فیلم درمانی یا سینما درمانی

فیلم درمانی یا سینما درمانی چیست؟ آیا فیلم درمانی موثر است؟ فیلم درمانی یا سینمادرمانی برای حل چه مشکلاتی استفاده می شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم. درمانگران فیلم ها را برای کمک به تغییر طرز فکر و احساس ما توصیه می کنند. آیا دیدن فیلمی مثل The Departed می تواند به شما کمک کند تا با خیانت کنار بیایید؟ آیا فیلم Queen باعث می شود به جایگاه خود در جامعه فکر کنید؟ و آیا فیلمی مانند Letters From Iwo Jima می تواند چیزی در مورد جنگ و درگیری به شما یاد دهد؟

طرفداران سینما درمانی می گویند، علاوه بر ایجاد سرگرمی برای ما و گرفتن جایزه، این فیلم ها و فیلم های دیگر می توانند نحوه تفکر، احساس و در نهایت برخورد با فراز و نشیب های زندگی را تغییر دهند. ترکیبی از عناصر موضوعی – موسیقی، گفتگو ، نورپردازی و تصاویر – اغلب می تواند احساسات عمیقی را در بینندگان ایجاد کند، هم امکان بازتاب شخصی را فراهم می کند و هم دیدگاه جدیدی را از وقایع خارجی فراهم می کند.


همچنین بخوانید: آیا موسیقی درمانی واقعا علمی و موثر است؟


تعداد فزاینده ای از درمانگران فیلم هایی را برای کمک به بیماران در کشف پیچیدگی های روان شان تجویز می کنند. فیلم ها – مانند نقاشی، کتاب و موسیقی – در حال تبدیل شدن به یک ابزار دیگر برای کمک به افراد تحت درمان برای دستیابی به اهداف خود و غلبه بر موانع هستند. فیلم ها می توانند به عنوان بخشی از درمان فردی، گروه درمانی یا خانواده درمانی مورد استفاده قرار گیرند، اما نشان داده شده است که فیلم درمانی به عنوان بخشی از مشاوره زوجین بسیار مفید است.

استعاره، نمادگرایی و تصویرسازی اغلب توسط درمانگران استفاده می شود، زیرا به افراد تحت درمان کمک می کند تا افکار و احساسات را کشف کنند و زمینه های مورد نگرانی را برطرف کنند. فیلم ها نه تنها حاوی نمادها هستند، بلکه می توانند همدلی ایجاد کنند، مهارت های ارتباطی را افزایش دهند و به افراد تحت درمان اجازه دهند تا از احساسات و خواسته های خود آگاهی بیشتری کسب کنند. تماشای فیلم به بینندگان این امکان را می دهد تا از طرق مختلف – از نظر زبانی، دیداری، فضایی، شخصی و درون روانشناختی – درگیر شوند. طرفداران فیلم درمانی معتقدند که این روش می تواند مفید باشد زیرا نشان داده شده است که هنگام پردازش اطلاعات یادگیری سریعتر به بیش از یک روش رخ می دهد.

“سینما درمانی فرایند استفاده از فیلم ها برای اهداف درمانی است.” فیلم درمانی می تواند برای اکثر افراد به جز کسانی که از اختلالات روان پریشی رنج می برند تأثیر مثبتی داشته باشد.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های روان‌شناختی که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول


سینما درمانی یا فیلم درمانی فرصتی برای خود درمانی است، اما هرگز تصور نکنید که مشکلات جدی شما با فیلم دیدن حل خواهد شد، بلکه درمانگران در خلال روان درمانی برای درک بهتر درمانجویان از فرایند مشکل یا حل آن از فیلم درمانی استفاده می کنند. اگر فکر می کنید نیازی به درمانگر ندارید و مشکل جدی وجود ندارد، سعی کنید فیلم هایی با مضامینی که نشان دهنده مشکل یا وضعیت فعلی شما باشد را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر یکی از عزیزانتان مشکل سوءمصرف مواد دارد می توانید از فیلم Clean and Sober یا When a Man Loves a Woman بهره ببرید. یا اگر به تازگی عزیزی را از دست دادید و یا یکی از عزیزان تان بیماری جدی دارد می توانید از فیلم Steel Magnolias یا Beaches بهره ببرید.

درمانگر و فرد تحت درمان معمولاً در مورد چگونگی تماشای فیلم به روشی آگاهانه و چگونگی تشخیص و کاوش واکنشهای فیلم بحث خواهند کرد. واکنش ها به فیلم به طور معمول در جلسه بعدی درمانی مورد بحث قرار می گیرد، جایی که درمانگر ممکن است از فرد تحت درمان بخواهد ارتباط بین فیلم و زندگی شخصی اش را در نظر بگیرد. اگر یک زن و شوهر با هم در دوره درمانی باشند، ممکن است لیستی از سوالات به آنها داده شود تا با هم بررسی و بحث کنند. فیلم ها اغلب می توانند به راحتی در درمان ادغام شوند زیرا به طور گسترده ای در دسترس بسیاری از افراد است. بعلاوه، بیشتر افراد مشاهده یک فیلم را یک تجربه لذت بخش می دانند و برخی ممکن است این نوع کار درمانی را به سایر روشها ترجیح دهند.

فیلم می تواند افراد را به سمت تجربه طیف وسیعی از احساسات سوق دهد. چه کسی با ناراحتی، ترس، الهام یا احساسات قوی دیگری از سالن سینما بیرون نرفته است؟ فیلم ها به طور بالقوه می توانند چشم فرد را به راه حل های جدید برای رفع هر نوع دشواری باز کنند و علاوه بر سرگرمی، مزایای درمانی بسیاری نیز به همراه دارند. فیلم ها می توانند امید ایجاد کنند، الگوهایی ارائه دهند و مشکلات را قابل هضم تر کنند. شخصیت های فیلم همچنین می توانند نمونه ای از مسائل مختلفی باشند که مردم با آن روبرو هستند. برای مثال، شخصی که سوء مصرف الکل دارد، دیدن فیلمی که در آن شخصیتی از همان مشکل بهبود می یابد می تواند برایش الهام بخش و مفید باشد.


همچنین بخوانید: 10تا از بهترین فیلم ها درباره اعتیاد و اعتیاد به الکل که باید ببینید!


علاوه بر این، فیلم ها می توانند روشی ایمن برای بحث و گفتگو درباره افکار و احساسات برای افراد فراهم کنند. ممکن است پرسیدن سوالات مستقیم از یک درمانگر برای برخی از افراد ترسناک باشد، به ویژه کسانی که در به اشتراک گذاشتن آشکار احساسات خود مشکل دارند. استفاده از فیلم در درمان می تواند روشی کمتر طاقت فرسا برای صحبت در مورد احساسات را فراهم کند، زیرا به افراد امکان می دهد نگرانی ها را به طور غیرمستقیم با ارتباط دادن آنها با شخصیت های فیلم بررسی کنند.

همچنین ممکن است برخی از افراد وقتی برای اولین بار بعضی چیزها را در یک فیلم می بینند، به وجود برخی مسائل در روابط و زندگی شخصی خود پی ببرند. ممکن است فردی که مورد سوءاستفاده عاطفی قرار می گیرد متوچه سمی بودن رابطه ای که دارد نشود، اما یک تصویر خیالی از رابطه ای که در فیلم به عنوان یک رابطه سمی و سوءاستفادگر شناخته می شود، ممکن است درک بیشتری از آنچه که برای فرد در حال رخ دادن است به او ارائه دهد.

فیلم می تواند به تقویت ارتباط بین افراد کمک کند و یک روش عالی برای تقویت روابط بین درمانگر و فرد تحت درمان باشد، خصوصاً اگر در ابتدا بحث به راحتی انجام نشود. جلسات خانواده درمانی نیز می توانند بسیار از فیلم درمانی بهره ببرند، زمانی که خانواده ها به تماشای فیلمی که مشکلی شبیه به مشکل خودشان دارد می نشینند، شروع به برقراری ارتباطات سازنده تری می کنند.

استفاده از فیلم همچنین برای بهبود ازدواج مفید است. یک مطالعه اخیر نشان داده است که زوجینی که با هم فیلم تماشا می کنند ارتباط موثرتر و احساس مثبت تری نسبت به یکدیگر دارند. صرف تماشای یک فیلم، که توسط یک درمانگر پیشنهاد شده است و بحث درباره آن با پاسخ دادن به دوازده سوال، تأثیر بهتری در ازدواج زوجین در مطالعه داشت. افزایش سطح ارتباطات سالم خطر طلاق را برای این زوجین 50٪ کاهش می دهد.


همچنین بخوانید: نقد و بررسی فیلم marrage story ; داستان یک ازدواج یا قصه ی یک جدایی


اشکال مختلف فیلم درمانی

به طور کلی یک تعریف واحد از سینما درمانی وجود ندارد. مثلا “سینمادرمانی پاپ کورنی” شامل تماشای یک فیلم برای بروز احساس یا هیجانی خاص است. یا “سینمادرمانی احضارکننده” از فیلم ها استفاده می کند تا به افراد کمک کند براساس شیوه پاسخگویی شان به شخصیت ها و صحنه های مختلف، به طرز عمیق تری خود را بشناسند.

“سینما درمانی تصویه کننده” نیز شامل خندیدن یا گریه است. این روش حتی در مراحل ابتدایی روان درمانی هم می تواند کمک کننده و تسهیل کننده باشد. برای کسی که در بحبوبه ی افسردگی به سر می برد، دیدن فیلمی که اشک او را در می آورد و احساسات او را به سطح می کشد مفید است، زیرا باعث میشود سطوح مختلفی از روان او مشخص شود.

درمانگران بعد از اینکه با شما و شرایط تان آشنایی پیدا کردند، فیلم هایی را به شما پیشنهاد می دهند که در سطوح مختلف برای شما مفید باشند و بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.

هنگام تماشای فیلم، راحت بنشینید و توجه داشته باشید که چه چیزی را در مورد فیلم دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید و اینکه کدام شخصیت ها یا کنش ها برایتان جذاب یا ناخوشایند به نظر می رسند. از خود سوال کنید که آیا شخصیت هایی در فیلم وجود داشته اند که رفتاری را الگو قرار دهند که دوست داشته باشید از آن الگو بگیرید.

در ادام بخوانید:

تاثیر دیدن فیلم های ترسناک بر بدن ؛ آیا دیدن فیلم های ترسناک واقعا مضر است؟ 

درمان افسردگی با موسیقی ؛ چگونه با کمک موسیقی افسردگی را شکست دهیم؟