تاثیر شیرینی بر افسردگی

 تأثیرات منفی قند و شکر روی بدن، از چاقی تا پوسیدگی دندان، کاملاً شناخته‌شده است. تحقیقات پزشکی اخیر از تاثیر شیرینی بر افسردگی و اضطراب پرده برداشته اند. از آنجا که غذاهای حاوی قند بالا متنوع و پرطرفدار هستند، درک این ارتباط برای حفظ سلامت‌روانی مهم است.

چرا قند خطر افسردگی را افزایش می‌دهد؟

مصرف قند زیاد می‌تواند، منجر به برهم‌خوردن تعادل انسولین و قند خون شود. افزایش قند می­تواند در عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد، زیرا هورمون‌های تیروئید دمای بدن، میزان سوخت‌و‌ساز و ​​رشد بدن را تنظیم می کنند. همه این عوامل ممکن است در رفتار افراد تأثیر بگذارد.

موادقندی از خانواده ی کربوهیدرات ها هستند که دو نوع اند:

نوع اول که به آن قند ساده گفته می شود و در میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، غلات کامل و لوبیا وجود دارد. از آنجا که این مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و فیبر هستند، جذب قند را کند می کنند و آن را به گزینه‌ای سالم تبدیل می­کنند.

نوع دوم، قند فرآوری‌شده است. این قند هیچ ارزش غذایی ندارد. قند فرآوری شده در آب‌نبات و نوشابه‌ها و سایر غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد. بدن این نوع قند را جذب نمی‌کند.

افرادی که قند بسیار بالایی دارند بیشتر درمعرض افسردگی هستند!


همچنین بخوانید:

مزایا و معایب گیاه‌خواری ؛ چرا برخی از گوشت بیزارند؟

آیا من افسردگی دارم یا فقط ناراحتم؟ 


دوپامین و اثر گلوکز

گلوکز یا قندخون ساده‌ترین نوع کربوهیدرات است. گلوکز به‌عنوان منبع اصلی انرژی‌بدن شناخته‌ میشود و عملکرد صحیح مغز به آن بستگی دارد. تأمین مقدار کافی گلوکز، عملکرد مغز را در سطح‌ مطلوبی تنظیم میکند.

با این‌ وجود، مصرف زیاد مواد قندی فرآوری‌شده، ممکن است منجر به افت ­سطح انرژی بدن شود. چون باعث کاهش سطح قند خون خواهد شد. این همان چیزی است که ذهن و بدن را به طرز چشمگیری تحت تأثیر قرار می دهد.

با این حال، برای برخی از افراد، مصرف مواد قندی بسیار مهم و حیاتی است. هنگامی که موادقندی مصرف می کنیم در مغز دوپامین تولید میشود، در نتیجه شاد و پرانرژی می‌شویم و این واکنش، مثل واکنش بدن نسبت به مواد مخدر هست.

مصرف زیاد موادقندی باعث تغییرات شیمیایی مثل اختلال در ترشح دوپامین می شود. بنابراین فرد مجبور است قند بیشتری مصرف کند تا به همان شادابی اولیه برسد. 

دیابت و افسردگی

غذاخوردن منظم، برای برخی از افراد مبتلا به دیابت بسیار حیاتی است. با این حال، مهم است که آنها غذای­ هایی را انتخاب کنند که سطح­ قند خونشان را بر هم نزند. سطح قند خون بالا، باعث می شود افراد مبتلا به دیابت، احساس بی ­حالی و خستگی کنند.

یکی از مهمترین عوارض مصرف زیاد موادقندی، التهاب های سیستماتیک شدید است. تحقیقات مشخص کرده‌اند که این التهاب‌ها، محرک قدرتمندی برای افسردگی هستند. عوارض کوتاه‌مدت التهاب‌های سیستماتیک، تغییر اشتها، کمبود خواب و خستگی است. 

اگرچه افسردگی یک بیماری التهابی نیست، اما افزایش التهاب‌ها در کنار برخی شرایط روانی باعث تشدید آن می‌شود.


همچنین بخوانید:

با این 6 راهکار از رخت خواب بیرون بیاید و افسردگی را شکست دهید!

کلمات و عبارات رایجی که ممکن است نشانه افسردگی باشند!


آمار افسردگی

براساس تحقیقات انجام شده، حدود ۲۶۴ میلیون نفر در جهان از افسردگی  رنج می بردند.(حدود ۳درصد)

مصرف موادقندی و افسردگی

نکاتی در مورد کاهش مصرف قند

کاهش مصرف موادقندی می تواند سخت باشد، اما می‌توان با حوصله و صبر این کار را انجام داد. در ادامه میتوانید توصیه‌هایی کاربردی برای کاهش مصرف قند را بخوانید.

از خوردن غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

غذای سالم و ارگانیک برای دستگاه گوارش مفید است و به عملکرد بهتر مغز کمک می­کند و در ضمن، رژیم های غذایی حاوی قند فرآوری‌شده می تواند به مغز آسیب برساند.

مصرف قندتان را کنترل کنید!

اگرچه خواص اعتیاد آور قند کاملاً شناخته شده است، اما اکنون کنترل آن راحت تر از همیشه است، زیرا می‌توانید میزان قند هر محصول ‌غذایی را از اطلاعاتی که روی آن درج شده، بفهمید.

انجمن قلب آمریکا (AHA) حدود 6 قاشق غذاخوری شکر در روز را برای خانم‌ها (100 کالری) و 9 قاشق غذاخوری در روز برای آقایان (150 کالری) را توصیه می کند.

از افزودن موادقندی به نوشیدنی های گرم خودداری کنید!

اضافه کردن چند قاشق چای­ خوری شکر به یک فنجان چای یا قهوه نیز ممکن است بر خلق و خوی تأثیر منفی بگذارد و شما را در معرض افسردگی قرار دهد.


همچنین بخوانید:

با یک نوشیدنی برای رفع بی خوابی آشنا شوید

چرا صبح ها خسته از خواب بلند می شویم ؟


فهمیدیم که بین مصرف مواد قندی و افسردگی ارتباطاتی وجود دارد. آگاهی از خطرات مصرف زیاد قند، حائز اهمیت است. بهترین گزینه این است که هنگام خرید به میزان قند مواد ‌غدایی توجه داشته ‌باشید.

امیدوارم شاد و سلامت باشید.