با توجه به اینکه مسائل بهداشت روانی – مانند افسردگی شغلی  – به طور فزاینده ای در حال رشد هستند، موضوع این است که چگونه مدیران انسانی و رهبران کسب و کار می توانند در جنگ مبارزه با افسردگی شرکت کنند؟

افسردگی مرتبط با محل کار از موضوعات مهمی است که سازمان ها و شرکت ها برای بهره وری بیشتر باید به آن توجه کنند. “جان هاری” نویسنده و ژورنالیست خاطر نشان می کند که 87 درصد افراد افسرده شغلشان را دوست ندارند. برای حفاری عمیق تر، او با “مایکل مارموت”، دانشمند استرالیایی صحبت کرد. مارموت از طریق مطالعه کارکنان دولت در بریتانیا، کشف کرد که وقتی افراد کنترلی بر کار خود ندارند، به احتمال بیشتری تحت تأثیر فشار و افسردگی قرار می گیرند.

این بدان دلیل است که ما به عنوان انسان نیاز ذاتی داریم که هر روز کار مفید و معناداری انجام دهیم. اما زمانی که تحت کنترل باشیم نمی توانیم معنایی در کارمان بیابیم.


همچنین بخوانید:

آیا مدیران دلیل ازدست دادن انگیزه در کارمندان هستند؟

سندرم فرسودگی شغلی چیست ؟


این نویسنده راه حل ممکن برای این مشکل را در یک فروشگاه دوچرخه در بالتیمور با نام Baltimore Bicycle Works می بیند که در آنجا تصمیم گیری ها به صورت جمعی انجام می شوند و کارها هم، خوب یا بد، به صورت جمعی انجام می شوند. در حالی که این راه حل ممکن است در استارت آپ ها موثر باشد، تصمیم گیری جمعی و به اشتراک گذاری کارها در سطح سازمانی به سادگی در سازمان های بزرگ امکان پذیر نمی باشد.

اما آیا این راه حل به طور کلی سازگار نیست؟

در سازمان های بزرگتر، به جای تمرکز بر سطح سازمانی، تمرکز باید به تیم های فردی محدود شود. به طوری که مدیر هر زیر مجموعه ای می تواند با دادن حس خودمختاری و کنترل بر روی کار به کارکنان تغییر ایجاد کند.

به عنوان مثال، زمانی که تیم تحریریه منابع انسانی، برنامه های اختصاصی برای فعالیت سال جدید را برنامه ریزی کرد، وظایف مختلف، مصاحبه ها و مسئولیت ها به صورت رندوم بین ما تقسیم شد. بله، این بدان معناست که حتی رهبر این تیم وظایف مشابهی را همراه کارکنانش انجام می دهد. البته همه می توانستند ترجیحات خود را برای قبول وظایف و مسئولیت ها مطرح کنند و پس از آن تصمیم به صورت جمعی گرفته می شود.این به هر یک از اعضای تیم کمک کرد تا نسبت به وظایف، مصاحبه یا رویدادی که مسئولیت آن را به عهده گرفتند، احساس مالکیت داشته باشند.


همچنین بخوانید:چگونه نشاط و سرزندگی در محل کار شما را مولد تر و سازنده تر می کند؟


علاوه بر این، تیم ما دارای یک فرهنگ بسیار پر جنب و جوش است که در آن ما به راحتی می توانیم ایده های جدیدی را ارائه دهیم و روز بعد آن را امتحان کنیم، اینکار به ما کمک می کند به میزان مشخصی از خودمختاری در کارمان دست یابیم.

البته وجود یک روانشناس صنعتی سازمان در محیط شرکت و یا حداقل سرکشی او به شرکت به صورت ماهانه، می تواند به رفع افسردگی و مشکلات کارکنان بیشتر از هر چیزی کمک کند. 

اما رهبران و مدیران باید فضایی آزاد و پذیرا در محیط کاری ایجاد کنند تا هر کارمند بتواند ایده های خود را به راحتی ابراز کند و کارش را به روشی که از آن لذت می برد انجام دهد. فراموش نکنید کاری که با لذت انجام شود پیامد بهتری خواهد داشت. همچنین باید به صمیمی بودن تیم های موجود در شرکت توجه داشت، زیرا در غالب روابط بین فردی در محیط کار، استرس های زیادی رشد خواهد کرد که ممکن است موجب کنارگیری و افسردگی اعضای تیم شود.

در ادامه بخوانید: