تا چند روز دیگر نسخه “زک اسنایدر” فیلم جاستیس لیگ (JUSTICE LEAGUE) از HBO MAX پخش میشود (28 اسفند 1399)، اما آیا باید این بار به زک اسنایدر اعتماد کنیم؟ با ما و بررسی این موضوع همراه باشید.

فیلم جاستیس لیگ (JUSTICE LEAGUE) نسخه سال 2017، اثر افتضاحی بود، حتی بد هم نبود، یک آش شله قلمکار درهم برهم که معلوم نبود باید چشم انداز کدام کارگردان را دنبال میکردیم. از یک طرف بخش زیادی از فیلم را زک اسنایدر فیلمبرداری کرده بود، اما با مرگ دخترش و نگرانی کمپانی “وارنر”، آنها اسنایدر را از پروژه اخراج کردند و “جاس ویدون” را که سابقه ساخت دو فیلم “اونجرز” را داشت به جای وی جایگزین کردند. از طرف دیگر ما جاس ویدون را به عنوان کارگردانی مفرح و کمدی وار میشناسیم، حالا لحن جدی و بزرگسالانه زک اسنایدر را با لحن شوخ و شنگ جاس ویدون ترکیب کنید تا به فیلم جاستیس لیگ (JUSTICE LEAGUE) سال 2017 برسید! برای همین این فیلم با سر به زمین خورد.

اما حالا با پیگیری طرفداران و البته صحبت های خود اسنایدر مبنی بر اینکه نسخه وی زمین تا آسمان با نسخه 2017 فرق دارد، بالاخره کمپانی برادران وارنر راضی شد بودجه ای معادل 70 میلیون دلار را از محل درآمد تبلیغات شبکه HBO MAX به اسنایدر بدهد تا وی فیلم ناتمامش را کامل کند. در ادامه میخواهیم به بررسی کوتاه چند مورد بپردازیم که میتوانند تکلیفمان را با این فیلم روشن کنند.


همچنین بخوانید: از نسخه زک اسنایدر Justice League چه انتظاراتی داریم 


1- زک اسنایدر!

اولین مورد، خود شخص شخیص زک اسنایدر است! وی تا به حال ده فیلم بلند را کارگردانی کرده است که از قضا هر ده فیلم وی زمینه ابرقهرمانی/کمیکی دارند. اما مشکل از جایی شروع میشود که بدانیم به جز اولین فیلم بلندش که یک فیلم متوسط است، بقیه آثار وی کیفیتی به مراتب پایین تر اما همزمان جنجالی تر/ پرفروش تر دارند. از “بتمن علیه سوپرمن” گرفته تا “مرد پولادین” و مجموعه دو قسمتی جنجالی “300”. برخی از طرفداران دو آتشه و همچنین خنثی در سینما، وی را عامل بخشی از پسرفت دنیای سینمایی “DC” در مقابل “مارول” میدانند.

آنها معتقدند که فیلم های مهمی که بر عهده زک اسنایدر قرار داده شده بود به هیچ عنوان نتوانسته اند دنیای سینمایی “دی سی” را حتی چند قدم به جلو هل بدهند که هیچ، بلکه باعث عقب افتادن این دنیای سینمایی از رقبا شده اند. زک اسنایدر یک تنه مسئول کارگردانی برخی از مهم ترین فیلمهای دی سی بوده است و اتفاق نظر مخاطبان نیز (بدون توجه به فروش این گونه فیلمها، که فروش وابسته به برند فیلم است نه کیفیت آن) نسبت به آثار وی عمدتا منفی بوده است.

حالا با این نتیجه گیری، این سوال پیش می آید که پس چرا اصلا طرفداران با این سابقه نه چندان درخشان این کارگردان، باز هم چند سال را صرف ایجاد هشتگ برای وی میکنند تا بتوانند نسخه او را تماشا کنند؟ خب پاسخ به این سوال اصلا کار راحتی نیست و حتی پاسخ قطعی ای هم ندارد، اما میتواند چند مورد باشد:

اولین مورد این است که طرفداران، اخراج وی را از پروژه، عملی غیر قابل بخشش و صحیح میدانند و حق وی را ساخت نسخه مخصوص خودش میدانند. دومین مورد اما این است که نسخه جاس ویدون آنقدر فاجعه بود که تمام افرادی که آن را تماشا کرده بودند حاضرند تا شانس دوباره ای به آن بدهند. سومین مورد به صحبت های زک اسنایدر بر میگردد، زیرا وی به صراحت اعلام کرده بود که “بیش از دو ساعت از فیلم وی حذف شده بوده است” و اگر او اخراج نمیشد، قطعا این فاجعه پدید نمی آمد.

2- تم دارک و بزرگسالانه تر نسبت به نسخه 2017

این مورد هم منطقی است و هم نیست! همانطور که در سطور بالا اشاره شد، نسخه سال 2017 فیلم جاستیس لیگ (JUSTICE LEAGUE) به هیچ عنوان تم دارک و تیره و تاریک مورد انتظار را نداشت. به جای آن مخاطب بتمن را در حال مزه پرانی مشاهده میکرد. اما تفاوت کاملا آشکار و بارز این نسخه با نسخه 2017 که در کمپین تبلیغاتی اش هم بسیار روی آن مانور میدهند، این است که این نسخه، بدون هیچ گونه کمدی غیر ضروری و سکانس های بی مورد است. همچنین لحن و اتمسفر فیلم نیز کاملا جدی و بزرگسالانه خواهد بود و دیگر خبری از جوک ها بی مزه فیلم قبلی نیست. خب ظاهر این موضوع بسیار خوشحال کننده و امیدوار کننده است، اما باید به یک نکته خیلی مهم نیز توجه داشته باشیم: چه کسی قرار است این لحن تاریک را به فیلم تزریق کند؟ زک اسنایدر؟


همچنین بخوانید: بهترین کمیک های بتمن که باید بخوانید ؛ شوالیه شنل پوش در برابر نیمه تاریک گاتهام! 


خب شاید بگویید نگاه بسیار بدبینانه و غیر منطقی ای دارم، اما بگذارید فقط با یک جمله از خودم دفاع کنم: زک اسنایدر در هیچ فیلمی نتوانسته حتی استاندارد یک فیلم این چنینی را نیز رعایت کند.

درواقع آیا دوباره قرار است اسنایدر لحن جدی یک فیلم را با سکانس های طولانی در باران اشتباه بگیرد؟ یا این بار واقعا میتواند مخاطبان را راضی کند؟ اسنایدر به عنوان کارگردانی شناخته میشود که علاقه بسیار زیادی به لحن تاریک در فیلم هایش دارد. درواقع هیچ فیلمی از او دارای لحن کمدی و مفرح نیست. اما همزمان زک اسنایدر کاملا در ارائه یک فیلم جدی و تاریک ناتوان است، این را هم واکنش منتقدان به فیلم های او ثابت کرده اند و هم واکنش مخاطبان. این که فیلم های او به قهقرای ابتذال از طریق موقعیت های کمدی دست چندم نمیروند، خودش یک امتیاز مثبت است اما فیلم های وی از آن سمت بام به پایین می افتند! و آن هم ادعای تاریک و جدی بودن بیش از حد در فیلم های وی است.

مشکلی که بسیاری از مخاطبان با فیلم مرد پولادین و بتمن علیه سوپرمن داشتند این بود که این فیلم خودش را بیشتر از حدش جدی میگرفت، درواقع اینکه یک فیلم جدی و بزرگسالانه بسازی یک چیز است و اینکه فقط ادعای آن را داشته باشی چیز دیگر. فیلمهای اسنایدر در دسته دوم قرار میگیرند، زیرا هیچ وقت دلیلی برای اتمسفر فیلم ارائه نمیشود: بتمن و سوپرمن با هم دشمن میشوند، بتمن خیلی کم و با اکراه حرف میزند، آسمان شهر در سراسر فیلم بارانی است و به صورت رگباری از دهان شخصیت ها جملات قلمبه سلنبه بیرون می آید، خب اینها همه فقط ادعا است و ادعا، جوکر 2019 هم چنین فیلمی بود، در سراسر فیلم نماهای مختلفی از شهر غرق در زباله به تصویر کشیده میشد، اما واقعا فیلم دلیلی برای این موارد ارائه میداد؟

3- نسخه اسنایدرکات هرچه نباشد از فاجعه قبلی بهتر است!

این مورد هرچند به نظر یک انتخاب اجباری به نظر می آید اما به نوعی یک انتخاب بهتر هم هست. در دو مورد قبلی حسابی به اسنایدر خرده گرفتم که چرا از پتانسیل فیلم هایش استفاده ای نمیکند اما مسئله ای که در اینجا مطرح میشود این است که آیا واقعا فیلم جاستیس لیگ (JUSTICE LEAGUE) زک اسنایدر، فیلم بدتری نسبت به نسخه جاس ویدون است؟


همچنین بخوانید: سه گانه های سینمایی که نیمه کاره رها شدند (بخش دوم) / از جک ریچر تا جان کارتر !


خب برای پاسخ به این سوال ابتدا باید تمام مواردی که در دو مورد بالا مرور کردیم را فراموش کنیم، زیرا دیگر سوال این این نیست که چگونه نسخه اسنایدر میتواند فیلم بهتری باشد یا چرا، بلکه سوال این است که آیا مهارت های اسنایدر به عنوان کارگردان در این فیلم میتواند نسخه ای باکیفیت تر از فیلم قبلی را تحویل مخاطبان بدهد؟ بدون معطلی باید بگویم بله. زک اسنایدر هرچقدر هم کارگردان متوسطی باشد، بدون شک توان تولید فیلمی به مراتب باکیفیت تر از نسخه جاس ویدون را دارد.

اصلا در هنگام تماشای نسخه 2017، کاملا مشخص بود که کدام سکانس ها حاصل طرز فکر اسنایدر است و کدام حاصل اصلاح و دوباره کاری جاس ویدون. بنابراین بدون اینکه بخواهیم به مغزمان فشار بیاوریم، نسخه زک اسنایدر هم روی کاغذ و هم روی هرچیز دیگری، قطعا اثر باکیفیت‌تر، فکر شده‌تر و در نهایت اسم و رسم دارتری است.

جاس ویدون در حالی در سال 2017 به پروژه اضافه شد که نه وظیفه کارگردانی اثر، بلکه به هم چسباندن و نظم دادن به سکانس های فیلمبرداری شده و نشده و صد البته تزریق کمدی بیشتر به فیلم را بر عهده داشت. نسخه ای که به محض اکران در سینماها، با واکنش تماما منفی منتقدان و مخاطبان مواجه شد، بنابراین فکر این که نسخه جاس ویدون این بار در نسخه اسنایدر تکرار شود نه تنها منطقی نیست بلکه غیر ممکن هم هست.

4- نسخه اسنایدر، چهار ساعت به درازا میکشد!

یکی از مواردی که میتواند حکم یک شمشیر دولبه را برای نسخه اسنایدر داشته باشد، این است که این نسخه زمانی بیش از چهار ساعت خواهد داشت. چهار ساعت برای یک فیلم ابرقهرمانی، میتواند هم باعث کسل کننده شدن شود و هم میتواند پرداخت مناسب به تمام شخصیت ها را به دنبال داشته باشد. بنابراین مدت زمان نسخه اسنایدر لیگ عدالت کمی جای نگرانی دارد، زیرا اسنایدر کارگردانی نیست که بتواند چهار ساعت یک فیلم را به شکل مناسبی به اتمام برساند و هم خود فیلم پتانسیل چهار ساعت داستان سرایی را ندارد. این را به خود شخص زک اسنایدر که اصلا نویسنده خوبی نیست اضافه کنید تا حضور او به عنوان نویسنده در فیلم باعث هرچه بیشتر نگران شدن شما نسبت به انسجام فیلم شود.

فیلم های اونجرز “جنگ ابدیت” و “پایان بازی” به عنوان دو مورد از شلوغ ترین فیلم های کمیک بوکی/ابرقهرمانی شناخته میشوند، و چیزی که رضایت بیشتر مخاطبان را از این فیلم در پی داشت، نحوه مدیریت زمان فیلم و پرداختن به همه ابرقهرمانان حاضر در جهان فیلم بود. در واقع سازندگان این دو فیلم به شکلی خیلی خوب هم زمان فیلم را به شکلی مدیریت کردند که به هیچ عنوان خسته کننده نباشد و هم هیچ کم و کسری در پایان بندی آن(فارغ از خوب یا بد بودن آن) نباشد. حالا زک اسنایدر در این نسخه، احتمالا میخواهد چنین کاری را با لیگ عدالت که نسخه اونجرز دی سی است انجام بدهد، یکی از موارد آن زمان بسیار طولانی این نسخه است که به احتمال زیاد اسنایدر نمیخواهد هیچ عجله ای در داستانگویی داشته باشد.


همچنین بخوانید: نگاهی به بهترین نقش آفرینی های جوکر ؛ ویدیو اختصاصی وارونه


اما احتمال اینکه اگر این زمان طولانی به ضرر فیلم شود چه قدر است؟ برای پاسخ به این سوال تقریبا هیچ شواهد و مدارکی نداریم. دقیقا معلوم نیست که اسنایدر از پس داستانگویی چهار ساعته خود برخواهد آمد یا نه. به خصوص اینکه همانطور که در تریلر های منتشر شده مشخص است، جلوه های ویژه میتواند مشکل ساز باشد زیرا در تمام تریلر های پخش شده، جلوه های ویژه در سطح خوبی قرار ندارد و صرفا متوسط و معمولی است که برای فیلمی مانند لیگ عدالت کمی نگران کننده و ناامید کننده است، هرچند باید تا زمان پخش رسمی آن صبر کنیم. این مشکل را نسخه سال 2017 نیز داشت و از این نظر واقعا ضعیف عمل کرد.

5- مسئله ای به نام فیلمنامه و کشش داستانی

یکی از مسائل مهم و اساسی در لیگ عدالت نسخه جاس ویدون و تمام فیلم های ابرقهرمانی زک اسنایدر، این مسئله است که این فیلم ها از نبود انسجام در فیلمنامه و کشش داستانی رنج میبرند. “بتمن علیه سوپرمن” و “لیگ عدالت 2017″، دوتا از فیلمهای مشهور در این زمینه هستند. در بتمن علیه سوپرمن، نه تنها هیچ پرداختی به بتمن و سوپرمن نمیشود، و همچنین اهمیتی به قابل همذات پنداری کردن این دو ابرقهرمان با نشان دادن اعمالشان داده نمیشود، بلکه سکانس پایانی و جنگ بین آن دو که یکی از خونین ترین جنگ های ابرقهرمانی تاریخ است بدون هیچ دلیل منطقی ای به پایان میرسد و ما را با این سوال تنها میگذارد که: پس تکلیف آن همه تلفات غیرنظامی در جنگ بین این دو نفر چه میشود؟ سریال “THE BOYS” دقیقا روی همین نقطه بنا میشود: اهمیت به زوایای نادیدنی جنگ های بین ابرقهرمانان.

در نسخه جاس ویدون لیگ عدالت که زمان زیادی از انتشارش نمیگذرد، دقیقا با همین مشکل رو به رو میشویم، نه تنها فیلمنامه حتی از بتمن علیه سوپرمن ضعیف تر است بلکه پر است از حفره های داستانی. کشش داستانی نیز در این نسخه خیلی زود خودش را نمایان میکند و این نسخه را، تبدیل به فیلمی کش داده شده با کمدی های رگباری مخصوص جاس ویدون میکند. بنابراین مشکلی که میتواند خیلی راحت تمام تلاش های اسنایدر را برای ساخت این نسخه بی اثر کند، دقیقا به خود او بستگی دارد، اگر به فیلمنامه مانند آثار قبلی اش اهمیتی ندهد، بدون شک این فیلم نیز به جمع فیلم های شکست خورده دی سی اضافه میشود، آن هم با فضاحتی حتی بدتر از فیلم های دیگر.

آیا شما هم منتظر نسخه اسنایدرکات لیگ عدالت هستید؟ مثل همیشه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید:

نقد و بررسی سریال The Witcher ؛ ویچری برای تمام فصل ها!

بهترین فیلم های هیجان انگیز که نباید تماشای آنها را از دست بدهید!