ساکاموتو از این پیانو (سونامی پیانو) در آلبوم جدید خود استفاده کرده است!

فیلم مستند جدید NHK World، بررسی می کند که چگونه یک پیانو بزرگ (grand piano) به شدت آسیب دیده تبدیل به یک بخش اساسی از آلبوم جدید ریوئیچی ساکاموتو (Async) می شود. لازم به ذکر است آلبوم جدید ساکاموتو Async در لیست بهترین آلبوم های موسیقی ۲۰۱۷ به انتخاب مجله وارونه نیز حضور داشت.

پس از زلزله و سونامی ویرانگر سال2011، در ژاپن، ساکاموتو اقدام به سفر به بدترین مناطق آسیب دیده و همکاری با مدارس محلی برای تعمیر و جایگزینی سازهای آسیب دیده کرد. یکی از این سازها پیانویی بزرگ بود که در دبیرستانی در منطقه میاگی پیدا شد.پیانو پس از آن توسط ساکاموتو با هدف تبدیل آن به یک اثر هنری نگهداری شد و ساکاموتو از آن برای ساخت آهنگ Zure در آلبوم Async استفاده کرد.

برای حفظ صدای طبیعی پیانو، حداقل تعمیرات بر روی آن صورت گرفت. ساکاموتو یک ماشین نوازنده خودکار طراحی کرد که با توجه به برنامه ای که به آن داده شده بود پیانو را می نواخت. که این برنامه بر اساس اطلاعات لرزه نگاری جمع آوری شده از سراسر جهان طراحی شده بود.

ساکاموتو با هدف جلب توجه مردم به سونامی و پیامدهای بزرگتر آن در زندگی بشر، اقدام به استفاده از سونامی پیانو و در ادامه همکاری در ساخت مستندی برای تکمیل تاثیر آن کرد. وی در بخش انتهایی فیلم می گوید: 

“در حال حاضر ما تمدن مدرن، علم، تکنولوژی و… را داریم. اما همه چیز خیلی شکننده است. من باید این را می دانستم. سپس فاجعه اتفاق افتاد و متوجه شدم که من واقعا فراموش کرده ام … و این شوکی است که ما آن را به طور کامل هضم نکرده ایم. مشکل این است که، اگر ما آن را هضم نکنیم، احتمالا درباره اش فکر نیز نخواهیم کرد … اما من میخواهم در مورد آن فکر کنم. “

این مستند زیبا را از اینجا تماشا کنید 

در ادامه بخوانید