مخفی کردن تصاویر فتوشاپی در اینستاگرام: خوب یا بد؟ 

مخفی کردن عکس های فتوشاپی در اینستاگرام تصمیم جدی کمپانی اینستاگرام است. مخفی کردن عکس های فتوشاپی در اینستاگرام به معنای انقراض هنر در عکس های فتوشاپی است.

در اتفاقی نادر اینستاگرام تصمیم گرفت که عکس های فتوشاپی را مخفی کند، حتی عکس های فتوشاپی که کارایی مبتکرانه داشته باشند.

تجربه ای تلخ…

توبی هریمن، عکاس سانفرانسیسکویی در حال چک کردن پست هایش در اینستاگرام بود که ناگهان به عکسی برخورد که با عنوان «خطای محتوایی» دسته بندی شده بود.

این اولین بار بود که یکی از عکس ها با این عنوان دسته بندی می شدند. بنابراین او بر روی پنجره ی اخطار کلیک کرد و دید که عکس مورد نظر تصویر مردی است که بر روی تپه ای رنگین کمانی ایستاده است.

پیام اخطار اینگونه نوشته شده بود:« کارشناسان ما میگویند این محتوا اشتباه است. محتوای این عکس ها واقعی نیستند». این پیام از جانب وب سایتی به نام حقیقت یاب موبایل بورویو فرستاده شده بود و در آن وب سایت عکس اولیه ی پیش از فتوشاپ موجود بود.



بله، درست خوانده اید. یک نفر این عکس را دیده است و با اینکه هدف این عکس زیبایی هنری بوده است تصمیم بر این گرفته که این عکس یا بهتر بگوییم این هنر، محتوای واقعی نداشته و در نتیجه اشتباه است.

مخفی کردن عکی ها فتوشاپی از کجا شروع شد؟ 

این نمونه از سنسور اجباری در نتیجه تلاش های بی وقفه فیس بوک برای مقابله با دزدی اطلاعاتی است. در این راستا سوم شخصی محتوا را چک کرده و نتیجه می گیرد که محتوا اشتباه است. متاسفانه این تلاش ها  قربانی بی گناهی دارد: هنر دیجیتال.

هریمن بعد ها در پست اینستاگرامی اش نوشت که با دیدن این پیام هم متعجب شده بود و هم به این فکر می کرد که این سنسور اندکی زیاد روی است.

او گفته که به همان اندازه که به عکس های واقعی اهمیت می دهد برای عکس های دیجیتال و فتوشاپ شده هم احترام قائل است و نمیخواهد برای دیدن این عکس ها مجبور شود از موانع اینستاگرامی رد شود.



اظهارات سخنگوی اینستاگرام

سخنگوی اینستاگرام در مصاحبه ای اختصاصی که با مجله ما داشته اذعان کرده که این کمپانی از تکنولوژی مقایسه ی عکس ها استفاده می کند تا نمونه ی مشابه از همان عکس پیدا بشود .

در این صورت از آن به عنوان میزانی برای کاهش خطای محتوای غیر واقعی استفاده می شود. ظاهرا تکنولوژی عکس مورد نظر را به عنوان محتوای عیر واقعی دسته بندی کرده است. پست بعد ها توسط حقیقت یاب چک شد و در نهایت اعلام شد که عکس صد در صد محتوای غیر واقعی دارد.

سخنگوی اینستاگرام هم چنین اذعان کرده است که این یکی از مسئولیت های کمپانی است تا اطلاعات  زمینه ای لازم را در اختیار کاربران قرار دهد و محتوای عکس ها را از لحاظ درستی و نا درستی بسنجد.

ولی آیا میتوان گفت که هنر قابل تمییز دادن برای درستی و نادرستی است؟ و اگر پاسخ بله است آیا نیازی به اینکار هست؟

هنرمندانی هستند که تمام هم و غمشان دستکاری و ایجاد تغییر در عکس هاست.



گاهی هنر یعنی خیانت به واقعیت

ومیکس فتوشاپ کار حرفه ای، ایجاد تغییر در عکس ها را اساس کار خود قرار داده است. در دنیای ومیکس ناممکن ترین ها هم ممکن می شود. نیازی نیست هنر مطابق واقعیت باشد. اغلب نکته ی اصلی هنر در خیانت به دنیای واقعیت است.

برای مثال عکس های اسکار کارلسون، عکاس فرانسوی، را در نظر بگیرید. او ازعکس های عادی که از صحنه های هر روز زندگی ما دیده می شوند تصویری خیالی میسازد.

این قابلیت جدید اینستاگرام در چک کردن عکس های مجازی موجب انقراض این عکس ها می شود. حالا می فهمم که چرا فیس بوک با چنین فیلترنگی مخالف بود.

امپراطوری زاکربرگ به جرم پخش اطلاعات غیر واقعی زیر بمباران بود. به خصوص در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 2016. هم چنین بارها به علت حساب های کاربری غیر واقعی مورد نقد قرار گرفت.

تصمیم به مخفی کردن عکس های فتوشاپی ، حتی عکس های که کاربرد هنری دارند، به منظور جلوگیری از  مشکلات این چنانی برای من بسیار تعجب آور است.



آیا چنین سانسورهایی موثرند؟ 

با تمام اینها من هنوز هم برای دیدن عکس های فتوشاپی که با نام محتوای نادرست دسته بندی شده اند تلاش می کنم. و هنوز هم دنبال کننده صفحه هایی هستم که چنین عکس هایی دارند.

بنابراین این کمپانی باید به فکر مبارزه و سانسور اجباری با روش های دیگری باشد. هنوز هم هستند صفحه هایی که سانسور نشده اند و شامل عکس های غیر قانونی اینستاگرام نشده اند.

در عین حال من امیدوارم فیس بوک به عقب برگردد و تاکتیک دیگری برای مبارزه با مشکلاتش پیدا کند. چرا که آخرین تلاشش برای مبارزه با خطای محتوایی در واقع کمکی نکرده و فقط به هنر ضربه زده است.