بهترین فیلم های شبیه Mank

با معرفی فیلم های شبیه Mank در خدمت شما هستیم. به مناسبت منتشر شدن آخرین فیلم فیلمساز صاحب سبک آمریکایی ” دیوید فینچر “، که با فیلم های “هفت” و “باشگاه مشت زنی” شناخته میشود نگاهی انداخته ایم به چهار فیلم برتر دیگر که در آنها به مانند فیلم “منک” ، فیلمنامه نویس ها در آن نقش اصلی داستان را دارند.

“منک”، فیلمی در ژانر بیوگرافی به کارگردانی دیوید فینچر و نویسندگی پدر وی جک فینچر است که به سرگذشت هرمن جی منکویتس فیمنامه نویس فیلم همشهری کین که به اختصار به او “منک” میگفتند میپردازد. گری اولدمن ستاره اصلی فیلم است که نقش هرمن جی منکویتس را ایفا میکند. در کنار او بازیگران دیگری همچون لیلی کالینز، آماندا سایفرد و آرلیس هوارد نیز ایفای نقش میکنند. دیوید فینچر با این فیلم پس از 6 سال به عرصه فیلمسازی بازگشته است.


همچنین بخوانید: دیوید فینچر از کارگردانی فیلم World War Z 2 می گوید


چقدر می بینیم که او می نویسد: او گاهی اوقات قسمت هایی از “Citizen Kane” را به یک دستیار (لیلی کالینز) دیکته می کند، اما این فیلم بیشتر مشغول فلاش بک های گذشته “منک” است.

لحظه کلیدی نوشتن: “منک” در رختخواب بهبودی خود، محصور در صفحات شل و مچاله شده است.

در ادامه با فیلم های شبیه Mank با ما همراه باشید.

1- ADAPTATION 2002

فیلم “اقتباس” به کارگردانی اسپایک جونز است که فیلمنامه آن را چارلی کافمن با الهام و اقتباس از رمان “دزد ارکیده” سوزان اورلئان نوشته است. در این فیلم نیکلاس کیج، مریل استریپ و کریس کوپر ایفای نقش کرده اند که هر سه آنها نامزد اسکار و گلدن گلوب شدند اما این کریس کوپر بود که توانست برنده بهترین بازیگر نقش مکمل شود. مریل استریپ هم گلدن گلوب را برد اما نیکلاس کیج جایزه ای نصیبش نشد. همچنین این فیلم برنده خرس نقره ای ونیز در بخش هیات داوران شده است.

چقدر در فیلم میبینیم که او در حال نوشتن است؟

او به طور مداوم مطالب اصلی خود را می خواند و الهامات خود را به دستگاه ضبط دیکته می کند. او حتی چندین بار تلاش می کند تا پشت ماشین تحریر خود بنشیند، قبل از اینکه پس از 15 ثانیه تسلیم شود. 

لحظه کلیدی ای که نویسنده شروع به نوشتن میکند: چارلی خودش را در یک مهمانی بهانه میکند تا بتواند به خانه برگردد و به نوشتن مشغول شود. وقتی به خانه میرسد، ابتدا خودش را روی تخت می اندازد زیرا این فعلا آسان ترین کار است.


همچنین بخوانید: بررسی سریال Mindhunter درام پلیسی متفاوت به کارگردانی دیوید فینچر


2- IN A LONELY PLACE 1950

فیلم های شبیه Mank

“در مکانی پرت” فیلمی درام/عاشقانه به کارگردانی نیکلاس ری میباشد که در سال 1950 منتشر شد. در نظرسنجی بی بی سی در سال 2015 از بیش از 60 منتقد این فیلم در رتبه 89 صد فیلم برتر آمریکا قرار گرفت.  داستان درباره یک نمایشنامه نویس درونگرا به نام دیکسون استیل با بازی همفری بوگارت است که مظنون به قتل میشود… .

مدیریت خشم یک نگرانی بزرگ برای استیل است، اما ناامنی های زیادی در نویسنده وجود دارد، مانند وقتی که با کسی شوخی می کند:  “روزی من تو را غافلگیر می کنم و چیز خوبی می نویسم.”

لحظه کلیدی نوشتن: بعد از چندین شب نوشتن و نوشتن، استیل، ژست رسمی حرفه خود را به دست می گیرد: خسته، قوز کرده، آرنج روی میز و دست روی سرش طوری که انگار می خواهد به طور جسمی افکار را مستقیماً از مغز خود بکشد.


همچنین بخوانید: بهترین فیلم ها شبیه Inception که باید حتما ببینید!


3- THE MUSE 1999

یک فیلم محصول سال 1999 به کارگردانی آلبرت بروکس است. در این فیلم بازیگرانی همچون شارون استون، اندی مک داول، جف بریجز و سیبل شفرد با اهنگسازی التون جان است. استیون فیلیپس (آلبرت بروکس) نامزد اسکار به دلیل از دست دادن قدرت خلاقیت خود از قرارداد استودیوی هالیوود اخراج میشود. وی ناامیدانه به یک موزه فرضی (شارون استون) متوسل می شود تا کار خود را در مسیر درست قرار دهد.

چقدر می بینیم که او می نویسد: بیشترین چیزی که به ما می رسد بازدید از آکواریوم است که ایده ای برای یک فیلم جیم کری را القا می کند و به دنبال آن مونتاژی را نشان می دهد که او با عصبانیت، افکار خود را در یک دفترچه یادداشت می کند.

لحظه کلیدی نوشتن: فیلیس روی کامپیوتر خود خوابیده است در حالی که قصد نوشتن دارد، اما وی بیهوشی (خوابیدن) را به جای نوشتن انتخاب میکند.

4- SUNSET BOULEVARD 1950

فیلم های شبیه Mank

“سانست بلوار” فیلمی محصول سال 1950 میلادی به نویسندگی و کارگردانی یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ یعنی بیلی وایلدر است. این فیلم از 11 نامزدی اسکار خود موفق به کسب سه جایزه شد. همچنین این فیلم رتبه 12 را در صد فیلم برتر تاریخ آمریکا در قرن بیستم به انتخاب انجمن فیلم آمریکا کسب کرده است. این فیلم داستان جو گلیس فیلمنامه‌نویس را دنبال میکند که دچار مشکلات مالی شده‌ و به شدت به پول نیاز دارد. یک روز زمانی که وی در حال فرار از دست طلبکاران خود است به‌طور اتفاقی وارد خانه نورما دزموند ستاره سابق هالیوود می‌شود که خیلی وقت است آن شهرت همیشگی گذشته اش را ندارد.

چقدر میبینیم که او مینویسد: او روی داستان های کوتاه کار می کند. او یک فیلم بیس بال را برای تهیه کننده ای به نمایش می گذارد. او متن نمایشنامه “Norma’s” را که درباره “Salome” است شرح، ویرایش و تایپ می کند. وی از نظر عملکردی به خود تردید دارد و به دنبال کنار کشیدن از کارش با بهانه  “فقط یک نویسنده فیلم” است.

لحظه کلیدی نوشتن: در حالی که او استعداد خود را زیر سوال می برد و طلبکاران به درب خانه او می کوبند، روی یک تختخواب نشسته است و با ماشین تحریر کار می کند.

به پایان لیست فیلمهایی که در آن فیلمنامه نویسان در مرکز توجه هستند رسیدیم.

مثل همیشه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید:

5 فیلم شبیه سریال “The Queen’s Gambit”که باید تماشا کنید! 

10 تا از بهترین فیلم های راز آلود و جنایی تمام دوران که حتما باید ببینید!