تیز هوشان در سازگاری هیجانی اجتماعی تفاوت های فردی دارند!

تا به حال به مشکلات افراد باهوش فکر کرده اید؟ بله افراد باهوش هم مشکلات مخصوص به خودشان را دارند که از استثنائی بودنشان نشات می گیرد. در ادامه با معرفی چند مورد از مشکلات افراد باهوش همراه ما باشید.


همچنین بخوانید: آیا فراموشی نشانه ای از هوش بالا است؟


جنسیت

استاندارد ها و انتظارات جامعه از دخترها و پسرها گاهی با ویژگی های شخصیتی آنها در تعارض است. این تعارض ها در ارتباط با موفقیت در مدرسه پسران تیزهوش را 3 برابر بیشتر قربانی می کند. اما پسران تیزهوش در جامعه با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ اکثر آنها به ظاهر و سرو وضعشان اهمیت می دهند و همیشه آراسته اند، احساساتی و حساس هستند و ممکن است مردم رفتار آنها را زنانه بدانند. زیرا با استانداردهای جامعه از یک پسر یا مرد مثل محکم و قوی بودن مطابقت نمی کنند. این تعبیرها و قضاوت های دیگران به شدت باعث آزار آنها می شود.

همینطور اکثر دختران تیزهوش با نقشی که جامعه از آنها می خواهد و هویتشان در تعارض اند، آنها جسور، مستقل، ریسک پذیر و رقابت جو هستند ولی انتظارات جامعه از دختران آرام بودن، فروتنی، از خودگذشتگی و… است که همان طور که می بینید با خصوصیات آنها متضاد است. در واکنش به این تعارضات ممکن است فرد تیزهوشی خود را پنهان و انکار کند و یا با آنها رو به رو شده و هویت خود را حفظ کند.


همچنین بخوانید:آیا اشتغال زنان تاثیر مخربی بر روی رضایت زناشویی و بهزیستی فرزندانشان دارد؟


یکی دیگر از مشکلات دختران تیز هوش تاثیر تفاوت های جنسیتی در ریاضیات است. دخترها موفقیت پسران در ریاضی را معلول هوش بالایشان می دانند ولی در عوض پسرها موفقیت دختران در ریاضی را در تلاش آنها می بینند. اعتماد والدین به دختران و دادن اعتماد به نفس به آنها عامل بسیار مهمی است، زیرا به دختران کمک می کند که تفاوت های جنسیتی و انتظارات بیهوده ی جامعه را نادیده بگیرند و آنها را سد راه خود ندانند.


همچنین بخوانید: راهنمایی برای خودباوری زنان !!! بخش اول


ناهمزمانی رشدی

ناهمزمانی رشدی زمانی رخ می دهد که توانایی ها و جنبه های مختلف  فرد به طور هماهنگ رشد نمی کنند به این معنی که فرد به لحاظ جسمی (سن) 14 ساله است و به لحاظ هوش اجتماعی 6 ساله ولی به لحاظ ذهنی در حد فرد 18ساله است. حال تصور کنید فرد با چه مشکلاتی روبه رو خواهد شد و اطرافیانش هرکدام چه رفتاری را با او خواهد داشت.همچنین بخوانید: بهترین زمان خرید موبایل و تبلت برای کودکان و قوانینی برای استفاده از آن ها

بی علاقگی و بی حوصلگی در کلاس های درس

یکی از مشکلات رایجی که افراد تیزهوش با آنها درگیرند این است که مجبورند سرکلاس هایی بنشینند که چیز جدیدی برای آنها ندارد و محتوای درس هایشان را از قبل بلد هستند. همینطور امکان دارد به دلیل سطح پایین کلاس های درس هوش آنها متجلی نشود و با همان سطح جلو بروند نه بیشتر از آن.

نظریه ثبات یا افزایش هوش

افرادی که به نظریه ثبات هوش معتقدند، باور دارند افراد تیزهوش بدون هیچ تلاشی باهوش اند و افرادی که باهوش نیستند هرچقدر هم تلاش کنند تاثیر چندانی در هوششان نخواهد داشت. آنها باور دارند که همیشه می توانند از پس مسائل مختلف بربیاید و زمانی که در شرایط رقابت قرار می گیرند شکست می خورند پس از رقابت کردن و روبه رو شدن با افراد قوی تر از خودشان اجتناب می کنند.

همینطور افرادی که به نظریه افزایش هوش معتقدند باور دارند هوش ماهیتی انعطاف پذیر دارد و با تلاش می توان آن را افزایش داد.این افراد به احتمال بیشتری افراد موفقی خواهد شد زیرا دائما خود را به چالش می کشند و سخت کوشند و بسیار تلاش می کنند.


همچنین بخوانید: چگونه می توانیم هوش مالی مان را تقویت کنیم؟


کمال گرایی

کمال گرایی انتظارات و استاندارد های سطح بالایی است که فرد از خود انتظار دارد. کمال گرایی در حد اعتدال به بهره وری هرچه بهتر تیزهوشان کمک شایانی می کند. اگر تیزهوشان درگیر رقابت نشوند و همیشه در همه ی کارها موفق شوند، مسلما مشکلی پیش نخواهد آمد ولی زمانی که آنها نهایتا وارد رقابت با دیگران می شوند و شکست را تجربه می کنند امکان دارد این کمال گرایی به اضطراب و وسواس منتهی شود و آنها از خود انتظار داشته باشند که بدون عیب و ایراد و همیشه بهترین باشند و در صورت شکست خودشان را سرزنش کنند.

بزه کاری و خودکشی

نوجوانان بزه کار معمولا در گروه هوشی متوسط و پایین قرار دارند، اما آیا تیزهوشان مرتکب جرم و بزه کاری نمی شوند؟ چه بسا به واسطه ی هوش بالایشان جنایت های برزگی را مرتکب شده اند. آنها به لحاظ سازگاری های اجتماعی هیجانی تفاوت های فردی بسیاری دارند پس افراد تیزهوش را باید به لحاظ فردی بررسی کرد نه گروهی.


همچنین بخوانید: رابطه هوش و خلاقیت چگونه است؟!


در میان تیزهوشان افراد خلاق و کسانی که هوش و ذوق هنری بیشتری دارند به واسطه ی حساس و احساساتی بودنشان آسیب پذیری بیشتری در مقابل بیماری های روانی دارند و امکان اقدام به خودکشی در این دسته از افراد بیشتر است.