دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند ماندگاری ویروس کرونا در بدن را با تولید داروهای جدید کاهش دهند.

 علائمی مثل تب، سرفه و تنگی نفس، هشداری برای شروع بیماری کرونا هستند. این علائم در اغلب مبتلایان مشاهده‌شده است و گاهی در برخی افراد، این علائم اولیه متفاوت بوده است مثلاً در این افراد علائمی مانند اسهال شدید، از دست دادن حس بویایی و گلودرد مشاهده‌شده است.

اما مسئله‌ای که وجود دارد مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا در بدن است. در برخی از بهبودیافتگان تا چندین ماه علائمی مثل سردردهای شدید و خستگی‌های زیاد مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که برخی از آن‌ها گفتند که وقتی در این شرایط، قرار می‌گیرند حس می‌کنند که به‌تازگی با یک کامیون تصادف کرده‌اند.

دانشمندان نیز در تلاش هستند، تا علت وجود این علائم را در برخی از بهبودیافتگان را بیابند. یکی از احتمالات ممکن، تأثیر بقایای ویروس‌های از بین رفته باقی‌مانده است که به این حالت پایداری ویروسی گفته می‌شود.

میزان زمان این پایداری، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشمندان و پژوهشگران است البته نتایج جالبی به‌دست‌آمده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند، که میزان این زمان از آن از شخصی به شخص دیگر و حتی از بافتی به بافت دیگر، متفاوت است و این پایداری باعث می‌شود که آزمایش دوم بعد از بهبودی، مثبت کاذب اعلام شود. دست‌یابی به زمان پایداری، این امکان را فراهم میکند که زمان قرنطینه و مدت احتمالی خطر گسترش دوباره عفونت، در بدن فرد مشخص شود.


همچنین بخوانید:

آیا بعد از بهبودی، احتمال ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد؟

ازبین رفتن حس بویایی نشانه‌ی کرونای خفیف است!


ماری رابل، دانشمند و ویروس‌شناس گفت که ازلحاظ ویروس‌شناسی، پایداری کلمه‌ای بسیار پیچیده است یکی از دلایل این پیچیدگی تفاوت آن در افراد مختلف و بافت‌های مختلف است.

به‌عنوان‌مثال در خانواده‌های ویروسی RNA مثل هپاتیت C ، عفونت‌های ثانویه می‌توانند حتی بعد از چندین سال از عفونت اولیه واصلی،باعث بیماری‌های کبدی و سرطان کبد شوند. در اغلب موارد وقتی پایداری یک ویروس زیاد باشد؛ عوارض آن طولانی‌مدت خواهد بود گرچه هنوز هیچ شواهدی دراین‌باره در مورد کووید ۱۹ وجود ندارد اما باید تحقیقات لازم دراین‌باره انجام شود.

انواع پایداری ویروسی

دانشمندان پایداری را در ویروس‌های مختلف، به سه دسته تقسیم کرده‌اند:

  • عفونت‌های حاد ویروسی مثل نورو ویروس معده که به‌سرعت علائمش طاهر و فرد به بیمار بعد از چند روز بهبود می‌یابد پایداری در ویروس مشاهده نمی‌شود.
  • ویروس‌های کوچک مثل ویروس واریسلا زوستر که در ابتدا باعث آبله‌مرغان و سپس برای بقیه عمر در نورون‌های عصبی پنهان می‌شوند.
  • برخی دیگر مثل پلیو ویروس که حاد هستند و پایداری نیز دارند ولی به علت استفاده از واکسن این پایداری از بین می‌رود.

اغلب پزشکان برای آزمایش کرونا از روش واکنش زنجیرهای پلیمراز استفاده می‌کنند، در این روش که قطعات ژنتیکی در بازدم افراد، مدفوع یا ادرار و سایر ترشحات نمونه‌برداری می‌شود مشکلی که این آزمایش دارد این است که نمی‌تواند تفاوتی بین ویروس‌های فعال و بقایای ویروس‌های از بین رفته قائل شود.

ماندگاری ویروس کرونا در بدن


همچنین بخوانید:

علائم گوارشی کرونا جدی تر از چیزی هستند که تصور می کنید! 

نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در باشگاه!


تحقیقات جهانی بر روی کرونا

تحقیقات بر روی کرونا، بسیار دشوار است؛ زیرا دانشمندان باید ویروس را وارد محیط آزمایشگاهی کنند و همچنین نمونه‌های انسانی باید از ارگان‌هایی تهیه شود که ویروس فعال، در آنجا حضورداشته باشد در مورد آزمایشگاه‌ها نیز باید محیط تحقیقاتی، کاملاً استاندارد باشد تا جان محققان و پژوهشگران حفظ شود.

در تحقیقات جدید،دانشمندان توانسته اند به سرنخ‌هایی درباره میزان پایداری ویروس دست یابند. یک تحقیق در آلمان، نشان داده است که تا ۸ روز بعد از بهبودی،پایداری ویروسی مشاهده می‌شود در این افراد بخشی از RNA ویروس می‌تواند باعث ایجاد دوباره عفونت شود. برخی بررسی‌ها نیز نشان داده‌اند که تا ۳۰ روز بعد از بهبودی نیز می‌توان پایداری ویروس را مشاهده کرد. این مشاهدات تائید کننده نظرات قبلی، یعنی تفاوت بین میزان پایداری ویروس در هر فرد است.

معمولاً وقتی شخصی بهبود می‌یابد؛ سیستم دفاعی بدن تمامی سلول‌هایی که قبلاً آلوده‌شده‌اند را وارد چرخه مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی می‌کند تا بدن به‌صورت کامل از ویروس پاک شود اما وقتی ویروس‌ها برخی سلول‌ها مثل نورون را آلوده می‌کنند که این سلول‌ها قابلیت تولید دوباره در بدن را، ندارند بدن نمی‌تواند این سلول‌ها را وارد چرخه مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی کند، این یعنی شما از ژنوم ویروس خلاص نخواهید شد و ممکن است ویروس، برای مدت طولانی در بافت‌های بدن پنهان شود.


همچنین بخوانید:

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا هنگام مسافرت چه کار کنیم؟؟؟

ماندگاری کرونا روی لباس ها چقدر است؟


درواقع پایداری ویروس در سلامتی ما، تأثیر زیادی دارد.

دانشمندان احتمال می‌دهند که اگر این RNA ها باعث تولید پروتئین‌ها،در سطح کم شود؛ سیستم ایمنی نسبت به این پروتئین‌ها واکنش نشان می‌دهد و سطح دفاعی خود را در برابر کرونا افزایش می‌دهد و بدین ترتیب این اتفاق باعث می‌شود که شما دوباره به کرونا مبتلا نشوید.

این مورد حتی درباره عفونت‌هایی مثل سرخک نیز صادق است البته نورون‌ها هدف اصلی نیستند بلکه ابزار هستند.

برخی از دانشمندان و پژوهشگران معتقدند که با پایداری ویروسی می‌توان ایمنی مادام‌العمر در برابر سرخک، را توضیح داد البته مثبت یا منفی بودن عوارض پایداری ویروسی، بستگی به میزان اثر آن و واکنش سیستم ایمنی بدن افراد دارد.