قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشته است؟ در حقیقت ما جواب مطمئنی برای این سوال نداریم و همانطور که در ادامه متوجه خواهید شد، به طور کلی صحبت درباره ی “قبل” از بیگ بنگ آنطور که به نظر می آید ساده نیست.

اما قبل از اینکه به این سوال مهم پاسخ بدهیم، بیاید به تقریباً 14 میلیارد سال پیش برگردیم، یعنی آغاز جهان مان! بیگ بنگ در واقع یک انفجار یا مثل چیزی که در آتش بازی ها دیده می شود نبود، بلکه گسترش سریع فضا بود.


همچنین بخوانید: بیگ بنگ چگونه جهان ما را به وجود آورد؟


در آغاز، جهان بی نهایت کوچک بود. هرچیزی که اطراف ما وجود دارد – چیزهایی که کهکشان ها، ستاره ها، سیارات، من و شما را تشکیل می دهند – همه جمع شده بودند و چیزی را که به عنوان یک “تکینگی” شناخته می شود، ایجاد کردند. تکینگی به عنوان “نقطه ای از فضا-زمان تعریف شده است که قوانین فیزیکی که ما می شناسیم را می شکند.”

به هر دلیلی این تکینگی ناگهان شروع به گسترش کرد و جهان ما را به وجود آورد. بعد از این گسترش سریع، جهان شروع به آرام شدن کرد – و الگویی به خود گرفت که به عنوان “تابش زمینه کیهانی” معروف است.

بنابراین اگر بیگ بنگ باعث ایجاد تابش زمینه کیهانی شد، آیا چیز دیگری وجود دارد که باعث بیگ بنگ شده است؟

زمان قبل از زمان؟

قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشته است؟ این سوال بیانگر یک ایده ی مهم در فیزیک به نام “علیت” است.  در دنیایی که ما پیرامون خود مشاهده می کنیم، همه چیز باید علتی داشته باشد. مثلاً یک درخت افتاده را در نظر بگیرید. شاید یک طوفان شدید آن درخت را به زمین زده یا شاید توسط فردی با اره قطع شده است. اما اگر می خواهید به دنیای کوانتومی اتم ها (بلوک های ساختاری ریز و درشت همه چیز) وارد شوید، متوجه چیزهای بسیار متفاوتی خواهید شد. در این جهان کوانتومی، اثرات می توانند بدون هیچ دلیلی رخ دهند.


همچنین بخوانید: ماده ی تاریک یا انرژی سیاه؛ سرنخ هایی تازه از حضور این انرژی مرموز در زمین خودمان!!!


قبل از بیگ بنگ

مدتها پیش در گذشته های دور، کل جهان ما میکروسکوپی بود – دقیقاً مثل یک اتم. از آنجا که برخی از اثرات در دنیای میکروسکوپی نیازی به علل ندارند، این امکان وجود دارد که هیچ دلیلی برای شروع بیگ بنگ وجود نداشته باشد!

و همه چیز می تواند حتی عجیب تر هم بشود. این امکان هم وجود دارد که “زمان” قبل از بیگ بنگ وجود نداشته باشد، در این صورت منطقی نیست که بپرسید “قبل” از آن چه اتفاقی افتاده است. مثل این است که بپرسیم “کدام قسمت از زمین، شمال قطب شمال است؟” قطب شمال، شمالی ترین نقطه روی کره زمین است، بنابراین شمالی برای آن وجود ندارد.

اما اگر قبل از وقوع Big Bang، چیزی وجود داشته باشد چه؟

شروع شروع

برخی دانشمندان می گویند جهان ما نتیجه بازیافت جهانی دیگر است که در حال مرگ و فروپاشی در خود است که به آن “پرش بزرگ” می گویند. این جهان در حال فروپاشی قبل از پرش به بیرون، دوباره به تکینگی باز خواهد گشت و باعث بیگ بنگ و شروع یک دنیای کاملاً جدید خواهد شد.

در این حالت، گرانش نه تنها نیاز داشت جلوی انبساط جهان را بگیرد، بلکه باید هرچیزی که درون آن وجود داشت را به یک نقطه واحد بازگرداند. متأسفانه، مشاهدات فعلی به ما نشان می دهد که جهان ما این روند را دنبال نمی کند، زیرا سریع تر از هر زمان دیگری در حال منبسط شدن است. 

یا شاید جهان ما در انتهای دیگر یک سیاه چاله به نام سفیدچاله قرار داشته باشد. سفید چاله ها به طور فرضی “برعکس” سیاه چاله ها عمل می کنند، یعنی به جای اینکه همه چیز را به درون خود بکشند، آنها را به داخل فضا پخش می کنند. 

یا شاید جهان ما از یک جهان حتی بزرگتر سر برآورده است! تصویر تابش زمینه کیهانی نشان می دهد که تابش باقیمانده، سراسر یکسان نیست و توده ها و برآمدگی هایی در مناطق خاص متمرکز شده اند. برخی کیهان شناسان نشان می دهند که جهان ما یکی از جهان های مختلف در چندجهانی عظیم است.

واقعیت این است که مشخص نیست قبل از بیگ بنگ چه چیزی وجود داشته است و چه چیزی باعث آن شده است و تا فهمیدن این راز راهی دراز در پیش است. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در ادامه بخوانید:

سیاه چاله باستانی به سمت زمین ما پرتو افشانی میکند! فرصتی فوق العاده برای شناخت کهکشان های دیگر!!!! 

سه راز بزرگ هستی ! این دنیا را مدیون وجود چه ماده ای هستیم؟؟؟