مدام اضطراب مریض شدن دارم ، علائم هیپوکندریا چیست ؟ آیا شما نیز مدام اضطراب و اندیشه بیمار شدن دارید ؟ براساس علم روانشناسی این افراد دچار اختلال هیپوکندریا(اضطراب و اندیشه بیهوده راجع بسلامتی خود) هستند. اولین علائم این بیماری بین سنین 20-30 سالگی خود را نشان می دهد. اما از کجا می توانیم بفهیم که آیا به این بیماری مبتلا هستیم یا نه ؟ با یکدیگر با علائم شایع این بیماری آشنا می شویم :

مدام اضطراب مریض شدن دارم ، علائم هیپوکندریا چیست ؟

افراد مبتلا به این اختلال در مورد هر بیماری که می شنود، احساس می کنند آن ها نیز به این بیماری مبتلا شده اند. و می گویند از تحقیق در مورد این بیماری در فضای مجازی خسته شده ام ! و به هر دکتری که مراجعه می کنم می گویند مشکل شما روانشناختی است ! این دکترها هر چیزی را که نمی فهمند ، می گویند از اعصاب است و صحبت هایی از این قبیل .

از سنین 20-30 سالگی شروع می شود

 مدام اضطراب مریض شدن دارم ، علائم هیپوکندریاز

در مطالعه ای که در ایالات متحده انجام شده است، مشخص شده است که تقریباً از هر 20 نفری که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند 1 نفر به این بیماری مبتلا است. معمولاً این مشکل از سن 30-20 سالگی شروع می شود. بزرگترین مشکل شکایت های جسمی بی پایان است. به همین دلیل آنها همیشه به  نزد پزشک های مختلف می روند. مخارجی که صرف دکتر می شود، از همه هزینه های زندگی شان بیش تر است !


شاید برایتان جذاب باشد :


این بیماران مقایسه و تحقیق می کنند تا علت بیماری ای که وجود ندارد، ولی آن ها احساس می کنند که به آن مبتلا هستند را پیدا کنند. و وقتی کسی به آن ها می گوید : امروز کمی بی حال هستی؟ اتفاقی افتاده؟ گویی برای آن ها پایان دنیاست تا حدی که واقعا احساس می کنند به بیماری لاعلاجی مبتلا شده اند. افسردگی و اختلال اضطراب با این بیماری همراه است. شکایات در دوره های استرس زا افزایش می یابد. مرگ یا بستری شدن یکی از بستگان باعث افزایش شکایت بیمار می شود. این افراد نیاز به درمان روانپزشکی دارند.

 مدام اضطراب مریض شدن دارم ، علائم هیپوکندریاز

بیماران مبتلا به هیپوکندریازی علائمی مانند سردرد، درد کمر، درد مفاصل، دردهای قاعدگی، نفخ، اکراه جنسی، یبوست، سرفه را  همیشه به عنوان علائم یک بیماری مهم فرض می کنند. حتی آزمایش و چکاب های روتین نیز باعث احساس آرامش آن ها نمی شود. بسیار سخت است که بتوان متقاعدشان کرد که این بیماری وجود ندارد. اگر کسی در اطراف شان از بیماری ای شکایت کند شروع به جستجوی علائم در بدن خود می کنند.

از حمایت روانی اجتناب می کنند!

مراجعه مکرر به پزشک، بستری شدن در بیمارستان از نظر این افراد بسیار نرمال است و حتی تصور می کنند که جزوی از زندگی آن هاست. عدم وجود هرگونه بیماری توسط پزشک، جهل پزشک یا عدم جدی گرفتن آن ها تعبیر می شود. متقاعد کردن چنین بیمارانی دشوار است که به روانپزشک مراجعه کنند.

علائم هیپوکندریا

-آنها فکر می کنند که یک بیماری بسیار جدی و بسیار مهم دارند.

-علائم موجود در بدن او به هیچ بیماری تعلق ندارد و مختص اوست.

-او دائماً روی بدن خود تمرکز می کند، به بدنش گوش می دهد.

-عموما شکایت های قلبی و گوارشی دارند.

-او هنگام صحبت، مدام در مورد مشکلات سلامتی خود صحبت می کند.

-مقالات پزشکی را در روزنامه ها و اینترنت دنبال می کند.

-مدام دنبال دکترهای متفاوت می گردد.

-با وجود تمام تلاش پزشکان برای ترغیب وی، او قانع نیست.

-او کلمات پزشکی را آموخته است.

-مخارج بهداشتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

-آنها درمان روانشناختی را نمی پذیرند.