با لباس های کرونایی مان چه کنیم؟

از ماندگاری کرونا روی لباس ها خبر دارید؟ این روزها که کرونا هوا را هم آلوده کرده، چقدر حواستان به لباس هایتان هست؟ آیا میدانید ماندگاری کرونا روی لباس ها تا چند ساعت است؟

این مسئله بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشی است. پس، با من و وارونه همراه باشید. تا اطلاعات کاملی در مورد ماندگاری کرونا روی لباس ها در اختیارتان بگذاریم.


5 علامت پوستی کرونا ؛ اگر این علائم پوستی را دیدید نترسید! 

مت گالا 2020 هم قربانی کرونا شد! بهترین استایل های این مراسم را ببینید!


لباس های کرونایی ما چه نقشی در انتقال کرونا دارند؟

 با در نظر داشتن اینکه همه ی ما بیرون از منزل لباس می پوشیم و لباس ها در معرض مستقیم تماس با سطوح هستند، می توان به این نتیجه رسید که شاید لباس هم عاملی برای انتقال کرونا باشد.

لباس های ما، بدنمان را در تماس با هر چیز خارجی حفظ می کنند اما خودشان درمعرض مستقیم هوا و سطوح آلوده هستند. پس چه باید کرد؟ پاسخ دادن به این سوال آن چنان که به نظر می آید ساده نیست.

اگر صحبت از ماندگاری سارس کووید 2 باشد میتوانیم به تحقیقات منتشر شده در مجله ی بریتانیایی پزشکی رجوع کنیم. بر اساس نتایج تحقیقات این گروه دقیقا مشخص شد که ویروس سارس در هوا و بر روی سطوح تا چند ساعت ماندگاری دارد.

 بر همین اساس سارس در هوا تا 3 ساعت، بر سطوح مسی تا 4 ساعت، بر روی کاغذ تا 24 ساعت و بر روی سطوح پلاستیکی و فلزی تا 3 روز ماندگاری دارد.

 حتما متوجه شده اید جنس بیشتر لباس هایی که ما میپوشیم در این لیست وجود ندارد.

مگر اینکه از آن دسته آدم هایی باشید که زره های مسی می پوشند!

پس کدام یک از این موارد بیشتر برای دوخت لباس مورد استفاده است؟ مشخص است. مقوا. چون فیبر دارد و رطوبت را به خودش جذب میکند.

از قضا ویروس داستان ما هم عاشق رطوبت است. و با وجود رطوبت بیشتر زنده می ماند. بدون رطوبت هم که مشخص است. میمیرد. پس آیا ما باید به این نتیجه برسیم که ویروس تا 24 ساعت بر لباس های ما زنده می ماند؟ جواب، بله است.

در ضمن به خاطر داشته باشید که تمام قسمت های لباس ما از جنس فیبر نیستند. پلاستیک و فلز هم گاها در لباس ها پیدا می شود. مثلا در دکمه ها و زیپ لباس هایمان.

 تازه، اگر لباس هایتان جیب های پلاستیکی بزرگ داشته باشند که اوضاع از این هم بدتر می شود. چرا که ویروس بر سطوح پلاستیکی عمر طولانی تری دارد.

حالا این سوال به ذهن بعضی ها خطور میکند که اگر لباس خیس شود و تا مدتی خیس بماند چه اتفاقی می افتد؟

شاید باران ببارد، یا عرق کنید. شاید هم به خاطر خریدن لباسهایی به جیب های بزرگ پلاستیکی، که اتفاقا این روزها خیلی مدند، گریه کرده باشید.

ماندگاری کرونا روی لباس ها

 اگر لباس ها به سرعت خشک نشوند ممکن است باعث شوند ویروس جان تازه ای بگیرد؟ و عمرش بیشتر شود؟

محققان نه در مورد کووید 19 و نه در مورد ماندگاری اش بر سطوح اطلاعات کافی ندارند. هر چه میدانند و به ما گفته اند در مورد سارس، کووید 2 است. در مواجهه با ناشناخته ها، احتیاط شرط عقل است. پس تمام تلاشتان را بکنید که در معرض ویروس نباشید.

 به یاد داشته باشید اگر چند روز در خانه مانده باشید لباس های بیرونتان پاکه پاک هستند. حتی اگر بیرون هم رفته باشید اگر فاصله ی اجتماعی را رعایت کنید احتمال اینکه لباسهایتان آلوده شوند خیلی کم است.

آلودگی به ویروس زمانی اتفاق می افتد که فردی آلوده یا سطحی آلوده با لباستان برخورد داشته باشد.

سرفه، عطسه، و بدن فرد آلوده می تواند لباستان را آلوده کند. کادر درمان هم جزو آدم هایی هستند که از نزدیکی خودشان و لباسشان هم نباید رد بشوید.

اگر فکر میکنید لباس هایتان آلوده شده، در اولین فرصت پس از آلودگی لباس هایتان را در بیاورید. چرا که لباس آلوده ی شما هم هزار و یک چیز دور و ورتان را آلوده میکند.

پس از درآوردن لباس ها هم آنها را جایی قرار دهید که مطمئن هستید چیز دیگری را آلوده نمیکنند. حواستان به دست هایتان هم باشد.

اگر لباس کسی که می دانید بیمار است را حمل می کنید از دستورات خاص سازمان بهداشت جهانی در این مورد پیروی کنید. از دستکش های یک بار مصرف استفاده کنید.

 و پس از تمام شدن کارتان دستکش را دور بیاندازید. اگر هم دستکش های یکبار مصرف ندارید، از همان دستکش برای برخورد دوباره با سطوح آلوده استفاده کنید. نه کارهای دیگر. مثلا با آن دستکش ها غذا نپزید و تمیزکاری نکنید.

 اگر هم اصلا دستکش ندارید پس از جا به جا کردن لباس ها دست هایتان را بشویید. و لطفا قبل از شستن دست ها به صورت، بینی و چشم هایتان دست نزنید.

شستن لباس ها چگونه باید باشد؟

بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی تکان دادن و چلاندن لباس های خیسی که احتملا ویروسی هستند خودداری کنید. با اینکار ویروس ها و هزاز میکروب دیگری که در لباس است همه جا را آلوده میکند. اگر لباس جایی را آلوده کرده مطمئن شوید که همه جا خوب ضد عفونی می شود.

هنگام شستن لباس ها در ماشین لباس شویی از بالاترین دمای ممکن استفاده کنید. و در ریختن پودر لباس شویی خست نکنید. در غیر این صورت لباس ها فقط خیس می شوند و شستن با آب خالی چاره ی نخواهد بود.

 درست مثل این می ماند که ویروس ها را سوار چرخ و فلک کرده باشید. و بعد هم همگی خوشحال و خندان و سرحال از ماشین و در حالیکه روی لباس هایتان چسبیده اند پیاده می شوند.

لطفا لباس های غیر آلوده به ویروس را با لباس هایی که فکر میکنید آلوده هستند بک جا نشویید. پس از خشک شدن لباس ها، حتما اتو شان کنید. چرا که گرمای اتو ساختار ویروس ها را از بین میبرد.

همه ی این پروسه با نداشتن ماشین لباس شویی شخصی چند برابر می شود.

ماندگاری کرونا روی لباس ها

اگر قرار است از ماشین های لباس شویی بیرون استفاده کنید حواستان باشد لباستان با چه چیز هایی در تماس است.

تمام دکمه ها و قرص های ماشین و دستگیره ها و سبد ها را ضد عفونی کنید تا خیالتان جمع شود. حواستان باشد فاصله ی اجتماعی مناسب با دیگران را حفظ کنید. العان وقت در صف ماندن و تماشا کردن لباس تا کردن بقیه نیست. وقت برای یاد گرفتن تا کردن لباس ها زیاد است. پس هوشمندانه رفتار کنید.

نکته ی مهم دیگری هم هست.

ماندگاری کرونا روی لباس ها

هرگز کفش هایتان را فراموش نکنید. شاید کفش هایتان کاملا از جنس فابریک نباشند. شاید کاملا پارچه ای باشد. البته معمولا کفش های کاملا پارچه ای مان را جوراب صدا میکنیم. مگر نه؟

 چه کسی می داند در حین راه رفتن، کفش ها با چه سطوحی برخورد دارند. و در ضمن خیلی از کفش ها قبل شستن نیستند. پس چه باید کرد؟

اگر نمیتوانید یا نمی خواهید کفش هایتان را بشویید بیرون از منزل درشان بیاورید. به همین راحتی. یا پا برهنه وارد خانه شوید یا از یک جفت کفش برای داخل منزل استفاده کنید.

 برای تمیز کردن کفش ها از هیچ راهی استفاده نکنید. با این راه ها فقط چیز های دیگر را آلوده میکنید. مثلا برای تمیز کردن کفش از حوله ای خیس استفاده می کنید. هم حوله آلوده می شود هم هر جایی که حوله ی خیس به آن برخورد میکند.

باز هم می گویم، نیازی به ترسیدن در مورد لباس هایمان نیست. قرار نیست با هر بار بیرون رفتن لباستان کرونایی شود. کرونا در هوا نمی چرخد تا لباستان را آلوده کند. تنها در صورت تماس احتمالی اقدامات امنیتی را انجام دهید و تمام. خیالتان راحت می شود.