با وجود گذشت بیش از یک سال از زمان، سونی بالاخره درباره کنسول نسل بعدی خود صحبت کرده و اکنون رسماً آن را پلی استیشن 5 نامگذاری کرده است. با یک بلاگ پست از سونی و دو مصاحبه با مجله Wired، ما در حال شروع به درک خوبی از سیستم بعدی گیمرها در سال 2020 هستیم. با ما همراه باشید تا به مقایسه ps5 با ps4 بپردازیم.


پیش از مطالعه این مطلب بخوانید: 


یک CPU AMD Ryzen می‌تواند دنیاهای پیچیده‌تری را پشتیبانی کند

مقایسه کنسول‌های سونی

پلی‌استیشن ۴ (و جانشین او در نسل میانی، یعنی PlayStation 4 Pro) هر دو پردازنده را با استفاده از معماری AMD Jaguar اجرا می‌کنند. آن‌ها از دو ماژول چهارتایی اصلی برای کل هشت هسته استفاده می‌کنند. PS4 در 1.6 گیگاهرتز و PS4 Pro با سرعت 2.13 گیگاهرتز کار می‌کند.

سونی اعلام کرده است که PS5 معماری جدید Zen 2 AMD را دارد، و مجله ژاپنی Famitsu می‌گوید که هشت هسته با 16 thread دارد.

تعداد هسته و سرعت ساعت کمی در مورد عملکرد به ما اطلاعات می‌دهد، اما معماری داستان واقعی را روایت می‌کند: Jaguar، رک و پوست کنده، یک خانواده تراشه بسیار کند بود، حتی وقتی تازه عرضه شده بود.

در چند سال گذشته، شاهد بودیم AMD با تراشه‌های Ryzen خود جهشی در قدرت پردازنده‌ها داشته، که برای انواع کنسول‌ها در سال آینده بسیار امیدوار کننده است. با داشتن یک پردازنده قدرتمند Ryzen در PS5، امیدواریم شاهد پیشرفت چشمگیر در هوش مصنوعی، فیزیک، انیمیشن، تعداد NPC ها و ویژگی‌های مشابه باشیم.

Digital Foundry این مورد را “شبیه‌سازی پیچیده” توصیف می‌کند. چرا که هرچه کنسول قدرت بیشتری برای کار داشته باشد، دنیای پیچیده‌تر و دقیق‌تری که شخصیت شما بتواند در آن زندگی کند را پشتیبانی می‌کند.

GPU بهتر، گرافیک واضح‌تر و روشنایی واقع گرایانه‌تری به همراه می‌آورد

مقایسه پی‌اس۴ با پی‌اس۵

پلی استیشن ۴ از گرافیک تعبیه شده در CPU استفاده می‌کند (چیزی که AMD اسمش را APU می‌گذارد) و PS5 احتمالاً تراشه مشابهی در قلب خود دارد، اگرچه سونی مخفف APU را به طور عمومی ذکر نکرده است. همچنین در مورد مشخصات GPU چیز زیادی برای ما نگفته، اگرچه ما می‌دانیم که از Navi AMD است. در حال حاضر، این خط فقط از RX 5700 و RX 5700 XT تشکیل شده است. که البته مدل‌های رده پایین‌تر 5500 و 5500 XT به زودی عرضه می‌شوند‌.

اگر ps5 قیمت مشابه ps4 را هدف گرفته باشد من تعجبی نمی‌کنم که در این موضوع (GPU)، کنسول‌ها عملکرد مشابهی داشته باشند. هرچند اگر این‌طور باشد یک ضعف بزرگ برای این کنسول است. با این حال، ما می‌دانیم که پردازنده گرافیکی PS5 قادر به ردیابی پرتوهای شتاب دهنده سخت افزاری است! روشی فوق العاده واقع بینانه ارائه شده در GPUهای RTV NVIDIA.

ردیابی Ray با موفقیت بسیار خوبی روبرو شده، و از آنجا که پردازنده گرافیکی PS5 احتمالاً به اندازه کارت‌های RTX NVIDIA قدرتمند نخواهد بود، ما احتمالاً شاهد پیشرفت‌های ظریف‌تر در جلوه‌های روشنایی خواهیم بود.

سونی همچنین خاطرنشان کرده است که PS5 از گرافیک 8K پشتیبانی می‌کند. هرچند که امیدواریم 8k واقعی باشد. کنسول‌های کنونی مانند PS4 Pro حتی گرافیک واقعی 4K را ارائه نمی‌دهند. در عوض، آن‌ها از برخی ترفندهای هوشمندانه (و بسیار مؤثر!) برای ارائه بازی‌ها با وضوح پایین استفاده می‌کنند؛ یعنی کیفیتی بین 1080p و 4K.

اگر PS5 قصد دارد 8K را به تلویزیون شما بیارد، من شرط خیالی خود را می‌بندم که برای دستیابی به خروجی با وضوح بالا از بسیاری از همان ترفندها استفاده خواهد کرد. در هر صورت، تلویزیون‌های 8K تازه درحال تولید هستند، بسیار گران‌اند و به راحتی نقطه ضعف‌شان از نظر وفاداری گرافیکی را نشان می‌دهند. بنابراین من به این موضوع بیش از این نمی‌پردازم.

مقایسه ps5 با ps4 : اس‌اس‌دی

پلی استیشن 5

یک super fast ssd به معنی کم‌تر شدن سرعت لودینگ‌ها و استفاده بهتر از فضا است. در سرزمین رایانه‌های شخصی، درایوهای حالت جامد یا SSD بسیار رایج شده‌اند و جایگزین دیسک‌های سخت چرخشی آهسته شده‌اند.

متاسفانه کنسول‌ها هنوز با هارد دیسک‌های سنتی کار می‌کنند، اگرچه می‌توانید خودتان SSD را تعویض کنید. گیمرهای PC که این تغییر را ایجاد کرده‌اند، می‌دانند که چقدر می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

بیشترین فایده همان کاهش سرعت لودینگ‌ها است: Wired می‌گوید تایم دمو fast travel بازی اسپایدرمن از ۱۵ ثانیه به ۱ ثانیه کاهش یافته است! و این فوق‌العاده‌است!! اما سونی ادعا می‌کند که از نظر تئوری می‌تواند بر حرکت در بازی نیز تأثیر بگذارد: اکنون که توسعه دهندگان می‌توانند بازی‌هایی را با SSD ایجاد کنند، در واقع می‌توانند باعث شوند دوربین در دنیای بازی سریع‌تر حرکت کند. زیرا می‌توانند دارایی‌ها را با سرعت بیشتری لود کنند.

لرزش و فشار بیشتر در دسته‌های جدید

مقایسه ps5 با ps4

در نهایت در مقایسه ps5 با ps4 به دسته‌ها می‌پردازیم. سرانجام، PS5 با یک کنترلر جدید عرضه می‌شود. Wired خاطرنشان کرد: نمونه اولیه‌ای که آن‌ها مشاهده کرده‌اند مانند DualShock 4 بسیار وحشتناک به نظر می‌رسد، هرچند با وجود یک سوراخ کوچک که گمان می‌کنند میکروفون برای دستیار صوتی است.

محرک‌های جدید دارای مقاومت‌های متفاوتی خواهند بود، بنابراین کشیدن ماشه ممکن است تنش‌های جدیدی داشته باشد.

دسته‌های جدید با USB-C شارژ می‌شوند، و باتری‌های بزرگ‌تری نسبت به نسخه قبلی خود دارند – به این معنی که می‌توانید با یک بار شارژ طولانی‌تر بازی کنید.

امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.