سلام و درود. امروز قرار است که با مطلبی درمورد پژوهش روی سیاهچاله ها در خدمت شما باشیم.

سیاهچاله ها ، که نور را به دام می اندازند و بافت فضا را پیچیده می کنند ، یکی از رمز و رازهای بزرگ علم به حساب می آیند. اما منجمان امیدوارند که یک تلسکوپ در آفریقا بتواند به باز کردن اسرار آنها کمک کند.

الی کسایی (Eli Kasai) یک ستاره شناس نوری در دانشگاه نامیبیا است و وی در حال کار بر روی یک پروژه برای ساخت یک تلسکوپ موج میلی متر در آفریقا است که این نخستین در نوع خود در آفریقا خواهد بود. کسایی گفت که این می تواند “حلقه ی مفقوده در بررسی سیاه چاله ها” باشد.

تلسکوپ موج میلی متر برای شناسایی امواج رادیویی از اشیاء در فضا طراحی شده است که طول موج های آنها در ناحیه یک میلی متر است. این امواج می توانند در ابرهای غبار بین سیاه چاله و زمین نفوذ کنند.

سیاهچاله ها در فضای بیرونی شکل می گیرند که ستارگان فرو می ریزند یا به خود فرو می روند و کشش گرانشی آنقدر قوی است که حتی نور نمی تواند از آن فرار کند. این امر باعث می شود آنها برای چشم انسان نامرئی شوند.

مشاهدات انجام شده با تلسکوپ بسیار بزرگ ESO (VLT) برای اولین بار نشان داده است که یک ستاره در مدار سیاهچاله فوق العاده در مرکز کهکشان راه شیری حرکت می کند همانطور که در تئوری نسبیت عام انیشتین پیش بینی شده است. مدار آن مانند یک گلابی شکل گرفته است و مانند بیضی نیست که طبق تئوری گرانش نیوتن پیش بینی شده است. این تأثیر ، معروف به پیشگویی شوارتزیلد ، پیش از این هرگز برای ستاره ای در اطراف سیاهچاله ی فوق العاده اندازه گیری نشده بود. تصور این دانشمند نشان از برتری مدار ستاره ستاره دارد ، و جلوه ای از آن برای تجسم آسان تر اغراق می شود.

سیاهچاله به زبان ساده!!! 


تصویرگری از یکی از دورترین اشیاء منظومه شمسی که هنوز مشاهده شده است ، 2018 VG18 – همچنین به عنوان “فاروت” شناخته می شود میتواند بوسیله ی یک تلسکوپ موج میلیمتری انجام شود.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ های تخصصی برای مطالعه آنها ، اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی شکل گیری جهان ما کشف کنند.

AMT بخشی از شبکه جهانی تلسکوپ ها به نام (Event Horizon telescope (EHT خواهد بود که از سال 2006 به دنبال سیاه چاله ها در نقاط دور دنیا است. هشت تلسکوپ موجود برای ساخت یک تلسکوپ غول پیکر به اندازه زمین تشکیل شده اند. و سال گذشته اولین تصویر از سیاه چاله را تهیه کرد.

این یک لحظه مهم برای نجوم در سراسر جهان بود زیرا اولین شواهد مستقیم را مبنی بر وجود سیاهچاله ها ارائه داد.

با پیوستن تلسکوپ های بیشتر به شبکه ، EHT قادر به گرفتن عکس هایی با کیفیت بهتر خواهد بود.

کسایی گفت: “در لحظه ای که تلسکوپ های موجود در شبکه با سیاه چاله روبرو نیستند ، باید منتظر بمانند تا زمین دوباره بچرخد.” “این محققان دانشمندان EHT بودند که پروژه AMT را آغاز کردند.”

نامبیا با داشتن آسمان های شفاف شب و رشته کوه های بلند ، یکی از بهترین مناطق جهان برای رصد کیهان است.

اولین تصویر واقعی از یک سیاهچاله که توسط تلسکوپ افق رویداد ثبت شده است.


این AMT که متشکل از یک تلسکوپ رادیویی تک قطعه 15 متری است ، در ارتفاع بیش از 2300 متر در کنار کوه گامسبرگ در جنوب نامیبیا قرار خواهد گرفت.

مایکل بکز ، همکار Kasai که در حال کار روی این پروژه است ، گفت: “اینجا کاملاً مسطح است. اینجا برای بر پا کردن چنین پروژه ای بسیار ایده آل است”


مبارزه با کرونا به کمک هوش مصنوعی!! آیا کرونا رفتنی است؟


هزینه این AMT در حدود 20 میلیون دلار تخمین زده شده است که شامل حمل قطعات رادیویی از شیلی ، مونتاژ و ساخت مرکز منبع تغذیه و داده در کوه گامزبرگ است.

حدود 25 درصد از این موارد تاکنون توسط دانشگاه نامیبیا ، دانشگاه رادبود در هلند ، رصدخانه جنوبی اروپا و دانشکده تحقیقاتی نجوم در هلند مطرح شده است.

تیم AMT در حال حاضر برای جمع آوری مبلغ باقیمانده با تلسکوپ که انتظار می رود مشاهدات را در سال 2024 آغاز کند ، در حال فعالیت است.

اخترفیزیکدانان آینده

دانشمندان نامیبیا پس از به پایان رسیدن پروژه، در مارس و آوریل با همکاری دانشگاه رادبو مشاهدات سیاه چاله ها را انجام می دهند. بقیه زمان مشاهده برای نامیبیا انجام خواهد شد تا تحقیقات خود را انجام دهد. کسایی معتقد است “تغییر دهنده بازی” برای نسل بعدی اخترفیزیکدانان کشور خواهد بود.

دانشگاه نامیبیا سالانه یک بورس تحصیلی را برای دکتری و دانشجوی کارشناسی ارشد برای تحصیل اخترفیزیک جهت کار برای پروژه AMT در نظر می گیرد.

Hiiko Katjaita، دانشجوی کارشناسی ارشد هنگام صحبت از نامیبیا، گفت: “من دوست دارم در ثبت اولین تصاویر ویدیویی سیاه چاله‌مان شرکت کنم.”

این پروژه همچنین با هدف دستیابی 150،000 کودک به مدرسه در نامیبیا از طریق یک برنامه سیاره ای سیار ، رصد خانه ای که در آن تصاویری از آسمان شب پیش بینی شده است فعالیت می کند.

کسایی گفت: “این سفر به کل کشور خواهد رفت که اساساً از مدرسه ای به مدرسه دیگر می رود و امیدوارم باعث ایجاد علاقه در کودکان به دنبال شغل در اخترفیزیک و تبدیل شدن به دانشمندان آینده نامیبیا” باشد.