حقایق علمی ناگفته درباره مسکالین

مسکالین که با نام 3،4،5-trimethoxyphenethylamine هم شناخته می شود، یک ماده توهم زاست که به طور طبیعی در برخی گیاهان کاکتوس بومی جنوب غربی ایالات متحده، مکزیک و آمریکای جنوبی وجود دارد. این گیاهان شامل کاکتوس پیوت (Lophophora williamsii)، کاکتوس سان پدرو (Trichocereus pachanoi) و کاکتوس مشعل پرو (Trichocereus peruvianus) است. مسکالین همچنین به عنوان پیوت، باتونز، ماه و کاکتوس نیز شناخته می شود.

مسکالین برای هزاران سال در مراسم مذهبی و برای درمان بیماری های مختلف جسمی توسط بومیان آمریکایی استفاده می شده است. اگرچه استفاده از محصولات مسکالین در ایالات متحده (و البته در ایران) غیرقانونی است، اما پیوت به عنوان یک نشان مقدس در کلیسای بومی آمریکای شمالی شناخته شده است. هنگامی که از پیوت در مراسم مذهبی استفاده می شود، از طبقه بندی به عنوان یک ماده کنترل شده، تحت قانون آزادی مذهبی هندی آمریکایی (AIRFA) در سال 1994 معاف می شود.


همچنین بخوانید: آیاهواسکا یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین روانگردان های جهان


افرادی که مسکالین مصرف می کنند ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله اضطراب، تپش قلب، لرزش، توهم و روان پریشی را تجربه کنند.

مسکالین طبیعی در میوه یا دانه های دکمه ای شکل که در قسمت بیرونی کاکتوس رشد می کنند، یافت می شود که آنها را قطع کرده و خشک می کنند و سپس برش می دهند، خورد می کنند و می جوشانند و می خورند یا به عنوان چایی می نوشند. همچنین می توان این دکمه ها را خشک و به صورت پودر سفید رنگ در کپسول های قرص قرار داد یا با تنباکو دود کرد. مسکالین همچنین می تواند از طریق سنتز شیمیایی تولید شود. سولفات مسکالین فرم خالص این ماده است و به عنوان یک ماده بلوری سفید تهیه می شود.

مسکالین

مسکالین چه تاثیری روی ذهن و بدن می گذارد؟

  • تغییر در خلق و خوی
  • مشکل خوابیدن
  • پوست برافروخته
  • توهم
  • سردرد
  • افزایش سطح انرژی
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • هماهنگی ضعیف
  • اختلاط حس (سینستزی، مانند “دیدن صدا” یا “شنیدن رنگها”)
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • خنده و احساس سرخوشی
  • کند شدن زمان
  • احساس حالت رویایی مانند

همچنین بخوانید: حقایق علمی ناگفته درباره ماری جوانا (گُل) پر مصرف ترین ماده روانگردان جهان!!!


تاثیرات مسکالین

اثرات مسالین 10 تا 12 ساعت طول می کشد، اگرچه استفاده از مسکالین به عنوان یک رسم مذهبی در طی دو روز انجام می شود. به عنوان یک ماده توهم زا یا روانگردان، مسکالین باعث تغییر حالت هوشیاری می شود که در آن افراد تغییر فکر و درک را تجربه می کنند. افراد غالباً این حالت را لذت بخش، سرخوشانه و رویاگونه توصیف می کنند. توهمات بینایی یکی از تأثیرات رایج استفاده از مسکالین است و افراد اغلب گزارش می کنند که درک و تجربه شان از زمان دچار تحریف می شود.

آنچه کارشناسان می گویند:

تحقیقات کمی در مورد مصرف مسکالین و اثرات آن انجام شده است. اما برخی مطالعات محدود در مورد میزان استفاده از آن، احتمال مصرف بیش از حد و تأثیر آن بر سلامت روان انجام شده است. تحقیقات حاکی از چند یافته کلیدی است.

مسمومیت مسکالین نادر است!

طبق مطالعه ای در سالهای 1997 تا 2008 تنها 31 مورد مسمومیت با مسکالین وجود داشته است.

استفاده از مسکالین با مشکلات بهداشت روان ارتباط ندارد!

مطالعه منتشر شده در PLOS One نشان داد که نه تنها هیچ ارتباطی بین استفاده از داروهای روانگردان (که شامل LCD و مسکالین بود) و مشکلات بهداشت روانی وجود ندارد. در حقیقت، این مطالعه نشان داد که استفاده از این مواد در واقع با خطر کمتری از اختلالات خلقی، روان پریشی، اختلالات اضطرابی و پریشانی روانشناختی مرتبط است.

استفاده تفریحی از مسکالین رایج نیست!

اگرچه بومیان آمریکایی می توانند به طور قانونی از پیوت برای اهداف مذهبی استفاده کنند، اما افراد کمی از این ماده به صورت تفریحی استفاده می کند. در حالی که تحقیقات موجود گسترده نیست، در یک مطالعه بر روی 89 نوجوان بومی آمریکا، فقط 10 نفر (2/11٪) استفاده غیرقانونی از پیوت را گزارش کردند. اکثر آنها گفتند که در طول زندگی خود فقط یک یا دو بار از peyote غیرقانونی استفاده کرده اند.

کسانی که از پیوت غیرقانونی استفاده کرده بودند به احتمال زیاد حمایت اجتماعی و عزت نفس پایینی داشتند و هویت شان با فرهنگ بومی آمریکایی پیوند کمی داشت.


همچنین بخوانید: آیا اسید LSD می تواند سلول های مغز را از بین ببرد؟


استفاده های دیگر

تحقیقات محدودی در مورد کاربردهای بالقوه پزشکی مسکالین انجام شده است. برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که این ماده ممکن است در درمان اعتیاد به الکل و افسردگی مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

عوارض جانبی و خطرات مصرف مسکالین

  • اضطراب، ترس
  • افزایش ضربان قلب (تاکیکاردی)
  • سرگیجه
  • ضعف
  • اسهال
  • تعرق مفرط
  • لرزیدن
  • حالت تهوع، استفراغ
  • سردرد
  • امکان آسیب دیدن
  • روان پریشی، وحشت یا پارانویا
  • تشنج
  • فراموشی (از دست دادن حافظه)
  • اختلال ادراکی posthallucinogen (بازگشت به گذشته)
  • افکار یا اعمال خودکشی (که به ندرت رخ می دهند)

همچنین بخوانید: حقایق علمی ناگفته درباره ی DMT و تاثیرات سوء مصرف آن


سراسیمگی

افرادی که مسکالین مصرف می کنند ممکن است سراسیمگی – یک حالت عاطفی عصبی یا هیجان عصبی – را تجربه کنند. این سراسیمگی می تواند ناشی از نگرانی بیش از حد در مورد واقعی بودن توهمات یا مشکلات قلبی باشد.  

سراسیمگی می تواند به سرعت برای افرادی که روان گردان مصرف کرده اند به پنیک اتک تبدیل شود، که می تواند منجر به رفتارهای خطرناک آشفتگی مانند فرار به محیط های ناامن مانند خیابان های شهر با ترافیک، یا مناطق روستایی با خطرات زیست محیطی مانند ارتفاع، باتلاق و غیره شود.

توهم

فرد ممکن است چیزهایی را ببیند یا بشنود که اصلا وجود ندارند. اگرچه توهم اثر مورد انتظار یا حتی مطلوب مواد روان گردان است، اما گاهی اوقات مصرف کنندگان آن را بسیار نگران کننده یا ترسناک تر از حد انتظار می دانند. اگرچه کاربران معمولاً می دانند توهماتی که در حالت مصرف مسکالین اتفاق می افتد واقعی نیستند، اما می توانند باعث آشفتگی و پریشانی زیادی شوند.

تاکیکاریا

تاکیکاردیا یا تپش قلب سریع به وضعیتی گفته می شود که ضربان قلب بیش از 100 ضربان در دقیقه (bpm) باشد. اگرچه این وضعیت ممکن است عواقب جسمی شدید برای مصرف کنندگان مسکالین نداشته باشد، اما تپش قلب سریع گاهی اوقات باعث ایجاد اضطراب در کاربران می شود که این امر می تواند ضربان قلب را حتی بیشتر کند. کاربران ممکن است احساس وحشت کنند، به خصوص اگر نگران باشند که استفاده از این ماده باعث مشکلات قلبی شود. عوارض کمتر شایع شامل تشنج، از دست دادن هوشیاری و استفراغ است.


همچنین بخوانید: حقایق عملی ناگفته درباره مجیک ماشروم یا قارچ جادویی !


آیا مسکالین اعتیاد آور است؟

هیچ تحقیق فعلی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از مسکالین منجر به وابستگی جسمی، وابستگی روانشناختی یا اعتیاد می شود. البته تحمل  نسبت به آن به سرعت اتفاق می افتد. تحمل به معنای آن است که افراد برای دستیابی به همان اثرات نیاز به مصرف بیشتری از مواد دارند. با استفاده مکرر، تحمل در طی سه تا شش روز اتفاق می افتد. 

به نظر نمی رسد مسکالین اعتیاد آور باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین احتمال اعتیاد لازم است. گفته شده، هر ماده ای که درک کاربر از واقعیت را مخدوش کند، به طور بالقوه مضر است، زیرا کاربران می توانند به راحتی واقعیت را اشتباه تفسیر کنند یا دچار اتفاقات بد شوند. از نظر سمیت، با این حال، شواهد ممکن است نشان دهد که مسکالین خطر کمتری نسبت به بسیاری از مواد روان گردان تفریحی دارد.

مسکالین چه مدت در بدن می ماند؟

مدت زمان باقی ماندن مسکالین در بدن به عواملی مانند متابولیسم، سطح آبرسانی، توده بدن و سلامت کلی فرد بستگی دارد. مسکالین بین دو تا سه روز در ادرار قابل تشخیص است اما با آزمایشات فولیکول مو تا 90 روز قابل تشخیص است.

کنار گذاشتن مسکالین

ترک مسالین منجر به علائم جسمی ترک نمی شود، اما افراد ممکن است علائم روانشناختی را تجربه کنند که آنها را وادار به جستجوی این ماده می کند. گاهی اوقات افراد برای خود درمانی، جلوگیری از مشکلات زندگی یا کنار آمدن با استرس از موادی مانند مسکالین استفاده می کنند. ترک استفاده از مسکالین ممکن است ابتدا نیاز به پرداختن به موضوعات روانشناختی داشته باشد.

در ادامه بخوانید: 

نشانه های اولیه اعتیاد ؛ علائمی که به شما هشدار می دهند! 

عوارض ترامادول و خطرات آن ؛ هرآنچه لازم است بدانید! 

ترکیب ماریجوانا با قارچ جادویی یا مجیک ماشروم ؛ آشنایی با خطرات و عوارض

حقایق علمی ناگفته درباره ی MDMA یا اکستازی