از پروژه های اکتشافی ناسا چه میدانید؟ ماموریت های جدیدی در دست اجراست!!!!

از ماموریت جدید ناسا به اورانوس چه می دانید؟ آیا میدانید ناسا برای اورانوس چه در سر دارد؟ اگر مایلید با ما در ماموریت جدید ناسا به اورانوس همراه باشید!!!

جالب است بدانید که امسال ناسا به هر یک از 4 تیمش مبلغ 3 میلیون دلار پرداخت کرده تا رویاهای اکتشافی اش را بیش از پیش به واقعیت تبدیل کند.

دو تیم از 4 تیم ناسا تحقیقاتشان را بر روی اورانوس متمرکز کرده اند. تیم سوم بر روی یکی از قمر های مشتری به نام لو کار میکند و آخرین تیم بر روی قمر نپتون، تریتون، کار میکند.



هدف از این ماموریت ها چیست؟ 

مدیر اجرایی بخش تحقیقاتی و نایب رییس ناسا، توماس زورباچن، در گزارشی که در مجلات علمی منتشر شده گفته است:« این ماموریت ها پتانسیل کافی برای افزایش دانش ما در مورد کهکشان راه شیری را دارند.

به واسطه چنین ماموریت هایی ما میتوانیم به دانش کافی در مورد برخی از فعال ترین و پیچیده ترین سیاره های این عالم دست پیدا کنیم. تحقیقات در مورد هر یک از این سیاره ها به ما کمک میکند چگونگی پیدایش این سیاره ها و سایر کره ها را بفهمیم».

این چهار تیم در واقع فینالیست های دور بعد کلاس های اکتشافی ناسا هستند. کلاس های اکتشافی ناسا در واقع ماموریت های کوچکی هستند که برای محققان در نظر گرفته شده است.

هر کدام از این پروژه ها در حدود 450 میلیون دلار برای ناسا آب خورده و هدف از این ماموریت ها کامل کردن ماموریت های بزرگتر اکتشافی در مورد منظومه شمسی است.

«ماموریت های جدید مرزی» و «ماموریت پرچمداری اکتشاف در منظومه شمسی» نام دو مورد از این ماموریت های کوچک اکتشافی است.

هر چهار ماموریت وارد فاز اجرا می شوند؟

از میان این چهار تیمی که در حال حاضر توسط ناسا انتخاب شده است تنها دو تیم از لحاظ مالی کاملا ساپورت میشوند. 3 میلیون دلاری که در حال حاضر به این 4 تیم اختصاص داده شده است صرف برنامه ریزی برای ماموریت و  امکانات لازم مربوط به ماموریت میشود.

این مبلغ تنها برای 9 ماه کارکرد این تیم در نظر گرفته شده است. در نهایت هر کدام از این تیم ها گزارشات تحقیقات خود را به ناسا ارائه خواهد کرد و مشخص خواهد شد که کدام دو تیم از ساپورت مالی کامل برای ادامه ماموریت برخوردار خواهد بود.



در این گزارش به هر کدام از این چهار ماموریت قسمتی اختصاص داده شده است.

وریتاس

وریتاس در واقع مخفف سری کلمه های کلیدی است که در این ماموریت از اهمیت بالایی برخوردارند. این کلمه ها شامل گسیلندگی اورانوس، دانش امواج رادیویی، تداخل سنجی رادار در روزنه مصنوعی، مکان نگاری و طیف بینی هستند.

تمرکز اصلی این تحقیقات بر روی نقشه برداری از سطح اورانوس خواهد بود. در نهایت به این موضوع توجه خواهد شد که چرا و چگونه این سیاره تا این حد با زمین متفاوت است!

داوینچی

نام این ماموریت هم مخفف کلماتی است که تمرکز خاصی بر آنها وجود دارد. این کلمات شامل غلظت اتمسفر اورانوس، بررسی گازهای نجیب، شیمی و عکس برداری است. همان طور که مشخص است این تحقیقات هم بر روی اورانوس انجام می شود.

لووُ

نام این ماموریت هم مخففی از سه کلمه ی «لو» ، «والکینو» و « آبزرور» است ؛ به این معنی که سفینه ی پژوهشگری به نام «لو والکینو» از «لو» ، قمر مشتری، یکی از آتشفشانی ترین کره های این منظومه دیدن خواهد کرد.

این ماموریت به میزان تحریک پذیری آتشفشان های لو نگاهی دقیق خواهد داشت و ساختار این قمر را با دقت بیشتری بررسی خواهد کرد.

تریدنت

تنها ماموریتی که در این میان نام مخففی ندارد تریدنت است. تریدنت نام سفینه ای است که از تریتون ، یکی از قمر های نپتون، دیدن خواهد کرد.

سفینه در حال گردش به دور این قمر ، از سطح آن نقشه برداری میکند. علاوه بر این بررسی خواهد شد که آیا واقعا این کره ساختار زیر بنایی اقیانوسی دارد یا خیر؟ !



در حال حاضر ناسا چه ماموریت هایی دارد؟

ماموریت هایی که در امروزه در حال اجرا هستند شامل « پژوهشگر مریخی» و « اکتشاف گردشگر لونار» می شود. گزارش ها حاکی از آنند که این پروژه ها در همکاری با هم هستند.

در حالیکه لونار از سال 2009 در مدار ماه در گردش است، و هم چنان اطلاعات حیاتی از این سیاره در اختیارمان قرار می دهد، پژوهشگر مریخی سال گذشته دچار مشکلاتی شد. دماسنجی که قرار بود دمای این کره را اندازه گیری کند ناگهان بلند شد و از دسترس خارج شد.

دو مورد ماموریت دیگر در سال 2017 انتخاب شدند. این دو ماموریت تا چند سال آینده وارد فاز اجرا خواهند شد. «لوسی» در سال 2021 به فضا پرتاپ خواهد شد و 7 سیارک را بررسی خواهد کرد. «سایکی» هم در سال 2023 پرتاپ خواهد شد و یک سیارک فلزی حجیم رابررسی خواهد کرد.

تصمیم نهایی مبنی بر اینکه کدام یک از 4 پروژه انتخابی برای اجرا انتخاب خواهند شد تا سال آینده مشخص می شود. تا آن موقع شکیبا باشید….