در مورد مضرات شکر برای سلامت روانی چه می دانید؟ آیا نمی توانید از خوردن شکر دست بکشید؟ هیچکس به اندازه من نمی تواند شما را درک کند. من عاشق شیرینی جات هستم، مخصوصا مواقعی که دچار اضطراب می شوم. اما یک جایی باید به این عادت بد پایان داد، اینطور نیست؟

طبق مطالعات انجام شده، 75 درصد آمریکایی ها بیش از حد شکر مصرف می کنند. در حالی که همه ی ما در مورد مضرات شکر برای بدن بسیار شنیده ایم، کمتر در مورد مضرات شکر برای سلامت روانی چیزی شنیده ایم.



1. قند باعث بالا و پایین شدن خلق تان می شود!

بسیاری از افراد وقتی کمی احساس ناراحتی یا اضطراب می کنند، سریع به خوردن شیرینی جات پناه می آورند و با اینکار خلق شان را بالا می برند. اما این بالا بودن خیلی طول نخواهد کشید. مصرف مقدار زیادی قند فرآوری شده می تواند احساس نگرانی، تحریک پذیری و غم و اندوه را ایجاد کند – این امر در صورتی که شما با افسردگی یا اضطراب دست به گریبان باشید می تواند خطرناک تر هم باشد.

اما چرا شکر باعث چنین مشکلی می شود؟ بعد از خوردن قند زیاد، بدن انسولین آزاد می کند تا به جذب گلوکز اضافی در جریان خون و ثبات قند خون کمک کند. حتما با خود می گویید این که چیز بدی نیست! اما این تمام ماجرا نیست.

هجوم قند باعث می شود بدن شما سخت تلاش کند تا به حد طبیعی برگردد. این فراز و نشیب می تواند خلق تان را هم بالا و پایین کند. در نتیجه احساس می کنید عصبی، متلاطم و تحریک پذیر یا ناراحت هستید. اگر اضطراب یا افسردگی دارید، این علائم احتمالاً مواردی هستند که روزانه با آنها روبرو هستید. اما شکر باعث تشدید آنها می شود. 

2. اگر باعث اضطراب نشود، مطمئناً آن را بدتر می کند!

اگر با اضطراب درگیر هستید، حتما می دانید که بیش از حد شکر خوردن می تواند چقدر فاجعه بار باشد و باعث تحریک پذیری، لرزش و تنش شود. اما این همه ماجرا نیست، مطالعات مشخص کرده اند قند همچنین می تواند توانایی بدن در پاسخگویی به استرس را تضعیف کند، که می تواند اضطراب را تحریک کند و مانع از مقابله با علت استرس شود.

3. قند می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد!

اجتناب از شیرینی خوردن، مخصوصا پس از یک روز سخت واقعا کار سختی است. و هنگامی که با افسردگی سر و کار داشته باشید، بعضی اوقات غذا می تواند نوعی از خود درمانی باشد.

اما این چرخه معیوب مصرف قند، برای کم رنگ کردن احساسات منفی، فقط علائم اندوه، خستگی و ناامیدی تان را بدتر می کند. مطالعات مشخص کرده اند مصرف بیش از حد قند باعث عدم تعادل در برخی مواد شیمیایی مغز می شود. این عدم تعادل می تواند منجر به افسردگی شود و حتی ممکن است خطر طولانی مدت ایجاد یک اختلال سلامت روان در برخی از افراد را افزایش دهد.

4. ترک شیرینی و قند می تواند علائم پانیک اتک را ایجاد کند!

اگر با پانیک اتک دست به گریبان هستید، بهتر است سرخود شکر را ترک نکنید و با پزشک تان در این باره صحبت کنید. ترک شکر می تواند عوارض جانبی جدی مانند اضطراب، تحریک پذیری، سردرگمی و خستگی ایجاد کند. 

5. شکر قدرت مغز شما را از بین می برد!

محققان UCLA دریافتند که رژیم غذایی که میزان بالایی فروکتوز از مواد قندی دارد، مانند نوشابه، باعث کند شدن مغز می شود و حافظه و یادگیری را مختل کند. محققان دریافتند که ژنهای مغز می توانند در اثر فروکتوز آسیب ببینند. این امر بر حافظه و یادگیری تأثیر می گذارد و حتی می تواند منجر به بیماری آلزایمر، دیابت و بیماری های قلبی شود.