قسمت هفدهم : المر برنستاین

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. المر برنستاین (زاده ۴ آوریل ۱۹۲۲ – درگذشته ۱۸ آگوست ۲۰۰۴) آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ایالات متحده آمریکا بود. که بیشتر به خاطر موسیقی های متن بسیاری که برای فیلم ها نوشته بود شناخته می شد. در حرفه ای که پنجاه سال به طول انجامید، او برای صدها فیلم و آثار تلویزیونی موسیقی تولید کرد.

آثار مشهور او عبارت اند از : موسیقی متن زیبای فیلم هفت دلاور ، ده فرمان ، فرار بزرگ ، کشتن مرغ مقلد ، پای چپ من ، شکارچیان روح ، تنگه وحشت و خانه حیوانات.

المر برنستاین برای موسیقی متن فیلم کمدی رومانیک میلی کاملا مدرن در سال 1967 برنده جایزه اسکار شد و در کل 14 بار نامزد این جایزه معتبر شد. او همچنین برنده دو جایزه گلدن گلوب ، یک جایزه امی و دو نامزدی جایزه گرمی شده بود.

المر برنستاین

او در شهر نیویورک به دنیا آمد و از همان کودکی علاقه زیادی به هنر داشت او در دوران کودکی چند جایزه برای نقاشی هایش دریافت کرده بود همچنین بازیگری و رقص را نیز بصورت نیمه حرفه ای دنبال می کرد. در سن 12 سالگی او وارد مدرسه پیشرو و هنری والدن شد و از همانجا جذب به موسیقی شد.

او تحت تعلیم آهنگسازان کلاسیک نظیر : آئرون کاپلند، راجر سیژنز و استیفن والپا قرار گرفت و از سال 1939 تا 1950 به عنوان یک پیانیست کنسرت فعالیت کرد او همچنین آثار کلاسیک متعددی از جمله سه مجموعه ارکستر، دو دوره تصنیف، آهنگ های مختلف برای ویولا، پیانو و سولو پیانو نوشت ، و یک کوارتت زهی.

برنستاین برای بیش از 200 فیلم و شو تلویزیونی آهنگ ساخت. تم موسیقی متنی که او برای فیلم هفت دلاور ساخت هم در سینما و هم در تلویزیون مشهور شد چرا که از موسیقی برای تبلیغات سیگار های مالبرو در آن زمان استفاده شد.

او این توانایی را داشت که از موسیقی فیلم‌های کلاسیک تا موسیقی فیلم‌های پرانرژی جاز را تهیه کند. برنستاین اغلب از ارکسترهای بزرگ و کامل استفاده می‌کرد اما در برخی موارد مانند فیلم مردی با بازوان طلایی که در آن فرانک سیناترا نیز به ایفای نقش می‌پرداخت، به دلیل جاز بودن فضای فیلم، ارکستر بزرگ را کنار گذاشته و با گروه‌های کوچک جاز اقدام به ساخت موسیقی برای فیلم کرد.

المر برنستاین

او در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به صورت خستگی‌ناپذیری برای سینمای هالیوود کار می‌کرد و در دههٔ ۸۰ بیش‌تر برای تلویزیون؛ از آن جمله می‌توان به همکاری‌اش با برنامهٔ نشنال جئوگرافی در تهیهٔ موسیقی برنامه‌های تلویزیونی اشاره کرد.

او علاقهٔ بسیاری به نوازندگی پیانو داشت و بسیاری معتقد بودند که اگر آرزوهای جوانی او تحقق پیدا می‌کرد، بدون شک می‌توانست یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان پیانو در جهان باشد؛ در عین حال همگی خوشحال هستند که نوازنده نشد، چرا که در این صورت دنیای موسیقی از خلق آثار او بی‌بهره می‌ماند! برنستاین در قرن بیست‌ویکم نیز جزو آهنگسازان و موسیقیدانان فعال بود و علاوه بر آهنگسازی اقدام به اجرا و انتشار مجدد کارهای موفق خود نمود.

موسیقی متن فیلم های هفت دلاور و کشتن مرغ مقلد او در لیست 100 آهنگ برتر موسیقی های متن فیلم، تمام دوران سینمای آمریکا به ترتیب در رتبه هشتم و هفدهم قرار دارند. او به همراه برنارد هرمان، مکس استاینر و جری گلدسمیت تنها آهنگسازانی هستند که موسیقی متن دو فیلم از  آنها در این لیست حضور دارد و بعد از جان ویلیامز که 3 فیلم او در این لیست قرار دارد در رتبه دوم حضور دارند.

 میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.

همچنین در ادامه بخوانید : معرفی هنرمند ؛ الکساندر دسپلا آهنگساز و رهبر ارکستر فرانسوی