زمان مناسب آفتاب گرفتن، چقدر است؟

مدت‌زمان مناسب برای آفتاب گرفتن، به‌گونه‌ای که باعث ایجاد عوارض شدید نشود، حدود ۲۰ دقیقه است. البته شدت نور خورشید نیز در این میزان مدت نقش دارد. هرچقدر شدت نور کم باشد، میزان اشعه UV کمتر و عوارض آن نیز کمتر می‌شود.


همچنین بخوانید:

نکات بهداشتی در تابستان که حتما باید آنها را رعایت کنید!

آیا کرم ضدآفتاب واقعا باعث جلوگیری از سرطان پوست می شود؟


آفتاب گرفتن در دوران بارداری

دوران بارداری بسیار خاص است. برای همین صحبت در این مورد کمی دشوار است. آفتاب گرفتن خانم‌های باردار، به علت تعریق می‌تواند باعث کم‌آبی بدن آن‌ها شود و همچنین افزایش دمای بدن نیز می‌تواند باعث آسیب به جنین شود اما از طرف دیگر، ویتامین D نیز اثرات مثبت زیادی دارد. برای همین حتماً با یک پزشک متخصص دراین‌باره صحبت کنید.

فواید و مضرات آفتاب گرفتن

سه نکته مهم برای آفتاب گرفتن

  • از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید و یادتان باشد همه جای بدن انسان را با کرم ضد آفتاب بمالید.
  • اگر خیلی در زیر نور آفتاب می‌مانید، آب بنوشید
  • گوجه‌فرنگی بخورید چون حاوی لیکوپن است و در جلوگیری از قرمزی پوست مؤثر می‌باشد ‌

برخی افراد تنها به خاطر فواید درمانی آفتاب گرفتن، آن را انجام می‌دهند ولی گاهی اوقات وقت نمی‌کنند این کار را انجام دهند. در ادامه ما سه کار را برای شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک کند.

  • اگر ورزش می‌کنید حتماً در فضای آزاد ورزش کنید
  • هنگام رانندگی جلوی شیشه‌ها را نپوشانید.
  • ماشینتان راکمی دورتر از محل کارتان پارک کنید تا بقیه راه را پیاده بروید.

امیدوارم توانسته باشم به سوال شما در مورد فواید و مضرات آفتاب گرفتن جواب بدهم.