خالق انیمه بل ادعا می‌کند که سازندگان انیمه، از جمله هایائو میازاکی، با شخصیت های مونث مشکل دارند!

مامورو هوسودا کارگردان انیمه Belle و انیمه هایی مثل: دختری که در زمان پرید، میرای (یکی از انیمه های راه‌یافته به اسکار)، فرزندان گرگ و … انتقادی به عملکرد سازندگان انیمه، در رسم شخصیت های مونث داشته است؛ که البته این انتقاد، شامل هایائو میازاکی بزرگ، کارگردان برنده اسکار، هم می شود.

انیمه جدید Belle بل، در جشنواره کن، موفق به جلب توجه و تحسین بسیاری شده است. همچنین تشویق چهارده دقیقه ای که این انیمه دریافت کرد، توانست سر و صدای زیادی را به پا کند. حالا کارگردان معروف این انیمه، مامورو هوسودا، می گوید: «فقط کافی است شما نگاهی به انیمه های ژاپنی بیندازید تا ببینید که زنان چقدر در جامعه ژاپن دست کم گرفته می شود و کسی آنها را جدی نمی گیرد. شکلی که آنها در – برخی – انیمه ها نمایش داده می شوند، من را آزار می دهد. تصویری که از آنها ارائه می شود، اصلا شبیه خود واقعی آنها نیست!»

صحبت های مامورو هوسودا کارگردان انیمه Belle راجع به هایائو میازاکی

با وجود اینکه او در ادامه حرف هایش، به شکل مستقیم به هایائو میازاکی اشاره نکرد، اما AFP و بقیه، این حرف او را به میازاکی نسبت دادند: « یک اسطوره انیمیشن سازی از زنان و دختران جوان “ایده آل” به عنوان پروتاگونیست داستان استفاده می کند، چون به عنوان یک مرد اعتماد به نفس ندارد.»


مطلب مرتبط: معرفی آثار هایائو میازاکی ؛ کسی که به ما آموخت چقدر زود چیزهای مهم را فراموش می‌کنیم!


او که می خواهد دخترها در داستان هایش، از شر اجبار قانون “مثل بقیه بودن” راحت باشند، گفت: «مقدس نشان دادن زن ها واقعا من را اذیت می کند. من نمی خواهم بخشی از اینکار باشم.» او می خواهد در فیلم هایش، خوبی و بدی را در مردم نشان دهد.

مامورو هوسودا، قبلا سابقه کار در استودیو جیبلی را داشته است. بعد از ساخت فیلم دیجیمون، به نظر می رسید که او جانشین میازاکی در جیبلی باشد؛ همچنین مسئولیت ساخت انیمه قلعه متحرک هاول بر عهده او گذاشته شد. با این وجود، جیبلی مسئولیت این پروژه را از او گرفت و به میازاکی سپرد. فیلم بعدی که او ساخت، یعنی “وان پیس: بارون اوماتسوری” به عنوان یک انتقاد نامحسوس به جیبلی تفسیر می شود.

درباره انیمه بل

انیمه Belle بل، داستان دختری است که عاشق یک دیو مرموز می شود. همانطور که تاکنون حدس زده اید، برای ساخت این انیمه از داستان های کلاسیک، به ویژه داستان “دیو و دلبر” الهام گرفته شده است. هرچند تفاوت هایی در فضا وجود دارند و همچنین، هوسودا به ما قول یک پیچش داستانی فمینیستی را می دهد. «دلبر – در داستان اصلی – فقط خوشگل است؛ اما من می خواستم او را در داستان، مثل دیو، ثروتمند و پیچیده نشان دهم.»

انیمه بل، در حال حاضر با عنوان “اژدها و شاهزاده کک مکی” در سینماهای ژاپن اکران می شود. همچنین تائید شده در زمستان بعدی، این انیمه در آمریکای شمالی در سینماها پخش می شود. به هر حال، هیچ کدام از اینها فرقی به حال ما ندارد و ما طبق معمول باید مدت های طولانی صبر کنیم!

در ادامه بخوانید:

معرفی آثار ماکوتو شینکای ؛ کسی که به ما آموخت زندگی چقدر زیباست!

فیلم قهرمان اصغر فرهادی؛ بازگشتی قدرتمند به جشنواره کن