با ما همراه باشید تا با مقایسه ps now با xbox game pass ببینیم کدام یک بیشتر بدرد شما میخورد و چرا؟! هردو سرویس یاد شده همانند برنامه‌ی نتفلیکس برای بازی‌های ویدئویی عمل می‌کنند. اکس‌باکس گیم‌پس (Game Pass) و پلی‌استیشن ناو (PlayStation Now) هردو سرویسی ماهانه هستند که به شما امکان دسترسی به صدها عنوان را در کاتالوگی چرخشی می‌دهند. شاید به ظاهر هردو خدمت مشابه به‌ نظر برسند اما چندین تفاوت اساسی بین آن‌ها وجود دارد که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

این ویژگی‌ها برای شما چه معنایی دارند؟

چرا باید دقت کنید که آیا می‌توانید بازی را دانلود کنید یا فقط به صورت استریم است؟ این به چه معنی است که بازی‌های روز اکس‌باکس در اختیار این سرویس قرار می‌گیرد؟ ما به این سوالات پاسخ خواهیم داد و میزان اهمیت هرکدام را شرح می‌دهیم و می‌گوییم شما چه زمانی این سرویس‌ها را خریداری کنید.


بیشتر بخوانید: هرآنچه باید درباره کنسول Xbox Series X بدانید


استریمینگ یا دانلود

اولین مورد از موارد مقایسه ps now با xbox game pass برای ما در ایران بسیار اهمیت دارد! پلی‌استیشن نو امکان استریم هر عنوانی را که در کاتالوگ پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی موجود است به شما می‌دهد، اما در این میان تنها حدود 300 عنوان از 800 عنوان موجود‌ را می‌توانید دانلود نمایید. در مقابل سرویس گیم‌پس اکس‌باکس، سرویسی استریمینگ نیست و هر عنوان را که بخواهید می‌توانید روی کنسول خود دانلود کنید. دقیقا همان‌طور که نسخه‌ی دیجیتالی بازی را تهیه می‌کنید.

دانلود یا بارگیری یک بازی به‌طور مستقیم برروی کنسول شما همیشه نتیجه‌ی بهتری از سرویس استریمینگ دارد. تصور کنید درحال تماشای یک فیلم در نت‌فلیکس هستید و درست در لحظه‌ی مهم و شاید هیجانی فیلم، این برنامه شروع به قطع و وصل شدن کند. حال همین تصور را از بازی‌هایی که در حال تجربه‌ی آن هستید داشته باشید. مشکلات بسیاری درمورد استریم وجود دارد که به عنوان نمونه می‌توانیم بگوییم ممکن است دکمه‌ای که وارد می‌‌کنید عمل نکند و یا بازی فریز شود. کیفیت تجربه‌ی بازی با استریمینگ به سرعت اینترنت بستگی دارد و شما کنترل کامل برروی آن نخواهید داشت.

مقایسه ps now با xbox game pass

عناوین انحصاری اکس‌باکس در اکس‌باکس گیم‌پس موجودند

یکی از نکاتی که اکس‌باکس گیم‌پس را به پیشنهادی جذاب و منحصر به فرد تبدیل می‌کند، در دسترس بودن عناوین انحصاری این کنسول برروی سرویس یاد شده است. این یعنی با پرداخت تنها 10 دلار در ماه می‌توانید بدون نیاز به پرداخت چیز دیگری چندین عنوان 60 دلاری را تجربه کنید. این موضوع شامل سایر عناوینی که استودیوهای اکس‌باکس آن‌ها را توسعه نداده‌اند هم می‌شود. همواره برای بسیاری از دنبال کنندگان این سوال بود که آیا Gears 5، The Outer Worlds و Halo: Infinite هم در این سرویس در دسترس است و اکنون باید بگوییم تمامی این عناوین در سرویس یاد شده موجود هستند.

از سوی دیگر پلی‌استیشن نو خدمتی حتی نزدیک به گیم‌‌پس هم ارائه نمی‌کند. بله اکنون حدود 100 بازی در دسترس شما قرار دارد اما حداقل چندین ماه یا حتی چندین سال از انتشار آن‌ها می‌گذرد و خبری هم از عناوین انحصاری پلی‌استیشن نیست.

با این وجود گیم‌پس ارزش بیشتری داسته و پیشنهاد بهتری به حساب می‌آید. تقریبا تمام عناوین انحصاری در زمان انتشار در این سرویس نیز در دسترس قرار می‌گیرند. در پلی‌استیشن نو بیش از 800 عنوان داریم که ترکیبی از بازی‌های پلی‌استیشن 2، پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن 4 است. اما سرویس گیم‌پس مایکروسافت حدودا 400 عنوان دارد که اساسا از عناوین اصلی اکس‌باکس هستند و به عبارت دیگر ترکیبی از بازی‌های اکس‌باکس 360 و اکس‌باکس وان در دسترس داریم.

اکس‌باکس گیم‌پس کوئست

اکس‌باکس گیم‌پس کوئست روشی برای مشترکین است که با بازی کردن عناوین مختلف موجود در کتابخانه‌ی مایکروسافت پاداش‌ دریافت خواهند کرد. این جوایز را می‌توانید در فروشگاه مایکروسافت و بوسیله‌ی گیفت‌ها برای تهیه‌ی بازی‌ها، فیلم، لوازم جانبی، سخت‌افزارها، کنسول‌ها و یا هرچیز دیگری استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: چگونه دسته PS4 یا Xbox One را به گوشی آیفون خود متصل کنیم؟


کوئست دامنه‌ای از اهداف روزانه، هفتگی و ماهانه دارد و می‌توانید به سادگی و با بدست آوردن موفقیت در یک بازی خاص و یا به پایان رساندن کاری ساده آن را بدست آورید. برای مثال، ماه می 2020، بازیکنانی که 75 امتیاز کسب کنند می‌توانند 20 دقیقه عنوان Alien: Isolation را تجربه نمایند.

تخفیف برای بازی‌ها

حتی با وجود اینکه می‌توانید بازی‌ها را با اکس‌باکس گیم‌پس دانلود کنید، از نظر فنی مالکیت بازی مربوط به شما نیست. هر زمان که بخواهید می‌توانید اشتراک خود را لغو کنید یا حتی می‌توانید اجازه دهید تا منقضی شود، پس از انقضا و یا لغو اشتراک شما دیگر قادر به تجربه‌ی بازی نخواهید بود مگر آنکه هزینه‌ی آن را بپردازید و آن بازی را به‌طور کامل تهیه کنید و یا مجدد اشتراک خریداری نمایید.

راهی وجود دارد. با استفاده از سرویس اکس‌باکس می‌توانید تا 20 درصد تخفیف برای خود بازی و بسته‌های الحاقی دریافت کنید. اگر از تخفیف گیم‌پس خود استفاده کنید باز هم می‌توانید در ادامه به استفاده از بازی‌های موجود در این سرویس ادامه دهید.


بیشتر بخوانید: بهترین بازی های رایگان PS4 


سونی هیچ تخفیفی مشابه با این برای پلی‌استیشن ارائه نمی‌کند و شما نیز دسترسی به هر بازی که تمایل به تجربه‌‎ی آن دارید را نخواهید داشت. همچنین معدود عناوین موردنظر شما هم قابل دانلود نیستند و هیچ دسترسی به آن‌ها در صورت تمام شدن اشتراکتان تا زمانی که آن عنوان را تهیه کنید نخواهید داشت.

چندنفره

هرکسی که تمایل دارد به‌صورت آنلاین به تجربه‌ی بازی‌های موجود در گیم‌پس بپردازد، باید در اکس‌باکس لایو عضو شود یا گیم‌پس التیمیت تهیه کند. این مورد هم یکی از مواردی است که برای پلی‌استیشن نو کاملا متفاوت است؛ اعضای سرویس سونی می‌توانند به‌ صورت آنلاین بازی‌های چند نفره را بدون نیاز به عضویت تجربه کنند.


بیشتر بخوانید: آموزش بازی Fortnite ؛ راهنمایی برای تازه کارها!


پشتیبانی از رایانه‌های شخصی

پلی‌استیشن نو و گیم‌پس، هردو از رایانه‌های شخصی پشتیبانی می‌کنند، اما گیم‌پس برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی بسیار کاربردی‌تر است، چراکه بازی‌ها می‌توانند در کامپیوتر هم بارگذاری شوند. پلی‌استیشن نو اکنون تنها به مشترکین اجازه می‌دهد تا بازی‌های ویدئویی را به‌طور استریمینگ روی رایانه‌های شخصی تجربه کنند. به عبارت دیگر شما امکان استریم بازی‌ها را با پلی‌استیشن نو برروی رایانه‌های شخصی دارید. توجه کنید که تمام بازی‌های اکس‌باکس برای رایانه‌های شخصی در دسترس نیستند.

دسترسی منطقه‌ای

با وجود اینکه سونی، شرکتی ژاپنی است اما سرویس پلی‌استیشن نو هنوز برای برخی مناطق در دسترس نیست. درحالی که سرویس گیم‌پس می‌تواند دو بار تمام نقاط جهان را پوشش دهد.

پلی‌استیشن نو: اتریش، بلژیک، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد، سوییس، بریتانیا، ایالات‌متحده آمریکا.

گیم‌پس: آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ‌کنگ، مجارستان، هند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، کره، مکزیک، هلند، نیوزیلند، نروژ، لهستان، پرتغال، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، اسلواکی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوییس، تایوان، ترکیه، امارات، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا

باندل‌ها

مایکروسافت و سونی به ترتیب دارای حق عضویت آنلاین هستند که به ترتیب اکس‌باکس لایو گلد و پلی‌استیشن پلاس نامیده می‌شوند. این اشتراک به بازیکنان دسترسی آنلاین می‌دهند و علاوه‌بر دسترسی، هرماه با برخی از ارزش‌های افزوده مانند تخفیف انحصاری و چند بازی رایگان همراه هستند که قیمت هردو معادل 60 دلار در سال است.

نسخه‌ی باندل اکس‌باکس گیم‌پس و اکس‌باکس لایو گلد، در کنار یکدیگر اکس‌باکس گیم‌پس التیمیت نامیده می‌شود. برای بسیاری از مردم خرید دو سرویس که امکان تهیه‌ی همزمان آن دو وجود دارد به صورت مجزا منطقی به نظر نمی‌رسد. اکس‌باکس گیم‌پس التیمیت هر ماه 15 دلار قیمت دارد که در سال معادل 180 دلار می‌شود. که تقریبا مقدار دقیقی است و تقریبا برابر با تهیه‌ی یک سال گیم‌پس عادی با لایو گلد است. شما هیچ پولی پس‌انداز نمی‌کنید، اما مایکروسافت به کرات برای آن‌هایی که از اکس‌باکس لایو زیاد استفاده می‌کنند، سرویس گیم‌پس التیمیت را پیشنهاد می‌دهد.


بیشتر بخوانید: پنج دلیل برتری کنترلر پلی ‌استیشن 5 از اکس‌باکس سری‌اکس 


سونی هیچ مجموعه‌ای از سرویس پلی‌استیشن پلاس ارائه نمی‌کند. اگر می‌خواهید به مدت یکسال پلی‌استیشن پلاس را تهیه کنید باید مبلغ 120 دلار برای دوازده ماه بپردازید. براساس هزینه سالانه یعنی قیمت هر سرویس پلی‌استیشن نو 10 دلار در ماه است علاوه‌بر 60 دلاری که برای خرید پلی‌استیشن پلاس باید بپردازید.

Project xCloud

مقایسه ps now با xbox game pass

پراجکت اکس کلود مایکروسافت ، سرویسی است که بیشتر جنبه‌ی استریمینگ دارد و در حال آزمایش است. توجه داشته باشید این سرویس نیز مشابه پلی‌استیشن نو نیست و شما با اکس‌کلود می‌توانید به راحتی به گوشی هوشمند و یا تبلتتان وصل شوید و با آن به تجربه بازی‌ها بپردازید. اکس‌کلود را می‌توان بیشتر شبیه به گوگل استدیا دانست. در حالی که پلی‌استیشن نو مدت زمان زیادی است در دسترس قرار دارد اما متاسفانه پیشرفتی در آن نمی‌بینیم جز اینکه اکنون می‌توان از رایانه‌های شخصی هم استفاده کرد.

بنابراین چگونه می‌توان آن را به اکس‌باکس گیم‌پس مربوط کنیم؟ فیل اسپنسر اعلام کرد پراجکت اکس‌کلود پیش می‌رود تا برای همه اعضای گیم‌پس در دسترس قرار بگیرد و نظر آن‌ها را جلب کند. بنابراین با اینکه این دو سرویس از هم جدا هستند اما به یکدیگر ارتباط پیدا خواهند کرد.

جمع‌بندی

در پایان مقایسه ps now با xbox game pass باید بگوییم سرویس گیم‌پس اکس‌باکس بهترین سرویس و البته گزینه برای بازی‌بازان است. با این سرویس می‌توانید به راحتی عناوین انحصاری و بازی‌های روز را تجربه کنید. به نظر می‌رسد با آنکه سونی توانسته در فروش موفق عمل کند اما سرویس پلی‌استیشن نو هنوز فاصله‌ی بسیار بسیار زیادی با گیم‌پس دارد.