مقایسه مانگا و انیمه قسمت هفتم فصل چهارم انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Attack on Titan 

سلام به همه خوانندگان مجله اینترنتی وارونه. توی این متن قراره یه نگاهی به مانگا و قسمت هفتم فصل چهارم انیمه Attack on Titan داشته باشیم و مقایسه‌شون کنیم. و توجه کنین که این متن بررسی قسمت ۷ نیست! درمورد گرافیک و طراحی‌ها هم یه صحبتی میکنم. طبق مطلب قبلی، یه سری‌ها اعتراض داشتن که زیادی سخت گرفتی. در مورد همین قضیه، اول میخوام یه توضیح بدم. ببینید قصد من این هستش که واقعیتی که می‌بینم و حس می‌کنم رو تمام و کمال بگم. در آخر هم نظرم خودم رو در موردش بگم و تصمیم نهایی رو به عهده خود مخاطب بذارم.

من قبول دارم ماپا MAPPA خیلی زحمت کشیده! از محدودیت‌هایی که داشتن و فشارهایی که روشون بوده هم آگاهی دارم. ولی من باز سعی می‌کنم که تا جای ممکن عیب‌ها رو بگم. حالا میشه این عیب‌ها رو نادیده گرفت، یا میشه بخاطر یک قسمت گفت ماپا بدترین استودیو هستش! که همیشه با این ایده مخالف بودم! یا میشه امید داشت بتونن قسمت بهتری به دستمون برسونن! منم آدمی هستم که هر قسمت رو میبینم با تمام وجود فقط همون لحظه روش تمرکز میکنم. اصلا کاری به هیچی ندارم. نه استودیو، نه زمان و مشکلاتی که داشت. و بعد با واقعیت رو به رو میشم. 

به شخص هم هر چی از قسمت ۶ فصل ششم اتک آن تایتان بدم اومد و شما هم احتمالاً به خاطر مقایسه قبلی ازش آگاه هستید، عاشق قسمت ۷ شدم. واسه همین میخوام ده بار ببینمش. البته می‌شه اینطور هم برداشت کرد که قسمت قبل انتظارات من رو تا حد امکان پایین آورد، اما قسمت ۷ دقیقاً عکس انتظارات من و شاید شما عمل کرده. واسه هم در نظرم خیلی قسمت خوب و معرکه‌ای بود و قلبم داشت در میومد!

مقایسه مانگا و انیمه قسمت هفتم فصل چهارم انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Attack on Titan 


مطالب توصیه شده پیش از مقایسه قسمت 66 انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Shingeki no Kyojin


خوب، اما یه نگاه داشته باشیم به داستان اتک! همون‌طور که قبلا گفتم داستان انیمه Attack on Titan از مانگا پیروی زیادی داره. برعکس The Promised Neverland که داره کم‌کم از جاده اصلی منحرف می‌شه! معلوم هم نیست که دقیقاً چقدر منحرف می‌شه! اما داستان قسمت ۷ انیمه اتک که از چپتر ۱۰۲ صفحه ۳۶ تا چپتر ۱۰۴ صفحه ۳۷ رو شامل میشد، متفاوت با مانگا عمل نکرده بود! در ادامه بیشتر توضیح میدم. با ما همراه باشید!


قسمت هفتم فصل چهارم Attack on Titan مقایسه انیمه و مانگا

مقایسه مانگا و انیمه قسمت هفتم فصل چهارم انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Attack on Titan 

همین اول هم بگم انیمه این قسمت ترکونده بود! حتی اینقدر به نظرم بهتر از مانگا بود که نیازی به بحث نیست. الان میگم دم استودیو ماپا MAPPA و سازندگان خیلی گرم! من خودم دوبار دیدمش و هنوز تو شوک هستم! شاید بهتر بود اصلا این مطلبو نمی‌نوشتم. چون نمیتونه اونجور که باید عالی بودن این قسمت نسبت به مانگا رو توصیف کنه. 

من اگه به قسمت قبل به خاطر داستان، صداها و کمی هم گرافیک نمره ۶ بدم! به این قسمت ۱۰ میدم! البته کاملا نظر شخصی هست. با این حال توی وب سایت‌های معتبر من همین نمره‌ها رو دادم. چون داستانو میدونستم، بیشتر تمرکزم روی خود قسمت بود که چی ازش میسازن!

همون طور که قبلاً هم اشاره کردم. انیمه‌ها کلا نسبت به مانگاهاشون برتری خاصی دارن. می‌شه گفت که کلیت این هستش. بخاطر اینکه انیمه امتیازات و به قولی آپشن‌های بیشتری داره تا مانگا. مثل موارد زیر:

۱. وجود رنگ در انیمه

۲. متحرک سازی و کارگردانی دقیق‌تر

۳. وجود صدا و موسیقی

۴. سرعت فهم بهتر انیمه و نیاز کمتر به حوصله!

مانگا فقط چند تا صفحه سیاه و سفیده که عملاً به گرد انیمه نمیرسه! مگر در مواردی که انیمه توی گرافیک خراب کنه و یا داستان رو به قدری گنگ، بدون پرداخت درست و ناواضح تعریف کنه که مخاطب چیزی سر در نیاره و یا کلی سوال بی پاسخ براش به وجود بیاد. 

توی این سری مقایسه‌ها ما همون‌طور که قبلاً هم گفتم میتونیم دوتا کار انجام بدیم. یکی اینکه میتونیم شرح کامل مانگا و بعد شرح کامل انیمه رو داشته باشیم. یا اینکه عناصر سازنده رو جدا کنیم و مقایسه کنیم. مثلا از لحاظ داستان، طراحی، همینطور اشاره به آپشن‌های اضافه‌تری که انیمه داره و مانگا نداره یا بالعکس. در آخر نظر میدیم که کدوم تجربه بهتری بود. بنده به شخص از روش دوم رو بیشتر در مقایسه مانگا و انیمه Shingeki no Kyojin استفاده می‌کنم!


داستان قسمت هفتم فصل چهارم انیمه Attack on Titan

مقایسه مانگا و انیمه قسمت هفتم فصل چهارم انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Attack on Titan 

اساس داستان انیمه که همون مانگا بود. به عبارتی فقط صحنه‌های اضافی در انیمه وجود داشت که در مانگا نبود و نیاز هم نبود در مانگا باشه. عملاً جزییات خوبی هم اضافه شده بود. اما کلیت همون مانگا بود. البته این قسمت بیشترش جنگ بود. سناریوهای جنگیدن که عین مانگا بود. فقط همراه با چاشنی و خلاقیت بیشتر به تصویر کشیده شده بود. یعنی حرکت سربازان پارادیسی و غیره که طبیعتا تو مانگا نبود. مانگا حتی نبردها رو به صورت خلاصه میاره که انیمه به زیبایی هر چه تمام‌تر بهش پرداخته بود. 

خلاصه اینطور بگم. مانگا اصل ماجرا رو میگه که کلش داخل انیمه هست به علاوه یه سری سکانس‌های جالب برای به هم وصل کردن داستان مانگا. اگه صفحات مانگا مثل قطعه‌های کاشی باشه، انیمه کاشی ها رو کنار هم با چسب محکم به هم دیگه چسبونده و یه طرح خفن ارائه داده.

«و این گونه بود که مانگا خون‌ها، خونریزی مغزی کردند!!!!!»


طراحی قسمت هفتم فصل نهایی انیمه حمله به غول Attack on Titan

مقایسه انیمه و مانگا قسمت هفتم فصل چهارم Attack on Titan

طراحی این قسمت نسبت به قسمت قبل بهبود داشت. و به نظرم از طراحی مانگا هم تا حدی بهتر شده بود. اینطور بگم نزدیک به مانگا و به مراتب بهتر بود! چهره‌ها بهتر کار شده بود. همچنین به قیافه میکاسا، لیوای و جان امید تازه ای پیدا کردم!

اصلا چیزی رو سر سری نگرفتند. به نظرم جون‌شون سر این اپیزود در اومده. شاید بشه گفت به خاطر کمبود وقت، زمان بیشتری رو روی قسمت‌های خاص گذاشتن! طراحی صحنه‌ها بهتر از مال مانگا بود. جزئیات طراحی هم بیشتر بود.

اصلا من سر این قسمت مردم از هیجان! از خون پاشیدن و گرد و خاک‌ها گرفته تا زخم‌ها و حتی شیشه‌های خرد شده معلق، همه و همه عالی و دقیق بودن. به نظر نمیاد حتی این قسمت برای نسخه بلوری نیاز به بازسازی زیاد و خاصی داشته باشه. طراحی تایتان عظیم جثه هم که بهتر از مانگا و بهتر از مال ویت Wit بود. چون در مال Wit از سی جی نسبتاً بدی، مخصوصاً در فصل سوم استفاده شده بود. اما MAPPA یه طرح تمیز و شیک رو ارائه داد. یه نکته جالب (و بدون ربط به مقایسه مانگا و انیمه) رو هم می‌گم که تایتان آرمین برعکس برتولت، گوش و بینی نداره! شاید بشه دلیلش رو اینطور توصیف کرد که آرمین علاقه‌ای به شنیدن زجه مردم و بوی کشتار و آتش‌سوزی نداره!

قسمت هفتم فصل چهارم Attack on Titan مقایسه انیمه و مانگا


انیمیت و گرافیک قسمت 7 فصل 4 انیمه Shingeki no Kyojin

مقایسه مانگا و انیمه قسمت هفتم فصل چهارم انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Attack on Titan 

خب مانگا که اصلا متحرک به حساب نمیاد. اما حالا میخوام اینو روشن کنم که انیمه از پس انیمیت کردن یا پروسه متحرک‌سازی، خوب براومده یا نه.

 این قسمت در مجموع گرافیک خوبی داشت. متحرک سازی نرم و روون بود. در کل اپیزود تمیزی بود. سی‌جی‌ها خیلی بهتر شده بودند. ماپا فریم به فریم زحمت کشیده سر این اپیزود. به طوری که به شخص حس میکنم یکی از بهترین اپیزودهای کل تاریخ اتک ان تایتان Attack on Titan رو دیدم! 

هیجانی که این قسمت داشت، به قدی بود که ممکن بود گریه کنم! اصلا انتظار نداشتم که بعد از قسمت قبل، اینطوری از ماپا رو دست بخورم! من سر قسمت قبلی کلی ناامید شده بودم. فکر میکردم ماپا MAPPA بخاطر وقت کمش دیگه اپیزود خوبی تحویل نده، ولی شدیدا قضاوت سریعی داشتم! 

الان هم دارم فکر میکنم ماپا سیستم “بگیر، ول کن” راه انداخته. تا اینجا قسمت‌های ۲ و ۶ کیفیتش تعریفی نداشت، مخصوصا حرکات. صد درصد بخاطر کمبود وقت بوده و نه قابلیت‌هایشون. اما آیا در ادامه بازهم شاهد باگهایی در انیمه خواهیم بود؟! نمیشه اظهار نظر قطعی کرد و باید منتظر بمونیم. اما همچنان انکار نمیکنم کیفیت قسمت قبل جالب نبود و اعصابم واقعاً سرش خرد شد! ولی این قسمت در نظر من، قشنگ جبران کرد. با اینکه داستانو میدونستم شدیداً از این قسمت غافلگیر شدم.


برای دیدن ویدیوهای باحال انیمه می‌تونید، کانال نماشا، یوتوب و اینستاگرام انیمه مجله وارونه رو دنبال کنید.


مقایسه مانگا و انیمه قسمت هفتم فصل چهارم انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Attack on Titan 

کارگردانان این اپیزود خیلی خلاقیت و زمان به خرج دادن. چرخش دوربین و حمله‌های سربازان پارادیس به تایتان‌ها در نظرم عالی بود‌. حالا میفهمم چرا سی جی زدن. چون برعکس طراحی دستی، در سی‌جی خلق چنین چرخش دوربینی راحت‌تر و بهتر هستش. درسته یه کم از نظر یک سری‌ها حرکات تایتان‌ها و مانور سه‌بعدی هنوز به جالبی طراحی دستی نشده. یعنی حرکات یه حس و حال خاص طراحی دستی WIT رو‌ کم داره، ولی شخصا نظرم اینه مال ماپا بهتر بودش. 

با این حال حرکت با تاسیسات زرم سه بعدی به قدری عالی بود. که بعید میدونم هیچ استودیویی تو این زمان کم می‌تونست، چنین چیزی تحویل بده! چون جزئیات به نظرم واقعاً حرف نداشت. مثلا شما تغییر زاویه دوربین، چیزی که قبلاً زیاد شاهدش نبودیم رو در این فصل داریم. انگار فیلم سینمایی ساختن! هر چی تکنیک داشتن رو خالی کردن سر این اپیزود. به نظرم وقتشه کسایی ماپا رو تهدید به مرگ کردن، برن و از دلشون در بیارن. و ایشالا جوری خجالت بکشن که دیگه شاهد چنین حرکتهای غیرمنطقی‌ای نباشیم.

یه لیست بلند بالا هم از سازندگان این قسمت دادن بیرون که من حیرون بودم، چرا اینقدر زیاد! حالا میفهمم چرا! راستی فراموش کردم بگم که ساخت صحنه های انفجار به شدت جذاب و خفن بود. با اپنینگی که هم که تحویل دادن میدونستم ماپا خوب انفجار میسازه. ولی توی مانگا یه سری خطوط خاکستری بود، که یک صدم ابهت انیمه رو هم نداشت.


موسیقی قسمت ۶ فصل ۴ انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Shingeki no Kyojin

موسیقی‌های این قسمت به مراتب هم بهتر بودن و هم به صحنه بیشتر میخوردن. اگر هم دقت کنید تا حدودی ترک‌های آشنای بیشتری از دنیای اتک‌ شاهد بودیم! روند پیشرفت موسیقی هم از همون اول هیجانی و فوق العاده عالی بود. صداپیشگی بازهم عالی بود و حس هیجان و وحشت زدگی رو به خوبی منتقل میکرد. 

از حرص خوردن پورکو و دادهاش وقتی ارن داشت ازش به عنوان فندق شکن استفاده میکرد تا حرف زدن پیک. از زیک و فالکو (که صداپیشه‌ش فوق حرفه‌ای هستش. البته از آقای هانائه صدای پیشه کانکی کن در توکیو غول Tokyo Ghoul کم‌تر از این انتظار نمی‌شه داشت!) گرفته تا هانجی و آرمین که حضور کوتاه، ولی پررنگی داشتن! همه و همه به بهتر شدن این اپیزود کمک کردن. ولی مانگا بدون صداست و از این نظر ضعف داره! بدجورم صدا امتیاز بزرگیه.


جمع بندی مقایسه قسمت هفتم فصل چهارم انیمه حمله به تایتان Attack on Titan

به شخص هیجان انیمه فوق العاده بیشتر از مانگا رو حس کردم. شاید بشه گفت ده برابر بیشتر! معلوم هم بود که با حوصله و زمان زیادی ساخته شده. عمده نکات مشترک انیمه و مانگا در انیمه از مانگا بهتر بود. چون حتی حرکات کند تایتان‌ها هم کمی بهتر شده بود و امتیازات زیادی داشت که راحت میشه اونو نادیده بگیریم. خلاصه من که راضی بودم. آدم می‌خواست فریاد بزنه. مو به تن‌ راست میکرد. برخلاف قسمت قبلی انیمه، خیلی بعید میدونم کسی باشه که این اپیزود رو خوب ندونه! یا بتونه ایرادات زیادی رو از این قسمت بگیره! نظر شما چیه؟!


مطالب توصیه شده پس از مقایسه قسمت 6 فصل 4 انیمه Attack on Titan با مانگا


مقایسه انیمه و مانگا قسمت هفتم فصل چهارم Attack on Titan

نکات پایانی مقایسه انیمه و مانگا

۱. لطفا هر نظری انتقادی پیشنهادی دارین مودبانه بگین. اگه مشکلی با سبک نوشتن هم دارین حتما بگین. ولی اینو بگم من علاقه ای ندارم به صورت خشک و کتابی بنویسم. و این هیچ ربطی به سن یا سطح سوادی نداره. فقط میخوام برای همه قابل درک باشه. همین.

۲. لطفا هر پیشنهاد یا نظری راجع مطالب بعدی دارین از طریق بخش کامنت برامون بنویسید. به همه نظرات حتما توجه میکنم. حتی اگه در پاسخ کامنت به نظر بیاد دارم مخالفت میکنم!

۳. اگه موضوع یا انیمه خاصی مدنظرتون هست که میخواید درباره‌ش توی سایت نوشته بشه، حتما توی کامنت ذکر کنید. و اگه نظر برعکسشو دارید هم همینطور.

۴. فکر نکنیم هر کسی انتقاد یا تعریف میکنه حتما هیتر با فن تعصبی هستش. امیدوارم یه سریا هم روزی سازنده نظر دادن رو فرا بگیرن تا کسی ناراحت نشه.


مقایسه مانگا و انیمه قسمت هفتم فصل چهارم انیمه نبرد با تایتا‌ن‌ها Attack on Titan 

امیدوارم از مقایسه انیمه و مانگا قسمت هفتم فصل چهارم انیمه Attack on Titan خوشتون اومده باشه. همچنین اضافه میکنم که چون انیمه و مانگا زیاد تفاوت نداشتن و بیشتر بحث ما هم در مورد انیمیشن بود. احتمالاً از قسمت بعد، مقایسه انیمه و مانگا رو نداریم! چون که این جور موارد بهتره در بررسی قسمتی فصل چهارم باشه. حالا شاید در آخر فصل براساس پایبندی به مانگا، یه مطلب نوشته شد، ولی فعلأ اطمینان نداریم! در هرحال مرسی ما رو همراهی میکنین. منتظر کامنت‌های دلگرم کننده‌تون هستیم و خواهیم بود. همچنین از شما مخاطبین بخاطر همراهی، و نویسنده‌ی عزیز وارونه که در بالا بردن کیفیت متن به من کمک کردن؛ بی نهایت مچکرم. تا درودی دیگر بدرود.