امروز قصد داریم به برخی از سؤالات شما، درباره لیزر موهای زائد بدن، جواب بدیم؛ پس همراه ما باشید تا پاسخ سؤال‌هایتان را بیابید.

سؤال اول: آیا باید موهای زائد بدنمان را لیزر کنیم؟

اگر شما از تیغ و موم خسته شده‌اید، بهترین گزینه لیزر موهای زائد است. می‌توانید برای توضیحات کامل با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا کاملاً متوجه شوید که چه کسانی باید از لیزر استفاده بکنند.

در ادامه بخوانید »عوارض و خطرات لیزر موهای زائد را بدانید! 

سؤال دوم: از IPL استفاده کنیم یا لیزر؟

چندین روش برای از بین بردن موهای زائد، وجود دارد. لیزرها انرژی را به‌صورت موج، تولید می‌کنند و این موج با اثر بر روی رنگ‌دانه‌ها و فولیکول مو، باعث از بین رفتن موهای زائد می‌شود. در IPL که مخفف Intense Pulsed Light است، دستگاه IPL، طیف وسیعی از نور را، تولید می‌کند و بخش عمده این نورها نیز به هدر می‌روند و برخی دیگر از این نورها با اثر بر روی فولیکول مو، باعث از بین رفتن موهای زائد می‌شوند. IPL در از بین بردن چین‌وچروک پوست، آفتاب‌سوختگی و آکنه نقش دارد ولی قدرت آن در مقایسه با لیزر بسیار کمتر است.

سؤال سوم: آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

لیزر موهای زائد بدن، بدون درد نیست ولی به آن دردناکی هم که فکر می‌کنید، نیست. درواقع این درد کاملاً قابل‌تحمل است.

اغلب افراد تا دو ساعت بعد از لیزر کردن موهای زائد، احساس گرما، خارش و قرمزی در پوست‌شان می‌کنند. البته برخی از کلینیک‌ها، برای حل این مشکل از دستگاه‌های خنک‌کننده‌ی پوست استفاده می‌کنند. این عوارض کوتاه‌مدت بوده و سریع حل می‌شود.


همچنین بخوانید:

بهترین ماسک های صورت برای مراقبت از پوست در قرنطینه

3 دستور تهیه ماسک صورت برای پوست‌های خشک و پوسته پوسته

ماسک تخم مرغ: طرز تهیه ماسک تخم مرغ برای تغذیه و تقویت موها


سؤال چهارم: آیا لیزر باعث حساسیت در پوست‌های حساس می‌شود؟

تشخیص این موضوع بر عهده‌ی متخصصین پوست و مو است. متخصصان پوست و مو، با بررسی سوابق بیماری‌های پوستی و پرسیدن سؤالاتی، می‌توانند به‌طور کامل این مورد را، تشخیص بدهند که آیا پوست شما نسبت به لیزر حساس است یا نه. واکنش غیرمعمول پوست نسبت به لیزر، باعث زخم در نواحی لیزر شده می‌شود.

سؤال پنجم: آیا در روز لیزر کردن، از کرم‌های مراقبت پوست استفاده کنیم؟

توصیه می‌شود که این کار را، انجام ندهید. چون ممکن است مواد تشکیل‌دهنده این لوسیون‌ها و کرم‌های مراقبتی با لیزر واکنش بدهند و باعث تغییر رنگ پوست شوند. بهتر است چند روز قبل از نشانه‌ها و کرم‌های مراقبتی استفاده نکنید.

سؤال ششم: آیا باپوست برنزه و آفتاب‌سوخته را می‌توان لیزر کرد؟

اگر تصمیم دارید که پوستتان را برنزه کنید، بهتر است این کار را به بعد از لیزر کردن موهای زائد موکول کنید. متخصصین پوست و مو توصیه می‌کنند افرادی که قصد دارند از لیزر استفاده کنند، بهتر است در معرض نور مستقیم خورشید، نباشند. شواهد نشان داده که برنزه کردن پوست، تأثیر منفی در میزان کارایی لیزر دارد.

لیزر موهای زائد

سؤال هفتم: آیا باید مصرف داروهایمان را متوقف کنیم؟

الزامی نیاز به این کار نیست؛ اما اگر از داروهای خاص، مثل ایزوترتینوین استفاده می‌کنید. حتماً آن را یک هفته قبل از لیزر کردن، کنار بگذارید. می‌توانید لیست داروهای مصرفی‌تان را به دکتر متخصص پوست و مو بگویید تا شمارا در این زمینه به‌صورت کامل، راهنمایی کند.

سؤال هشتم: لیزر موهای زائد چقدر طول می‌کشد؟

مدت‌زمان لیزر، به میزانی موهای زائد بدنتان بستگی دارد. البته عواملی مثل قدرت دستگاه مورداستفاده نیز مؤثر است. به‌طورکلی نمی‌توان زمان دقیق را گفت؛ ولی شما برای هر جلسه زمانی بین یک تا دو ساعت، در نظر بگیرید.


همچنین بخوانید:

هر آنچه که باید درباره تاثیر هورمون‌ها بر پوست بدانید!

ماسک های خانگی برای کوچک کردن منافذ پوست و داشتن پوستی صاف 

8 درمان خانگی جوش که بسیار آسان و فوق العاده موثر هستند!


سؤال نهم: چند بار باید لیزر انجام بدهیم؟

لیزر کردن موهای زائد، راهکار دائمی نیست. فقط باعث کاهش سرعت رشد مو می‌شود و سرعت رشد موها، به عواملی مثل هورمون‌ها بستگی دارد. اگر این هورمون‌ها باعث تحریک بیشتر مو شوند؛ تأثیر لیزر کمتر می‌شود. پس برای گرفتن یک نتیجه دلخواه و خوب، حتماً باید چند جلسه برای لیزر موهای زائد بروید.

سؤال دهم: آیا بعد از لیزر کردن موهای زائد، باید استراحت کامل داشته باشیم؟

بعد از لیزر کردن موهای زائد، نیازی به استراحت کامل نیست؛ اما بهتر است تا دو روز از انجام دادن فعالیت‌های بدنی مثل ورزش‌های روزانه، خودداری کنید. لباس‌های چسبان نپوشید؛ چون باعث تحریک پوستتان می‌شود. در ضمن از سونا و آب گرم نیز دوری‌کنید و به توصیه‌های پزشکتان عمل کنید. نکته دیگر این است که پوستتان را نمالید؛ چون باعث به وجود آمدن تاول و زخم‌های کوچک می‌شود.

امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید.