قسمت پانزدهم : دنی الفمن

با قسمتی دیگر از سری مطالب معرفی هنرمند در خدمت شما هستیم. دنی الفمن (متولد ۲۹ مه ۱۹۵۳) آهنگساز، خواننده، تهیه‌کننده موسیقی و بازیگر آمریکایی است. او با آهنگسازی فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی از جمله بتمن و موسیقی متن مجموعهٔ تلویزیونی سیمپسون‌ها شناخته شده‌است. او باتیم برتون کارگردان آمریکایی دوستی بسیار دیرینه و نزدیکی دارد و برای همه به جز ۵ فیلم از آثار تیم برتون آهنگسازی کرده‌است. او از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۵ خواننده و آهنگساز گروه راک اوینگو بوینگو بود.

دنی الفمن
دنی الفمن به همراه گروه Oingo Boingo

او در لس آنجلس به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۶ به عنوان بازیگر وارد صنعت سینما شد. اولین نقش‌آفرینی او در فیلم منطقهٔ ممنوع به کارگردانی برادر بزرگترش، ریچارد الفمن در سال ۱۹۸۰ بود. او تا کنون ۴ بار نامزد جایزهٔ اسکار، برندهٔ جایزهٔ گرمی برای موسیقی متن فیلم بتمن به کارگردانی تیم برتون و برندهٔ جایزهٔ امی[۱] برای موسیقی متن مجموعهٔ تلویزیونی کدبانوهای ناامید شده‌است. همچنین او مفتخر به دریافت جایزهٔ بزرگ ریچارد کرک در جوایز فیلم تلویزیون BMI سال ۲۰۰۲ شده‌است. این جایزه سالانه به آهنگسازهایی اهدا می‌شود که مشارکت‌های مهمی در آهنگسازی فیلم و تلویزیون داشته‌ باشند.

دنی الفمن
دنی الفمن و تیم برتون

تیم برتون دربارهٔ الفمن گفته‌است: «دربارهٔ موسیقی حتی لازم نیست با هم صحبت کنیم. حتی لازم نیست با هم دربارهٔ آن فکر کنیم. این طور برای هر دوتایمان بهتر است، هر دو از این نظر مثل همدیگر هستیم. ما خیلی خوش شانسیم که با هم ارتباط داریم»

در سال ۱۹۸۵ تیم برتون و پل روبنس از الفمن دعوت کردند تا برای فیلم ماجراجویی بزرگ پی وی آهنگسازی کند. این فیلم اولین همکاری تیم برتون و الفمن بود و از آن زمان به بعد دنی الفمن و تیم برتون با هم همکاری کرده‌اند. الفمن برای همه به جز ۵ فیلم از آثار تیم برتون در مقام کارگردان و/ یا تهیه کننده آهنگسازی کرده‌است.

فیلم‌های بیتل جوس، بتمن، ادوارد دست‌قیچی، بازگشت بتمن، کابوس قبل از کریسمس، مریخ حمله می‌کند!، اسلیپی هالو، سیارهٔ میمون‌ها، ماهی بزرگ، چارلی و کارخانه شکلات سازی، عروس مرده، ۹، آلیس در سرزمین عجایب، سایه‌های سیاه و فرنکن‌وینی دیگر همکاری‌های الفمن و برتون هستند. همچنین الفمن در انیمیشن کابوس قبل از کریسمس علاوه بر آهنگسازی، آوازهای شخصیت اصلی داستان یعنی جک اسکلینگتن، برل و دلقکی که صورتش جدا می‌شود را هم اجرا کرده‌است. او همچنین در انیمیشن عروس مرده صداپیشهٔ یکی از اسکلت‌ها بوده‌است.

در ادامه میکسی از بهترین آثار او را به انتخاب مجله وارونه در وبسایت بیپ تونز گوش کنید.