مضرات بی خوابی چیست ؟چرا می خوابیم ؟چرا بدن ما به خواب نیاز دارد؟اگر اصلا نخوابیم چه اتفاقی برای بدن می افتد؟این سوال و سوالات دیگر از این قبیل برای کسانی که زمان خواب را اتلاف وقت می دانند بسیار پیش می آید.اما باید بدانید که بدن برای بازسازی و سالم نگه داشتن خود به خواب نیاز دارد و در صورت عدم خواب کافی دچار مشکلات بسیار جدی ای می شود که در ادامه با آن ها آشنا می شویم:

با بی خوابی و مضرات آن آشنا شوید !!!

با این حال مقاومت در برابر خواب و کم کردن ساعت خواب ضررهای جبران ناپذیری برای بدن دارد .و باعث مختل شدن ساعت بیولوژیکی بدن و جلوگیری از آزاد شدن هورمون رشد می شود که احتمالا همه در مورد آن شنیده ایم.

یکی از مهمترین آثار بی خوابی کم شدن ترشح هورمون  ملاتونین است.بر اساس مطالعات انجام شده هورمون ملاتونین باعث افزایش تقویت سیستم دفاعی بدن می شود. و اگر سیستم دفاعی دچار ضعف باشد یا در مقابل میکروبهای وارد شده به بدن درست عمل نکند هورمون ملاتونین به کمک آن می رود بنابراین، برای سلامتی و کیفیت  هورمون ملاتونین  داشتن خواب به مقدار کافی الزامی است.


حتما بخوانید:

آیا بی خوابی شما را می کشد ؟

چه چیزی باعث بی خوابی مداوم می شود؟

با یک نوشیدنی برای رفع بی خوابی آشنا شوید


آخرین مطالعات علمی انجام شده در این زمینه باعث می شود که شما بگویید دیگر هرگز بی خواب نمی مانم.!قبل از هرچیز باید این رادر مورد خواب بدانید که مغز شما را در هنگام خواب، باقی مانده از فعالیت عصبی که در طول روز رخ می دهد را پاک می کند. علاوه بر آن مانند تمام سلول های بدن ،سلول های عصبی مغز را نیز بازسازی می کند.

سلول های میکروگلیا، توسط فاگوسیتوز سلول های قدیمی و از بین رفته مغز را بازسازی کرده و دیگر وظایف آستروسیت از بین بردن  سیناپس غیر ضروری است.اگر شما به اندازه کافی می خوابید ،این سلول ها در زمان خواب شما اثرات زوال عصبی را که در طول روز تجربه می کنید از بین می برند.

مضرات بی خوابی

با این حال اگر شما نمی خوابید این سلول ها به فعالیت خود ادامه داده و به تمیز و هرس کردن سلول های مغز می پردازد.

در این حالت شما می گویید که چه ایرادی دارد اگر ما نخوابیم نیز این سلول ها به فعالیت خود ادامه می دهند ؟ اما موضوع این آسانی نیست زیرا در این حالت مغز به آسیب زدن به خود می پردازد.

میشل بل متخصص مغز و اعصاب برای تعیین پاسخ به بی خوابی ،از یک موش برای آزمایش استفاده کرده و به نتایج جالبی دست پیدا کرده است .بر اثر بی خوابی قسمتی از سیناپس بر اثر  آستروسیت ها از بین می روند به همین دلیل بی خوابی را به عنوان یک مشکل جدی بیان می کند و خواب کافی برای ما حیاتی است.

مضرات بی خوابی

به طور خلاصه برای جلوگیری از آسیب های مغزی و داشتن زندگی نرمال به خوابیدن اهمیت دهید.و سعی کنید بسته به نیاز بدن و شرایط تان حداقل بین 6 تا 9 ساعت در شبانه روز را به خواب اختصاص دهید.