مصرف همزمان الکل و ماریجوانا چه مضراتی دارد؟

در میان مواد مخدر، الکل و ماریجوانا همواره جزو پر استفاده ترین ها هستند. اما مصرف همزمان الکل و ماریجوانا چه مضراتی دارد؟ واقعا چه اتفاقی می افتد اگر این دو با یکدیگر شوند؟

بیشتر اوقات، مصرف همزمان الکل و ماریجوانا یا همان چت مستی به سلامت انسان آسیب چندانی نمیرساند. اما این امر به متغیر های متفاوتی مثل ترتیب یا چگونگی استفاده آنها بستگی دارد.

اگر مراقب نباشید، میکس این دو منجر به سرگیجه و تهوع خواهد شد. واکنش هایی که میتواند شب به یاد ماندنی شما را به فاجعه تبدیل کنند. همچنین مهم است بدانید که افراد مختلف واکنش های متفاوتی به استفاده همزمان الکل و ماریجوانا دارند.

اگر در جمعی حضور دارید، ممکن است واکنش دوستتان با واکنش شما متفاوت باشد. در ادامه میتوانید درباره واکنش های مختلف اطلاعات کسب کنید و بدانید که باید با واکنش بد چه کرد.



چه اتفاقی می افتد اگر الکل را قبل از ماریجوانا استفاده کنید؟

نوشیدن الکل قبل از کشیدن ماریجوانا، تاثیر گل را بیشتر میکند. دلیل این موضوع آن است که الکل قدرت جذب ترکیبات روانگردان ماریجوانا یا همان تی اچ سی را افزایش میدهد.

نتیجه این امر “های شدن” بهتر خواهد بود. شاید چنین حالتی برای برخی افراد لذتبخش باشد اما برای دیگران سرگیجه و حال خراب به همراه دارد. این حال بد خود را در قالب علائم فیزیکی ناخوشایندی نشان میدهد.

این علائم شامل موارد زیر است: تعریق، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ. احتیاط شرط استفاده الکل قبل ماریجوانا است. نوشیدن الکل قبل از ماریجوانا تاثیرات تی اچ سی را افزایش میدهد.

اگر زمان زیادی است که ماریجوانا مصرف می کنید، تاثیرات آن برایتان عادی خواهد بود. اما اگر به ماریجوانا حساسید یا تجربه کافی ندارید بهتر است این دو را همزمان مصرف نکنید.

به علاوه، مطالعه دیگری نشان داده است که مصرف الکل تاثیر چندانی بر تمرکز تی اچ سی ندارد.

اگر ماریجوانا را قبل از الکل استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

اگرچه مطالعات روی تاثیرات مصرف الکل قبل از ماریجوانا بسیار است، اما طرف برعکس داستان اینطور نیست. اندک مطالعات موجود نیز قدیمی و بی نتیجه اند.

برای مثال، طی مطالعه ای که در سال 2011 انجام شد، شرکت کنندگان در سه مرحله از دارونما استفاده کردند. دوز پایین و بالای تی اچ سی به آنان داده شد. در هر مرحله، محققان دوز مختلفی از الکل را طبقه بندی کردند که شامل دارونما، دوز پایین و دوز بالای تی اچ سی میشد.

سپس مشاهده شد که ماریجوانا پس از استفاده دوز بالایی از الکل، باعث کاهش سرعت بالارفتن سطح الکل در خون میشود. اما نامه ای به ویراستار آن تحقیق نتایج را زیر سوال برد. در نامه نوشته شده بود اگر واقعا ماریجوانا سرعت جذب الکل را کاهش دهد، پس ممکن است باعث تاخیر حس مستی نیز شود.

شاید این اتفاق خوبی باشد اما اصلا حس خوبی نخواهد داشت. برای مثال، شاید حس کنید که توان رانندگی دارید اما سطح الکل خونتان از حد مجاز فراتر رفته باشد.

ماریجوانا قبل از الکل

فرض کنید یکی دو لیوان اضافی خوردید. ممکن است استفاده از ماریجوانا قبل از الکل تاثیرات الکل را کاهش دهد. این بدان معنی ست که شاید شما سرخوش تر از آن هستید که احساس میکنید و به همین علت خطر مستی بیش از حد زیاد است.

پس خطر بزرگی مارا تهدید نمیکند؟ گفتنش دشوار است. تحقیقات با کیفیتی روی این موضوع انجام نشده است. هنوز هم شواهدی دال بر تاثیرات مخرب استفاده همزمان الکل و ماریجوانا طی زمان وجود دارد.

خطر بالای اعتیاد به الکل و ماریجوانا

ممکن است در طولانی مدت استفاده همزمان الکل و مارجوانا باعث کاهش عملکرد شناختی، تغییرات در ساختار مغز و هیپوکامپوس شود. محققان مشاهده کردند که استفاده همزمان الکل و ماریجوانا باعث تضعیف قدرت رانندگی مخصوصا هنگام شب میشود.

حرف آخر؟ پس از استفاده الکل و ماریجوانا رانندگی نکنید! تمام. موارد دیگری که باید هنگام استفاده همزمان الکل و ماریجوانا درنظر گرفت، به شرح زیر هستند:

  • تحمل شما نسبت به این دو ماده
  • نوع و قدرت الکل
  •  اینکه میکشید، بخور میکنید یا میخورید
  •  فاصله زمانی بین مصرف دو ماده
  •  اینکه آیا از مواد دیگر مثل تنباکو یا کافئین استفاده میکنید یا نه؟
  •  آیا از دارو استفاده میکنید؟


بهترین راه عدم استفاده همزمان الکل و ماریجواناست

اما اگر قصد این کار را دارید آرام شروع کنید و حساب مقدار استفاده هردو دستتان باشد. حتی اگر شده با گوشیتان آن را محاسبه کنید. یادتان باشد، استفاده همزمان الکل و ماریجوانا باعث میشود احساس کنید کمتر و بیشتر از حالت عادی مست اید.

اگر از دارو استفاده میکنید قبل از استفاده الکل، ماریجوانا یا هردو با پزشکتان مشورت کنید. آنها ممکن است تاثیر داروها را کاهش و خطر عوارض جانبی را افزایش دهند.

با حال خرابتان چه کنید؟

اگر الکل و ماریجوانا را میکس کردید و واکنش بدی به شما دست داده بخاطر این است که الکل های شدن در اثر ماریجوانا را قوی تر کرده است. این احساس حال خراب بعد از مصرف ماریجواناست.

این حال پس از استفاده زیاد از ماریجوانا به انسان دست میدهد چه با الکل و چه بی الکل.

علائم حال خراب ماریجوانا

  • تب و لرز
  •  عرق کردن
  • ضربان قلب بالا
  •  سبکی سر
  •  مشکلات گوارشی
  •  سرگیجه و تهوع
  •  هذیان گویی
  •  استرس


 رفتارهای صحیح در مقابل حال خراب بعد از مصرف ماریجوانا چه هستند؟

اتاق میچرخد و میخواهید ثابت بایستید، عرق کرده اید و … آرامش خود را حفظ کنید. وقتی سخن از واکنش بد به میان می آید، صبر کلید حل معماست. این حس و حال شما به  مرور زمان از بین خواهد رفت.

اگر امکانش بود، روی چیز دیگری مثل موسیقی تمرکز کنید تا روی ناراحتیتان. بشینید یا دراز بکشید. اگر سرگیجه دارید، مکانی آرام برای استراحت پیدا کنید. اگر امکانش بود، از دوستتان بخواهید شما را تا منزل همراهی کند. بخورید و بنوشید تا قند خونتان بالا رود.

کمی غذا یا نوشیدنی شیرین میتواند سرگیجه تان را برطرف کند. از غذاهای سالم مثل سوپ استفاده کنید. اگر در دسترس نیست، آبمیوه نیز راه حل خوبی است. آب بدنتان را تامین کنید.

الکل و ماریجوانا میتواند آب بدنتان را خشک کند. این امر به خشکی دهان، سردرد و سرگیجه منجر خواهد شد. آب بنوشید تا بدنتان به حالت عادی برگردد.
آب لیمو بخورید. لیمو ترکیبات شیمیایی دارد که ممکن است تاثیرات تی اچ سی در مغز را کاهش دهد. اضافه کردن آب لیمو یا چاشنی آن به آب میتواند به حالت “های بودن” شما کمک کند.



دانه فلفل خرد شده بخور دهید. همانند لیمو، برخی میگویند دانه فلفل نیز ترکیبی دارد که به حال بد پس از ماریجوانا کمک میکند. برای استفاده از آن یک مشت دانه فلفل را له یا آسیاب کنید و سپس استنشاق نمایید. اما زیاد نزدیک نشوید چون ممکن است فلفل وارد بینی تان شود.

با کسی صحبت کنید. اگر توانستید، از دوستی قابل اعتماد بخواهید تا همراه شما باشد. دوستانتان میتوانند به شما آرامش دهند و به گذشت زمان کمک کنند. چه موقع کمک بخواهیم؟ عموما واکنش بد نسبت به مصرف همزمان الکل و ماریجوانا بیش از چند ساعت دوام نمی آورد.

حتی شاید تاثیرات آن روز بعد مشهود باشد. اما اگر الکل زیادی مصرف کردید شاید تشخیص بین حال بد و مسمومیت الکلی سخت باشد که بسیار خطرناک و کشنده است.

تشخیص مسمومیت الکلی

اگر موارد زیر را مشاهده کردید به اورژانس مراجعه کنید:

  • استفراغ
  • گیجی
  • تشنج
  • تنفس های آرام و نامرتب
  • پوست و لب آبی رنگ
  • دمای پایین بدن
  • بیهوشی

اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید بهتر است به دنبال کمک حرفه باشید، زیرا ممکن است به این مواد وابستگی پیدا کرده باشید:

  • عدم کنترل روی مقدار مصرف
  • نگرانی، عدم استراحت و افکار منفی حین هوشیاری
  • حساس شدن و بدخلقی
  • عدم تمایل برای انجام دیگر فعالیت ها
  • تغییرات در اشتها و الگوی خواب
  • دشواری در انجام وظایف
مصرف همزمان ماریجوانا و الکل

سخن آخر

شاید در نگاه اول استفاده همزمان الکل و ماریجوانا بی خطر باشد، اما این کار را میتوان دروازه ای به سوی مسمومیت شیمیایی دانست.

اگر قصد میکس این دو را دارید و تابحال این کار را انجام ندادید، به مقدار مصرف خود توجه کنید. بخاطر داشته باشید که مخلوط این دو ممکن است باعث تضعیف عملکرد شناختی و افزایش خطر اعتیاد شود.

لطفا نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: