قوی ترین کامپیوتر کوانتومی ساخته بشر!!!

بر اساس گفته های هانی‌ول / Honeywell قوی ترین کامپیوتر کوانتومی تجاری در نیمه ی سال 2020 رونمایی خواهد شد! قوی ترین کامپیوتر کوانتومی ساخته دست بشر نسخه ی خیلی از کامپیوتر های قدیمی را می پیچد!

با ما در این گزارش همراه باشید تا از جزییات این کامپیوترها بیشتر بدانید!!!

این کمپانی دانش بنیان آمریکایی تولید کننده تجهیزات علمی و تجاری گفته که این کامپیوتر ها بر اساس کارکرد یون های به دام افتاده ساخته می شود و از این نظر با بسیاری از از توسعه دهندگان تکنولوژیکی مانند گوگل و IBM متفاوت هستند!

جزییان نمونه های کوچک تر این کامپیوتر ها که با نسخه های 16 کوانتومی رونمایی می شوند توسط هانی ول اعلام شده! البته این رقم برای کامپیوتر های کوچکتر ممکن است تا 64 هم بالا برود!



بیت های کوانتومی

نیاز اساسی برای محاسبات کوانتومی یک سری از بیت های کوانتوم است که اطلاعات کوانتومی را پردازش می کند! در واقع کامپیوتر های کوانتومی می توانند پردازش های لازم را بسیار سریع تر از کامپیوتر های معمولی انجام دهند!

قوی ترین کامپیوتر کوانتومی

البته تولید بیت های کوانتوم / qubits بسیار سخت است! این بیت ها بسیار شکننده هستند بنابراین ایجاد رایانه های کوانتومی عملا یک چالش مهم علمی و فناوری است.

برخی از متخصصان از معیار کوانتوم برای توانایی یک کامپیوتر در برابر کامپیوتر های دیگر استفاده میکنند!

این ویژگی که برای اولین بار توسط IBM اختراع شد به تعداد بیت ها ، میزان اتصال بیت ها به یکدیگر و البته ماندگاری بیت ها بستگی دارد! تا به حال IBM سیستمی ساخته که کوانتومی با ارزش 32 دارد! اما هانی ول ادعا کرده که خیلی بهتر از اینها عمل می کند!

تا به حال تمام کامپیوتر های کوانتومی از مدار های ابررسانا استفاده می کردند! اولین کامپیوتر های کوانتومی که توسط یون های به دام افتاده ایجاد شدند حاصل کار دیوید واین لند و کریس مونرو در سال 1995 است!

امروزه سیستم هایی که با مدار های ابررسانا کار میکنند به مشکل برخورده اند! سیستم های یونی جای آنها را گرفته و این سیستم های قدیمی را با تمام مزازایش کنار گذاشته اند! سوال این جاست

آیا واقعا دوره ی سیستم مدار های ابر رسانا تمام شده است؟

در این سیستم ها از حافظه ی جامد مانند رم استفاده می شد! مونرو خودش روزی طرفدار این سیستم ها بود اما العان به کلی نقضش کرده و می گوید که این سیستم ها قابلیت بروز رسانی و افزایش کاربری ندارند!

روزگاری از آنها استفاده می شد چرا که به راحتی قابل ساخت بودند! یک شرکت سازنده با اندکی آموزش به کارگران می توانست بسیاری از این سیستم ها را تولید کند! اما حالا با وجود چیپ های مدرن کامپیوتر های کوانتومی جایی برای این سیستم های قدیمی نیست!!!

نواقص کامپیوتر های کوانتومی

البته این کامپیوتر ها نقص هایی هم دارند! برای مثال خیلی مورد تاثیر اشعه ها هستند! تولید کنندگان هم از این نظر با چالش های بسیاری رو به رو هستند!

این چالش ها برای این است که چیپ هایی بدون نقص تولید شود! هانی ول اعلام کرده که در این کامپیوترهای کوانتومی جدید مشکلات برطرف شده و بیت هایی استفاده شده است که ماندگاری بالاتری دارند!

در این کامپیوتر ها از یون های ایتریوم 171 و باریم 131 در ساخت بیت ها استفاده شده است!  او گفته هر کمپانی ادعایی دارد و ویژگی خوبی به سیستمی اضافه کرده!

اما کامپیوتر تولیدی آنها تمام ویژگی های خوب را با هم دارد! ارتقا دادن این کامپیوتر ها در آینده کار دشواری است! اما از آنجا که این کمپانی همیشه به دنبال بهترین هاست از پس اینکار هم بر میاید!!!