محدود کردن رسانه برای پیش دبستانی ها باید مورد توجه والدین قرار بگیرد!

این روز ها والدین باید بیش از پیش به محدود کردن رسانه برای پیش دبستانی ها بپردازند! چرا که کودکان در منزل هستند و تمام وقتشان را احتمالا با رسانه پر می کنند! اما آیا چنین کاری درست است؟؟؟

بر اساس تازه ترین تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته والیدن باید هر گونه استفاده از رسانه را برای کودکانشان تا جای ممکن عقب بیاندازند!

بچه های پیش دبستانی هم باید حتما در استفاده از تبلت و گوشی های هوشمند محدودیت داشته باشند!



این تحقیقات در ژورنال سلامت کودکان به چاپ رسیده است!

بر اساس محتویات این ژورنال 56 کودک 32 تا 47 هفته در این گزارش شرکت داشتند!

والدینشان هم مورد بررسی قرار گرفتند! در این تحقیقات توانایی های خود کفای کودکان ، مانند توانایی در برنامه ریزی ، کنترل تفکر و احساسات و البته رفتارشان مورد بررسی قرار گرفت!

این توانایی ها در کودکی موجب موفقیت های چشم گیر در آینده ی کودکان خواهد شد!

کودکانی که این توانایی ها را دارند در آینده موفقیت های آکادمیک روابط اجتماعی و سلامتی روحی بالاتری خواهند داشت!

نکته ی قابل توجه این جاست که مهارت های خود کفایی در کودکانی که از رسانه و تبلت استفاده میکنند دیر تر بوجود می آید!

به عبارت دیگر کودکانی که زود تر از رسانه و تبلت و موبایل استفاده می کنند این مهارت را نسبت به سایرین دیر تر به دست می آورند!

بچه ها معمولا برخورد بسیار زیادی با رسانه دارند!

انواع و اقسام برنامه ها برایشان تهیه می شود! درست است که این برنامه برای تقویت هوش بسیار خوب است ! و خیلی چیز ها به آنها یاد می دهد اما….

در نتیجه ی این تحقیقات مشخص شده که هر چه برخورد با رسانه دیر تر اتفاق بیفتد و کمتر باشد بهتر باشد!

رسانه ممکن است زمان ارتباط خانواده با کودک را کم کنند!

محققان دلایل مورد نظرشان برای محدود کرد رسانه را منتشر کردهاند! کودکان می توانند از موبایل در هر جایی استفاده کنند !

چرا که موبایل وسیله ای قابل حمل است است و هر جایی کارایی دارد! در مطب دکتر یا در فروشگاه فرقی ندارد!!! بر همین اساس ارتباط کودک با خانواده و سایر افراد کم می شود!

در جاهایی که کودک باید نگاه کند و ارتباط و کنترل رفتار را یاد بگیرد ، گوشی هست! این رفتار ها به آینده کودک کمک خواهند کرد!

ساده بگویم!!! گوشی مانع رشد مناسب کودکتان خواهد شد!

در مرحله ی بعدی این تحقیقات از کودکان پیش دبستانی و خانواده هایشان دعوت شد تا در کمپینی شرکت کنند!

اطلاعات این کمپین از تاریخ 1 جولای 2016 تا 11 ژانویه 2019 جمع آوری شد! هر کودک هم در این کمپین 90 دقیقه وقت داشت تا کارهای خواسته شده را انجام دهد!

برای مثال از آنها خواسته می شد تا روی یک خط صاف راه بروند! یا با بلوک ها برجی بسازند! یا از آنها خواسته می شد هدیه ای که در دستشان است باز نکنند!

محقق از اتاق بیرون می رفت و می دید کودک تا کجا توانایی مقابله با احساساتش را دارد! تمام رفتار کودکان هم با مانیتوری ثبت می شد!

ساعت های استفاده از هر گونه رسانه و تبلت و گوشی هم از والدین پرسیده میشد!

دستاورد های دیگر این تحقیقات

1: زمان استفاده از رسانه هایی مانند تلویزیون از 0 تا 68 ساعت در هفته بود!  این در حالی است که زمان استفاده از رسانه هایی مانند تبلت و گوشی از 0 تا 14 ساعت در هفته بود!

2: زمان تماشای تلویزیون ربطی به میزان درآمد خانواده ندارد اما استفاده از تبلت و گوشی در خانواده های پر درآمد بیشتر است! زود تر هم شروع می شود!

3: تفاوت های قومی-نژادی هم در استفاده از رسانه نقشی نداشته است!

این تحقیقات بسیار کوچک است! اما قدمی است به سوی تحقیقات دراز مدت که در آن توانایی ها و مهارت های کودکان در رابطه با استفاده از رسانه بیشتر بررسی می شود!!!