درود. امروز قصد دارم مطلب نجوم درباره ی قمر دیموس ارائه بدهم. دیموس، کوچکترین قمر مریخ است. اما نکات جالب و عجیب زیادی دارد. در این مطلب، این موارد را بررسی کرده ایم که امیدواریم برای شما یوزفول! باشد. خب. این مطلب، یک مطلب نجوم می باشد. اگر شما طرفدار نجوم  هستید، دستخوش. امروز پستی در اینستاگرام دیدم که نوشته بود: اگر شما به کیهان و نجوم علاقمندید، به شما تبریک می گویم. زیرا شما یکی از افرادی هستید که توسط کیهان انتخاب شده است و برای همین به آن علاقه نشان می دهید.” اما مگر کیهان انتخاب می کند؟ بلی. پائولو کوئیلو در کتاب کیمیاگر می گوید:” اگر شما چیزی را با تمام وجود بخواهید، تمام کیهان دست به دست هم می دهد تا شما به آن چیز برسید.” خلاصه که با ما همراه باشید.


همچنین بخوانید: داستان تولد اورانوس و قمر هایش !!! راز های سیاره ی یخی بر ملا شد!!!


مریخ (مریخ با شکوه، پر گرد و غبار، مریخ پر رمز و راز) ممکن است روزی حتی جالب تر از چیزی که در حال حاضر است، شود. تحقیقات جدید شواهد بیشتری را نیز ارائه می دهد مبنی بر اینکه یک حلقه زائد روزی سیاره سرخ را احاطه می کند و دور آن می پیچد. درست مثل زحل.

قمر دیموس

سرنخ جدید در دیموس، قمر مریخ نهفته است که از دو قمرر دیگر کوچکتر است. قمر دیموس در حال چرخش دور مریخ است. اما نکته ی جالب این است که این قمر، دقیقا بالای خط استوای مریخ حرکت می کند. این می تواند نتیجه ی گرانش ناشی از حلقه ی سیاره باشد.


همچنین بخوانید: در نهایت راز گردش عجیب ونوس کشف شد !!!!


سیستم های حلقه در واقع در همه ی موارد غیر معمول نیستند. وقتی به سیستم های حلقه فکر می کنید، بدون شک ذهن شما به زحل می رود. اما باید بدانید که نیمی از سیارات موجود در منظومه شمسی دارای حلقه در اطراف خودهستند. زحل، اورانوس، نپتون و مشتریسیاراتی هستند که دور خود حلقه دارند. برای اینکه بهتر در ذهنتان بماند، می گویم که سیارات بیرونی منظومه ی شمسی در اطراف خود حلقه دارند. سیاره کوتوله Haumea و قنطورس های Chiron و Chariklo نیز دارای حلقه هایی هستند.

در سال 2017، دو محقق نظریه ای دادند مبنی بر این که مریخ نیز یک بار در گذشته حلقه ای داشته است (چنین نظری درمورد زمین نیز وجود دارد). آن ها شبیه سازی هایی درمورد قمر فوبوس، بزرگترین قمر مریخ انجام دادند و دریافتند که فوبوس می تواند پس از برخورد یک سیارک با مریخ شکل گرفته باشد. به این صورت که پس از برخورد سیارک با مریخ، سنگ و خاک های کنده شده بر اثر برخورد به فضا پرتاب شده اند. این سنگ ها و خاک ها حلقه ای را تشکیل می دهند و سپس در نقطه ای متراکم می شوند و قمر فوبوس را تشکیل می دهند.


همچنین بخوانید: اروپا، قمر مشتری. ماموریت جدید در راه است!!!


اکنون این تحقیق جدید، قمر دیموس را به برنامه اضافه کرده است. نتیجه این شد که یافته ها با مدل قبلی مطابقت دارد.

ستاره شناس ماتیا کوک از موسسه SETI گفت: “این که مدار قمر دیموس دقیقاً بالای خط استوای مریخ قرار ندارد، مهم نبوده است و هیچ کس اهمیتی برای تلاش برای توضیح آن ندارد. اما هنگامی که ما یک ایده جدید بزرگ داشتیم و با یک دید جدید به آن نگاه می کردیم، شیب مداری قمر دیموس راز بزرگ خود را فاش کرد و ما چی بردیم که بلی. دیموس تقریبا بالای خط استوا حرکت می کند.”

شیب مداری دیموس زیاد نیست. فقط 1.8 درجه از خط استوا مریخ زاویه دارد. گذشته از آن، مدار آن کاملاً عادی است. هر 30 ساعت یکبار به دور مریخ می پرخد. این چیز پیچیده ای نیست و برای همین پیش از این تحقیق، کسی به آن توجه نمی کرد.

اما چیزی که پیچیده است در مورد فوبوس اتفاق می افتد. بسیار نزدیک به مریخ است و در مدار 7 ساعت و 39 دقیقه قرار دارد و با 1.8 سانتی متر در سال به مریخ نزدیک تر می شود. طی 100 میلیون سال، انتظار می رود که فوبوس به مرز روشه برسد، مسافتی از مریخ که نیروهای جزر و مدی این سیاره قمر را از هم جدا می کند و آن را تکه تکه می کند. بسیاری از خرابی های حاصل از برخورد می توانند حلقه ای را تشکیل دهند که بعد ها مثل باران، روی مریخ بیفتند. اما برخی از آن می توانند دوباره به یک فوبوس کوچک تر و جدید تر که دوباره به بیرون رانده می شود تبدیل شوند.


همچنین بخوانید: تصاویر جالب از سطح مریخ!!! 


این اتفاق، طبق تحقیقات سال 2017 می توانست در گذشته چندین بار اتفاق بیفتد. اینجاست که دیموس وارد می شود.

با استفاده از شبیه سازی های عددی ، کوک و تیمش تلاش کردند تا مدل هایی ارائه دهند که چگونه چنین پروتو-فوبیای بیرونی می تواند بر تمایل مداری دیموس تأثیر بگذارد. آن ها به یک پروتوفوبوس رسیدند که جرم آن 20 برابر جرم فعلی فوبوس است که می توانست به یک رزونانس مداری 1: 3 (سه به یک) با دیموس در فاصله 3.3 شعاع مریخ وارد شود که مدار دومی را به سمت شیب خفیف سوق می دهد.

این مدار منظم مدار دیموس را که امروزه می بینیم ایجاد کرد و به آن شکل داد که پس از آن برای میلیاردها سال نسبتاً بدون تغییر باقی ماند.


همچنین بخوانید: خبر خوش برای ماه دوستان ! نقشه ی جغرافیایی ماه آماده ی دیدن است !


کوک گفت:” این امر باید پس از بمباران سنگین اخیر سیارک ها در حدود 3.9 میلیارد سال پیش، که احتمالاً دیموس را نابود می کرد اتفاق می افتاد. پس از آن، این قمر مجدداً مونتاژ می شد. اما با تمایل(مایل بودن) صفر درجه (یا نزدیک به صفر). اما همچنین نمی تواند خیلی زیاد بعد از آن اتفاق بیفتد. زیرا رزونانس پروتو-فوبوس-دیموس در ابتدا به تمایل کم نیاز دارد.”

تخریب احتمالی و اصلاح در شیب کم دیموس همچنین بدان معنی است که بمباران سیارک بعید است که باعث اختلال در مدار قمر شود.

کوک به ScienceAlert گفت: “هنگامی که حلقه از بین رفت، قمر نیز به دلیل جزر و مد مریخ (دقیقاً مانند فوبوس) شروع به سقوط کرد. هنگامی که خیلی نزدیک به مریخ بود، نیروهای جزر و مد آن را به یک حلقه جدید می کشیدند و چرخه احتمالاً دو بار تکرار می شود تا به فوبوسی که می بینیم برسیم.”

این بدان معناست که فوبوس فعلی احتمالاً حدود 200 میلیون سال پیش شکل گرفته است. این چیزی است که دانشمندان می توانند از آن برای آزمایش این تئوری استفاده کنند.


همچنین بخوانید: سیاره های جدید منظومه شمسی. شجره نامه ی منظومه ی ما هر روز بزرگتر از دیروز! 


آژانس فضایی ژاپن، JAXA، قصد دارد یک کاوشگر را تا سال 2024 به قمر فوبوس ارسال کند. این کاوشگر نمونه های سطحی را جمع آوری کرده و آنها را به زمین می آورد.

سپس این نمونه های سطح می توانند برای تخمین سن سطح قمر فوبوس به ما کمک کنند.