یکی از جدی ترین مضرات صبحانه نخوردن ابتلا به دیابت نوع 2 است! کارشناسان معتقدند اگر هر روز صبحانه نخورید، به احتمال بیشتری به دیابت نوع 2 مبتلا خواهید شد. حتما شنیده اید که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که یکی از مهم ترین مضرات صبحانه نخوردن چیست.

محققان دریافتند که صبحانه نخوردن حتی یک روز در هفته، با 6 درصد احتمال بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. این موضوع زمانی نگران کننده می شود که بفهمید 4 یا 5 روز در هفته صبحانه نخوردن، باعث افزایش 55 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. 

در ادامه بخوانید »

مقوی ترین صبحانه های دنیا را بشناسید! 

این نتایج چندان هم تعجب آور نیستند، زیرا امروزه کمتر کسی نمی داند که صبحانه چقدر اهمیت دارد. در حالی که دیابت نوع 1 کمتر از نوع 2 شایع است و عموماً در اوایل زندگی تشخیص داده می شود، اما دیابت نوع 2 به طور معمول در افراد بالای 45 سال بروز می کند. عوامل خطر شامل: اضافه وزن و عدم فعالیت جسمی و ژنتیک است.

پزشکان به طور معمول برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2، تغییرات شیوه زندگی را توصیه می کنند. و برای افرادی که دچار این بیماری شده اند، استراتژی هایی برای مدیریت بیماری شان وجود دارد.

چرا صبحانه اهمیت دارد؟

با توجه به ارتباط بین دیابت نوع 2، قند خون و انسولین، برای متخصصان رژیم غذایی جای تعجب ندارد که یکی از مضرات صبحانه نخوردن افزایش خطر ابتلا باشد. برخی مطالعات کوچک نشان می دهند که صبحانه نخوردن می تواند به مقاومت بیشتری در برابر انسولین منجر شود. مقاومت انسولین شرایطی است که در آن بدن به انسولین بیشتری نیاز دارد تا قند خون را به حد طبیعی برساند. و هنگامی که این شرایط مزمن باشد، یک عامل خطر عمده برای دیابت نوع 2 خواهد بود. 

از طرفی ترک صبحانه با افزایش قند خون در پی ناهار و شام همراه است. زیرا می تواند فشار ناخواسته بر بدن بگذارد و منجر به انتخاب رژیم غذایی ضعیف شود. نخوردن صبحانه بعد از خواب شبانه می تواند بدن و سوخت و ساز آن را سست کند، و همچنین می تواند منجر به پرخوری شود، زیرا گزینه های ناسالم، با کالری بالا را جذاب تر می کند.


همچنین بخوانید»


چه کسی وقتش را دارد؟!

در یک نظرسنجی مشخص شد که 53 درصد آمریکایی ها حداقل یک بار در هفته صبحانه را حذف می کنند و 12 درصد اصلاً صبحانه نمی خورند. در حالی که بسیاری از شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند صبح ها احساس گرسنگی نمی کنند، یکی دیگر از دلایل اصلی حذف این وعده غذایی نداشتن وقت کافی است.

در همین مطالعه مشخص شد که حتی آن دسته از افراد که صبحانه می خورند، یک وعده غذایی سریع در کافی شاپ یا یک میان وعده شیرین را انتخاب می کنند. اگر شمارا به صبحانه خوردن تشویق می کنیم، این بدان معنا نیست که هر چیزی که دم دست بود و سریع تر خورده می شد را بخورید! چیزهایی مانند دونات، شیرینی، پنکیک و غلات شیرین پر از چربی اشباع شده و حاوی پروتئین و فیبر بسیار کمی هستند. اینها غذاهایی نیستند که شما را از ابتلا به دیابت نجات می دهند!

اما چگونه یک صبحانه ی مغذی و سریع بخوریم؟

جو دوسر یک انتخاب سالم است زیرا حاوی نوعی فیبر است که می تواند به شما احساس سیری بدهد. همچنین می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. می توانید آن را با کمی عسل، میوه تازه یا آجیل مخلوط کنید. گزینه دیگر تخم مرغ است، جژء تقریبا جدانشدنی و قدیمی صبحانه. می توانید از شب قبل صبحانه تان را آماده کنید و صبح فقط برای میل کردن آن وقت بگذارید. 

اضافه کردن یک تکه نان سبوس دار، غلات یا ماست یونانی ساده با یک تکه میوه می تواند یک وعده غذایی متعادل و سالم در صبح برایتان رقم بزند که احتیاج به صرف وقت زیادی ندارد. 

خوردن صبحانه با فیبر زیاد ، کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین بهترین گزینه است. به شما انرژی می دهد، اشتهای تان را برطرف می کند و صحنه را برای تغذیه سالم در تمام طول روز آماده می کند.