با مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان در خدمت شما هستیم. به عبارتی در این مطلب ما عملکرد استودیو ویت در 3 فصل ابتدایی و عملکرد استودیو ماپا در فصل نهایی یا فصل چهارم انیمه اتک آن تایتان را از جهات مختلف مقایسه خواهیم کرد.

در صورت تمایل می‌توانید کانال نماشای، کانال یوتوب و کانال اینستاگرام مجله وارونه رو دنبال کنید!

بسیاری از طرفداران انیمه حمله به تایتان نگران این موضوع بودند که حالا که استودیو سازنده تغییر کرده است، استودیوی جدید تا چه حد میتواند موفقیت غول آسای سه فصل قبلی را جبران کند؟ آیا استودیو ماپا میتواند محصولی در خور تولید کند یا مسیر آن را به شکل زیادی تغییر خواهد داد؟

اما اکنون که هشت قسمت از فصل چهارم منتشر شده، تا حد زیادی مشخص است که نتیجه کار چگونه بوده است. استودیو ماپا به خوبی توانسته نه تنها در بسیاری از بخش ها از سه فصل قبلی بهتر باشد، بلکه رضایت حداکثری طرفداران را نیز به دست آورده است.


همچنین بخوانید: جوان‌ترین و بهترین استودیوهای انیمه‌سازی ژاپن که سهم خاصی در صنعت انیمه دارند! 


قبل از شروع مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان نگاهی به تفاوت دو نسخه TV و Bluray در فصول قبل بیاندازید. عکس های بالایی مربوط به نسخه TV و عکس های زیرین مربوط به نسخه Blu-ray هستند.

مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان

مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان

Attack on Titan tv vs Blu-ray

مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان

مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان

1- CGI

محسوس ترین تغییر بین سه فصل قبلی و این فصل، به استفاده از CG مربوط میشود. هرچند همچنان برای مقایسه عملکرد استودیو ماپا و استودیو ویت در این بخش کمی زود است (به این دلیل که تا به اینجا سکانس های درگیری کمی داشته ایم). تیمی که استودیو ماپا روی این بخش آن کار میکند، V-SIGN نام دارد و  سابقه کار روی انیمه هایی مانند Inuyashiki و چند اپیزود از انیمه Dorohedoro را دارند. اما تیم CGI استودیو ویت، MADBOX نام دارد که سابقه اش در طراحی سی جی انیمه Overlord است.

همچنین “شوهی یابوتا” دوباره به عنوان تهیه کننده بخش سه بعدی طراحی سی جی، به ماپا برگشته است اما وی در مصاحبه هایش روی این نکته تاکید کرده که بیشتر تمرکزش روی کارگردانی مجموعه خودش خواهد بود نه فصل نهایی حمله به تایتان. بنابراین تیم سی جی فصل چهار کاملا جدید هستند، با این حال در همین هشت قسمت بهترین سی جی تایتان ها را تا به امروز طراحی کرده اند. کاری که سازندگان با این فصل در بخش سی جی انجام داده اند شامل استفاده زیاد از سه بعدی کردن حرکات شخصیت ها و تایتان ها است که با اضافه کردن جلوه های جدید و رندرینگ نرم و روان آن به انیمه حس و حال جدیدی بخشیده اند.


همچنین ببینید: نگاهی به تئوری های فصل آخر انیمه Attack On Titan ؛ ویدیو اختصاصی


مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان

2- طراحی شخصیت ها

مورد دیگر از تفاوت های این بخش انیمه استودیو ماپا با استودیو ویت به طراحی کاراکترها برمیگردد. درواقع بر کسی پوشیده نیست که میزان استفاده از جزییات در این فصل نسبت به سه فصل پیشین به طرز دیوانه واری متفاوت است. درواقع استودیو ماپا در این فصل جزییات بصری و سه بعدی زیادی را روی تک تک شخصیت ها پیاده کرده است که هم از یک نظر کار فوق العاده ای است و هم از طرف دیگر به کارگردانان انیمیشن زیادی نیاز است تا چنین حجمی از جزییات را بدون اشکال روی انیمه پیاده کنند.

بنابراین استودیو ماپا با به جان خریدن ریسک زمانی این کار، نه تنها به پیشرفت عظیمی از نظر تکنیکی و جزییات طراحی های شخصیت ها رسیده است بلکه مقایسه این بخش از انیمه با سه فصل قبلی با پیروزی قاطع استودیو ماپا به سرانجام میرسد در عین حال که شاهد یکی از پرجزییات ترین طراحی های صنعت انیمه هم هستیم.

همچنین استودیو ماپا فقط به به‌روز کردن بخش های فنی اکتفا نکرده است، بلکه آنها یکی از شاخص ترین ویژگی های فصول قبلی ساخته شده توسط استودیو ویت را نیز به انیمه اضافه کرده اند: سایه زنی شخصیت ها.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های شبیه Attack on Titan که حتماً باید آنها را تماشا کنید ! بخش اول


3- سایه زنی

در سه فصل قبلی، یکی از چشم نواز ترین بخش های انیمه همین بخش بود. استودیو ویت با سایه زنی های متعدد و گاهی یک شکل هم از نظر احساسی به شخصیت ها عمق میداد و هم از لحاظ بصری انیمه را چند پله بالاتر میبرد. در واقع هنگامی که شخصیت ها در تنگناهای احساسی قرار میگرفتند و یا از شدت خشم دندان هایشان را به هم فشار میدادند، همیشه نمای کلوز آپی از صورت شخصیت ها نمایش داده میشد که حس خشم و یا اشک ریختن شخصیت ها قابل لمس تر باشد، از آن طرف نیز در همان نما، صورت شخصیت ها با سایه زنی های متناسب با موقعیت دچار تغییر میشد و اینگونه تاثیر گذاری یک سکانس چندین مرتبه محسوس تر میشد.

حالا استودیو ماپا با الهام از همین تکنیک، و با اضافه کردن چاشنی های جدیدی مانند طراحی پرجزییات صورت، طراحی سه بعدی، و در نهایت کارگردانی مناسب، نه تنها به استودیو معظم ویت، ادای دین میکند بلکه با استفاده از همین کار شباهت های انیمه را حفظ میکند تا فصل چهار با سه فصل قبلی در یکپارچگی کامل باشند.

4- انیمیشن

انیمه حمله به تایتان به خاطر هرچیزی که ستایش نشود به دلیل سکانس های اکشن هیجان انگیز اش در ردیف برترین انیمه های تاریخ (شاید برترین؟) قرار میگیرد. زیر نظر استودیو ویت، برخی از انیماتور های این انیمه به دلیل کار فوق العاده ای که در به تصویر کشیدن این نبرد ها انجام دادند تبدیل به اسطوره های بخش انیمیشن صنعت انیمه شدند.

مانند “آریفومی ایمای” و “تاکوما ابیسو” که مسئول به تصویر کشیدن برخی از هیجانی ترین و باورنکردنی ترین نبرد های تاریخ انیمه و کل سری انیمه شدند. کار “آریفومی ایمای” در اواخر فصل دو انیمه، نمونه بارزی از استفاده عالی از بک گراند سه بعدی و حرکات دو بعدی در یک انیمه است که حرکات شخصیت “لیوای” را نرم تر و باورپذیرتر میکرد. همچنین “تاکوما ابیسو”، شمشیر های سربازان را به نظر تیز تر و با استایل مشخص طراحی کرد.


همچنین بخوانید: تاپ فایت ؛ 5 تا از بهترین مبارزات لیوای آکرمن در انیمه Attack On Titan


اما موردی که در فصل چهار انیمه غایب است، گریم صورت شخصیت ها است که مسئول آن خانم “چی یامازاکی” بود. وی گروهش را که پیش از آن روی انیمه “کابانری” کار میکردند به انیمه تیم انیمه حمله به تایتان آورد و به بهبود طراحی هنری و آرت ورک انیمه کمک شایانی کرد. همچنین لایه جدیدی را به سایه زنی های طراحی شخصیت ها اضافه کرد. هرچند خانم یامازاکی میتواند این فصل به انیمه برگردد اما این به آن معنی نیست که تا اینجا باقی کارمندان بخش انیمیشن کارشان را خوب انجام نداده اند. هر چه نباشد آنها تا اینجا کاملا ما را از بخش انیمیشن مطمئن کرده اند.

5- تکنیک های جدید

به عنوان مثال در قسمت دوم فصل چهار انیمه با سکانس جدیدی مواجه میشویم: استفاده از تکنیک روتوسکوپ در انیمیشن شخصیت ها. در بسیاری از انیمه ها یا بدون اغراق تقریبا تمام آنها سکانس‌های گفتگوی بین شخصیتها را با همان تکنیک آشنا یا با تکنیک “SHOT-REVERSE-SHOT یا عکسبرداری معکوس” تهیه میکنند. اما این بار در جریان سکانسی که تماما گفتگو بین شخصیت ها را شامل میشود مخاطب با این تکنیک جدید رو به رو میشود. این تکنیک نه تنها در سکانس میز شام و حضور شخصیت “گبی” احساسات را بهتر منتقل میکند بلکه تنش موجود در صحنه را نیز به شکل چشمگیری افزایش میدهد.

توضیحات:

1- درواقع تکنیک قدیمی انیمه در سکانس های دیالوگ محور به این صورت است که تصاویری از پیش رندر شده و با کمترین واکنش شخصیت ها و پویایی، پشت سر هم پخش میشود و سپس دوربین با زوم آرام خاص خودش پویایی کاذبی را به صحنه میدهد. بنابراین در این گونه سکانس ها از تصاویر ثابت (نقاشی شده) استفاده میشود نه تصاویر متحرک.

2- تکنیک عکسبرداری معکوس در واقع تکنیکی است که بیشتر در فیلم ها استفاده میشود به این صورت است که یک نما از شخصیت گرفته میشود سپس یک نمای دیگر از یک شخصیت دیگر ولی با تغییر زاویه گرفته میشود. بنابراین این تصور در مخاطب ایجاد میشود که آنها حین صحبت با هم در حال تماشای یکدیگر نیز هستند (همان زاویه ای که ما در دنیای واقعی وقتی با افراد صحبت میکنیم، به یکدیگر زل میزنیم!)

3- انیمیشن روتوسکوپی، انیمیشنی است که به وسیله تصاویر پشت سر هم ایجاد میشود، همچنین برای اصلاح تصاویر و جلوه های بصری نیز کاربرد های گسترده ای دارد.

مورد دیگر به طور خلاصه به افکت و انیمیشن انفجار ها در فصل جدید مربوط میشود، بنابراین در این فصل به جرات افکت های انفجار در انیمه بالاتر از سه فصل قبلی قرار میگیرد و این مورد مستقیما به سازندگان خلاق این بخش از انیمه یعنی “ساتوشی ساکای” و “تایچی فوروماتا” برمیگردد که “تایچی” قبل از کار روی این انیمه یکی از اعضای کلیدی بخش انیمیشن انیمه “From up on poppy hill” محصول استودیو معظم “جیبلی” بوده است.

در نهایت طرفداران باید کمترین نگرانی را بابت این فصل داشته باشند، زیرا جدای از خلاقیت ها و ارائه تکنیک های جدید و پیاده سازی مناسب و بهینه آن روی انیمه، استودیو ماپا روح سه فصل قبلی را نیز حفظ کرده است. بنابراین(حداقل از نظر نگارنده این مطلب)، فصل پایانی انیمه در دستان امنی قرار گرفته است.

مثل همیشه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین می توانید مقایسه انیمه و مانگا در فصل چهارم حمله به تایتان و بررسی قسمت به قسمت فصل سوم انیمه اتک آن تایتان و همچنین بررسی قسمت به قسمت انیمه حمله به تایتان را در مجله وارونه بخوانید و تماشا کنید. 

در ادامه بخوانید: